Er dette lovligt?
Fra : Jannik Mariager

Dato : 31-03-02 18:22

Jeg skal til at tage en pilotuddannelse i udlandet og ville høre om
nedenstående er lovligt: Det er noget jeg har klippet fra en anden gruppe.

"For et års tid siden undersøgte jeg reglerne ved at tage en MBA i Danmark
eller i udlandet. Det koster mellem kr. 150 - og 350.000, og der gives vist
ikke SU til den slags heller...
Til gengæld er der tilsyneladende en ny skatteregel om, at virksomheder må
betale for medarbejderens uddannelse, uden at medarbejderen beskattes.
Det er naturligvis ikke altid nemt, at finde en gavmild arbejdsgiver
En mulighed kunne være at du etablerede et firma selv, som fx
interessentselskab eller enkeltmandsvirksomhed. Det kan gøres med
tilbagevirkende kraft, og alle udgifter kan så trækkes fra i hele perioden.
Jeg ved ikke om du samtidigt kan give dig selv et dagligt fradrag på de ca.
kr. 500 som andre ansatte får, når de rejser med firmaet...
Virksomhedens underskud kan fremskrives i 5 år, hvorefter muligheden for at
modregne i indtægter bortfalder.
Om det er tilladt/muligt skal du nok checke med en revisor...
/Flemming"

Kan dette lade sig gøre og hvordan gør jeg ?

mvh

Jannik

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 01-04-02 09:17

> Virksomhedens underskud kan fremskrives i 5 år, hvorefter muligheden for
at
> modregne i indtægter bortfalder.
> Om det er tilladt/muligt skal du nok checke med en revisor...

Problemet er, at Skattevæsenet godt kan finde på at nægte fradrag for
udgifter, hvis en virksomhed ikke skønnes drevet med fortjeneste for øje,
eller uden realistiske forventninger om fortjeneste. Jeg har selv oplevet
det ved opstart af en virksomhed, som ikke lykkedes, hvor de afviste
fradragene, selvom det var reelt afholdte udgifter.

Jeg kan ikke se, det skulle være ulovligt (er lidt uklar, hvis der er tale
om en personligt ejet virksomhed, men ihvertfald ikke ved et
anpartsselskab). Men hvis du selv skal have pengene op af lommen, så
risikerer du, at fidusen ryger, hvis du ikke kan stable tilsvarende
indtægter på benene.

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-04-02 10:37

Jeg snakkede med skattevæsnet forleden og beskeden var klar for
selvstændige: Du kan ikke fratrække udgifter til uddannelse, men derimod
til kurser, efteruddannelse og lign. som fagligt er nært beslægtet med
den uddannelse, du allerede har og det skal også være knyttet til de
varer, som din virksomhed allerede sælger.

Så desværre....

Hvis du derimod kan få en arbejdsgiver til at betale, er historien en
ganske anden.

Hilsen
Uffe

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 02-04-02 10:23

> [...]
> den uddannelse, du allerede har og det skal også være knyttet til de
> varer, som din virksomhed allerede sælger.

Hvad så hvis man ikke har nogen uddannelse eller er beskæftiget med noget
helt andet end det, man er uddannet til? .. Betyder det så, at man ikke kan
trække udgifter til bøger, kurser etc. fra i sit enkeltmandsfirma?

Mvh Mads

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-04-02 10:53

In <a8btff$gi3$1@sunsite.dk> "Mads Kristiansen" <kristiansenmads@wanadoo.fr> writes:

>Hvad så hvis man ikke har nogen uddannelse eller er beskæftiget med noget
>helt andet end det, man er uddannet til? .. Betyder det så, at man ikke kan
>trække udgifter til bøger, kurser etc. fra i sit enkeltmandsfirma?

Alle noedvendige udgifter til at boeger og kurser kan trakkes fra, hvis det
er indenfor enkeltsmandsfirmaets normale virksomhed, hvis det er for at udvide
arbejdsomraadet, kan det _ikke_ traekkes fra. Ligningsloven har kun nogle
ganske faa linier om dette, resten er op til en konkret vurdering hos skatte-
vaesnet udfra tidligere domme og lign.

Men hvis du har eller planlaegger at starte et enkeltmands-firma kan du faa
gratis og meget god hjaelp og undervisning hos dit lokale
erhvervs-raadgivningscenter. De giver blandt god undervisning i regnskaber for
smaa firmaer.

/Martin

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-04-02 21:34

Måske kan dine ekspertise være opnået på anden vis end via uddannelse,
men den situation har jeg ikke selv været i, så det aner jeg ikke.

Hilsen
Uffe

Fra : Peter G C

Dato : 01-04-02 12:05

"Jannik Mariager" <jannikm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[klip]

> Kan dette lade sig gøre og hvordan gør jeg ?

Så vidt jeg husker har du tidligere stillet spørgsmålet i news:dk.erhverv og
fået gode svar der.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jannik Mariager

Dato : 01-04-02 15:07

Hej Peter
jeg har ikke været inde på news:dk.erhverv, da jeg aldrig har stillet dette
sprøgsmål (så vidt jeg husker) men hvad er emnet i den anden gruppe så kan
jeg se på svarene dér?.

I siger at hvis jeg kan få min arbejdsgiver til at betale er den go nok:
Hvis jeg så opretter et anpartsselskab (en flyveskole) sammen med en anden
eller 2 andre, kan de så ikke "sende" mig på kursus og tage uddannelsen og
dermed trække det hele fra så kan vi jo i teorien betale hinandens
uddannelse og være hinandens arbejdsgiver?

Jannik