Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til idéer til lys til hjemmeateliere~
Fra : Per Madsen

Dato : 31-03-02 14:03

Er der nogen her, der som jeg, ikke har mulighed for at give en million på
professionelt lysudstyr til portrætfotografering ? Gode Idéer til hvordan
man forholdsvis overkommeligt laver et par fotolamper e.v.t. med hjemmelavet
softbox ? Der må da være andre, som har samme ønsker som jeg, men ikke har
10-15000 kroner til prof. udstyr.

Per Madsen

Homepage: http://pom.adsl.dk/familie/pom.htm

Fra : Lotte M

Dato : 31-03-02 14:21

"Per Madsen" <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> skrev :

> Er der nogen her, der som jeg, ikke har mulighed for at give en million på
> professionelt lysudstyr til portrætfotografering ?

Jeg har et par halogen arbejdslamper med stativer, som jeg har
eksperimenteret med at sætte noget softhalløj på, men det har
ikke været den store succes. Lamperne bliver meget varme, så
hvis lyset skal opblødes, skal der laves en eller anden ramme,
som kan tåle varmen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 31-03-02 16:22

Hej Lotte,

tak for svaret. Det er noget i retning af noget halogen lampe værk jeg har
haft i tankerne, men den mere praktiske del, har hvilet lidt på det seneste.
Jeg håber nogen har en idé vi begge kan bruge. Måske skulle jeg også smide
spørgsmålet op på fotokritik.dk.

Hilsen,
Per

Fra : Lotte M

Dato : 01-04-02 15:47

"Per Madsen" <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> skrev :

> Det er noget i retning af noget halogen lampe værk jeg har
> haft i tankerne, men den mere praktiske del, har hvilet lidt på det seneste.

Jeg har som nævnt et sæt stående, som kan udlånes til eksperimenter.

> Jeg håber nogen har en idé vi begge kan bruge.

Det ville være herligt
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Futte

Dato : 31-03-02 21:44

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:a8733h$s8k$1@sunsite.dk...

> [...]
> ikke været den store succes. Lamperne bliver meget varme, så
> hvis lyset skal opblødes, skal der laves en eller anden ramme,

Arbejdslamper med neonlignende rør bliver ikke varme og kan ændres med cc
filter ½ blå og ev. kvart blå lagt sammen til dagslys ca. 5600 k. Lav en
ramme af en papkasse og fastgør med tape så filtrene med soft eller spun og
ev. cc filter har ca. 30 cm afstand fra lyskilden. Du kan på den måde selv
bestemme størrelsen og spredningen på softfladen og farvetmp. Rammen kan ev.
fores med stanniol hvis lystabet er for stort.
En anden mulighed er at bygge rigtigt store flamingo kasser til indirekte
belysning vha. alm. arbejdslamper (halogen) med en farvetmp på ca. 3200 k
(hel blå til 5600k). Kasserne samles med almindelige spånskruer med
håndkraft. Vedr. størrelsen på kasserne skal der jo være plads til lamperne
inden i kassen så filtrene kan sættes på som forside. Husk at lave et par
luftslidser så varmen kan slippe ud, jo mere utætte samlingerne er jo bedre
ventilation. Kasserne vil altid lugte lidt når man bruger dem, bare de ikke
smelter er det som det skal være. Man kan montere flere lamper i een stor
kasse ved at montere en alm. taglægte tværs gennem kassen, enderne af lægten
kan bruges til ophæng hvis man har lofthøjde nok. Div. filtre
(http://www.rosco.com/) forhandles af http://www.zimmermann.dk
Samme sted forhandles alle mulige beslag og ophæng til lamper og også
matsort Stanniol til at fjerne uønsket falsk lys. Nåe ja, og gaffatape! Og
lamper hvis pengepungen er til det. Det er her film og tv fotografer og
belysere handler.

/ Jørgen
Brøndby

Fra : Poul B-H

Dato : 31-03-02 15:05

Jeg købte 2 lamper med stativ, 2 hvide paraplyer og 2 sølvparaplyer på en
loppemarkedsauktion for 650kr. Nu mangler jeg bare plads til at indrette et
studie

Poul B-H

Fra : itgrafen

Dato : 31-03-02 20:30

"Per Madsen" skrev d. 31-03-02 14:03 dette indlæg :
> [...]
hjemmelavet
> softbox ? Der må da være andre, som har samme ønsker som jeg, men ikke

Hej Per,

Ok, hvis du vælger selv at forsøge dig med at lave noget lys. Så vil jeg
måske foreslå dig at købe et par almindelige arkitektlamper og sætte
nogel 100 w pærer i dem. Hvis lyset skal blødes op, så brug gardin som
du lader hænge over et stativ, eller ned fra loftet i passende afstand.
Det vil give dig mulighed for hurtigt at retningsbestemme lyset og
opblødning laver du efter hvor mange lag stof du har foran.
Det vil i øvrigt være en god ide at få et par store hvide flamingo
plader, dem kan du bruge som reflektorer.
Husk bare på at det lys du laver på denne måde er orange, og det er
derfor ikke egnet til lang lukketid, hvis du ikke bruger et blåfilter,
eller måske ønsker den varme glød.
Har du tjekket diverse auktioner for brugt flashudstyr, der er
sommetider noget til bilige penge.

god vind
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-03-02 23:46

Per Madsen wrote:

> [...]
> fotolamper e.v.t. med hjemmelavet softbox ? Der må da være andre,
> som har samme ønsker som jeg, men ikke har 10-15000 kroner til

Det handler om at ha' en kraftig lyskilde (hovedlyset), og så en eller
to sekundære lamper (opblødningslys), der er flere mulighedder, de har
dog alle nogle ulemper.

Løsning 1).
Billige halogen arbejdslamper, de kan købes for et par hundrede i
ethvert byggemarked, lamperne må ikke rettes direkte mod modellen, de
skal reflekteres i større hvid flade.
Ulemper: De afgiver meget varme, og et korrektionsfilter er nødvendigt,
hvis der skal fotograferes i farve.

Løsning 2).
Alm. kraftige elektronblitz på stativer, de må ikke rettes direkte mod
modellen, de skal reflekteres i større hvid flade.
Ulemper: Det er umuligt at se lyslægningen, og det kræver et flaschmeter
at måle lyset.

Løsning 3).
Hama har nogle flashlamper med indbygget ledelys, de skrues i en alm.
220 volt fatning, og man kan få div. tilbehør og skærme, til disse lamper.
Ulemper: Halvdyrt, og det kræver et flaschmeter at måle lyset.

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 01-04-02 07:46

Hej
Hvad med lavenergipærer, er der nogen erfaring med dem ?
Jeg bruger dem selv til at hænge over mine planter om vinteren, da de
afgiver et godt, koldt lys til dem. Jeg er dog i tvivl om deres lysspekter
er forkert til dette formål.
mvh. Viggo Poulsen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 01-04-02 09:44

> [...]
> modellen, de skal reflekteres i større hvid flade.
> Ulemper: Det er umuligt at se lyslægningen, og det kræver et flaschmeter

Alm. TTL fungerer da - forudsætter selvsagt at det er dedicerede flash, og
at der anvendes et TTL-kabel.

Mvh Kim

Fra : Per Madsen

Dato : 01-04-02 09:44

Hej Alle sammen,

tak for forslagene, jeg håber der e.v.t. kommer flere, men jeg har allerede
en del idéer, som skal afprøves.

Hilsen,
Per

Fra : U. Pedersen

Dato : 01-04-02 17:30

On Mon, 1 Apr 2002 10:44:17 +0200, "Per Madsen" <per_madsen@(slet
parantes)vip.cybercity.dk> wroti:

>Hej Alle sammen,
>
>tak for forslagene, jeg håber der e.v.t. kommer flere, men jeg har allerede
>en del idéer, som skal afprøves.

hvad med den lokale fotoklub ?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Per Madsen

Dato : 01-04-02 22:38

Vejle har ingen lokal fotoklub, medmindre jeg starter den !

/Per

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 31-03-02 22:18

Hej Per

En paraply koster kun 250 kr. - Lastolite 80 cm (model 3207) og måske kan du
selv finde ud af at få paraplyen til at blive placeret hvor den skal -
ellers skal du også købe stativ. Disse paraplyer bruger de proff selvsagt
med rigtige lamper, men de kan sagtens bruges med almindelige flash - du
mister under en blænde.

Hvis du vil ha 2 lyskilder må du investere i en lille slaveflash - der fåes
nogle meget billige modeller - og en paraply mere. Lastolite laver også en
umbrella box (1 m i diameter) til lige over 500 kr. som jeg iøvrigt snart
kan gi´ dig en anmeldelse af: -). Umbrella boksen kan både fungere som alm.
paraply og som softbox.

Prøv at besøge www.obt.dk

Jeg tager selv produktfotos med halogenlamper og enten digitalcam eller også
med almindelig SLR og farvekorrektionsfilter (på objektivet) - men den varme
lamperne udvikler er næsten uudholdelig. Selv med filtre og justeringer er
farverne lidt svære at ramme helt præcis - og ved hudtoner er det jo ret
essentielt.

Jeg ville nødig bruge det ved fotosessioner med levende motiver - og dog,
måske hvis det er nude....

Mvh

Kim

Fra : Claus Smith

Dato : 01-04-02 11:54

Du kan selv lave et par gode b-lamper for ca. 3-400 pr. stk.

bruger dem selv til brug i atelier i forbindelse med digital fotografering.

Claus