Ingen linieskift!
Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 18:30

Hej

Er der nogen der kender en xhtml kode der forhindrer linieskift efter
overskrifter h1-5, formularer og så videre?

MVH
Jonni

Fra : Rune Glerup

Dato : 31-03-02 18:49

Jonni skrev:

> Er der nogen der kender en xhtml kode der forhindrer linieskift efter
> overskrifter h1-5, formularer og så videre?

En sådan kode ville aldrig blive medtaget i XHTML, da den ikke ville
beskrive noget.

I CSS:

h1.ingenlinjeskift { display : inline; }

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-03-02 18:49

Sun, 31 Mar 2002 19:30:08 +0200, skrev "Jonni"
<jobier@hotmail.com>:

>Er der nogen der kender en xhtml kode der forhindrer linieskift efter
>overskrifter h1-5, formularer og så videre?

<h1 style="display: inline">Overskrift </h1><p style="display:
inline">normal tekst</p>
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 19:51

Tak alle sammen

Har prøvet, begge to fungerer fint selvom jeg endte med CSS løsningen
i denne omgang.
Det linieskift har ellers altid irriteret mig grusomt, men skulle altså bare
spørge nogen der vidste lidt mere!

God Påske
Jonni

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-03-02 20:02

On Sun, 31 Mar 2002 20:51:14 +0200, "Jonni" <jobier@hotmail.com>
wrote:

>Det linieskift har ellers altid irriteret mig grusomt, men skulle altså bare
>spørge nogen der vidste lidt mere!

Nu da du har fået det til at gøre som du vil, kunne jeg da godt tænke
mig at vide, havd du egentlig skal bruge det til?

Grunden til at jeg spørger er, at det er almindelig kotyme, at man
skifter linie efter en overskrift. Og hvis man ikke gør det, gør man
det sværere at læse for folk, fordi man bliver i tvivl om, hvordan det
skrevne egentlig skal forstås.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 20:18

> [...]
> skifter linie efter en overskrift. Og hvis man ikke gør det, gør man
> det sværere at læse for folk, fordi man bliver i tvivl om, hvordan det

Selvfølgelig, jeg er i gang med at skrive en side hvor jeg vil fremhæve den
første linie i afsnittet, så man hurtigt ser hvad det handler om, nærmest
som
brødteksten i aviser, men med linieskift bryder jeg en evt. uafsluttet
sætning.

Jeg kunne selvfølgelig bare angive pixelstr. omkring første
linie, men har fornemmet at det ikke er vellidt at 'låse' indstillingerne
for dem der
har tilpasset deres browser.
http://heberg.net/website
Bemærk siden er kun løst opbygget og teksten bare kopieret ind fra
andetsteds
mens jeg fifler med koderne.
MVH
Jonni

Fra : Rune Glerup

Dato : 31-03-02 20:34

Jonni skrev:

> Selvfølgelig, jeg er i gang med at skrive en side hvor jeg vil fremhæve den
> første linie i afsnittet, så man hurtigt ser hvad det handler om

Man skal ikke bruge headings til at fremhæve tekst; de er til at oprette
en logisk struktur et dokument. Brug <strong> til at fremhæve et eller
flere ord.

Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 20:43

> Man skal ikke bruge headings til at fremhæve tekst; de er til at oprette
> en logisk struktur et dokument. Brug <strong> til at fremhæve et eller
> [...]

Jeg vil selvfølgelig gerne overholde gængs standard, men mente at have læst
temmelig mange indlæg hvor 'man' kritiserede fastsættelsen af
skriftstørrelsen
med angivelse af pixel. Jeg ønsker en lidt større skrift og mente
umiddelbart at
h1-5 var en fleksibel måde at opnå det på.
Eller er der en tredie og bedre metode jeg bare endnu ikke er opmærksom på.
mvh
Jonni

Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 20:57

> Eller er der en tredie og bedre metode jeg bare endnu ikke er opmærksom
på.
> mvh
> Jonni

Lige en tilføjelse, sidder her og finder ud af at jeg kan tilføje i min css
fil;
font: 200; og font-weight:bold;
Jeg arbejder lige lidt på den løsning.

Men bare for god ordens skyld, jeg har længe været irriteret over
liniskiftet,
i forbindelse med en overskrift i en tabelcelle der udvides i højden og
forskubber
det øvrige.
mvh
Jonni

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-02 21:26

Jonni skrev:

>temmelig mange indlæg hvor 'man' kritiserede fastsættelsen af
>skriftstørrelsen
>med angivelse af pixel. Jeg ønsker en lidt større skrift og mente
>umiddelbart at

1.5em 2em 3em

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-03-02 21:15

Sun, 31 Mar 2002 21:18:14 +0200, skrev "Jonni"
<jobier@hotmail.com>:

> [...]
>som
>brødteksten i aviser, men med linieskift bryder jeg en evt. uafsluttet

Nu bliver jeg lidt forvirret, for i subject skriver du ingen
linjeskift og her, at du ønsker hele den første linje fremhævet.

Den rigtige måde (imho) hertil er

p      {font-size: 1em}
p:first-line   {font-size: 1.3em; font-weight: bold}

Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 21:30

> [...]
>
> Den rigtige måde (imho) hertil er
>
> p {font-size: 1em}
> p:first-line {font-size: 1.3em; font-weight: bold}

Forvirringen forstår jeg godt.
Jeg troede bare jeg stillede et 'simpelt' spørgsmål, men ender med at ændre
i min opbygning af typografien. Har prøvet lidt mange varianter her til
aften,
og det er nok gået lidt for hurtigt.
Mit sidste forsøg var;
body { font-weight:bold; font-size: small; line-height: 1.3; .....
og
h4 { font-weight:bold; display: inline; } brugt på første linie.

Men dit eksempel ser temmelig elegant ud.
mvh
Jonni

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-03-02 21:38

On Sun, 31 Mar 2002 21:18:14 +0200, "Jonni" <jobier@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>som
>brødteksten i aviser, men med linieskift bryder jeg en evt. uafsluttet

Det virker som om du ved at løse ét problem skaber 2-3 andre :)

> Jeg kunne selvfølgelig bare angive pixelstr. omkring første
>linie, men har fornemmet at det ikke er vellidt at 'låse' indstillingerne
>for dem der
>har tilpasset deres browser.

Og derfor skal du i stedet for px bruge em:
normal tekst</p>
- em skalerer nydeligt, hvilket px ikke gør.

(Hvis du ikke vil have den i fed for dem, der ikke bruger CSS, skal du
bruge <span> i stedet for <strong>)

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 21:57

> [...]
> - em skalerer nydeligt, hvilket px ikke gør.
>
> (Hvis du ikke vil have den i fed for dem, der ikke bruger CSS, skal du

Tak for alle svarene

Jeg tror der er rigeligt med inspiration, til at søge lidt dybere i hele CSS
aspektet. Syntes jeg var kommet ret godt igennem de tutorials jeg havde
fundet, men vil prøve at finde nogen der er lidt grundigere.
Om ikke andet så for at kunne følge med herinde.

Endnu en gang tak, nu ender jeg med at sidde oppe endnu en nat og teste
koder
og lede efter nye muligheder.
mvh
Jonni

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-03-02 20:14

Sun, 31 Mar 2002 20:51:14 +0200, skrev "Jonni"
<jobier@hotmail.com>:

>Har prøvet, begge to fungerer fint selvom jeg endte med CSS løsningen
>i denne omgang.

Det er css altsammen, bare skrevet på forskellig måde.

Fra : Jonni

Dato : 31-03-02 20:34

"

> Det er css altsammen, bare skrevet på forskellig måde.
> --
> med venlig hilsen
> Knud

Hej Knud
Du har selvfølgelig ret, er kun lige startet på at arbejde med css, og
tænkte
egentlig kun på css som den del der lå i selve css filen.
Men de 'flettede ark' er jo netop det smarte ved det.
MVH
Jonni

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-03-02 18:48

On Sun, 31 Mar 2002 19:30:08 +0200, "Jonni" <jobier@hotmail.com>
wrote:

>Er der nogen der kender en xhtml kode der forhindrer linieskift efter
>overskrifter h1-5, formularer og så videre?

I "almindelig" HTML kan du bruge:
<h1 style="display:inline;">Hest</h1>

- måske det kan lede dig på rette spor ...

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,