Server til streaming
Fra : Kasper Kj. Pagels

Dato : 31-03-02 13:59

Hej

Jeg har faret rundt på hele web'en for at finde et sted at streame fra til
rimelig penge, til jeg pludseligt kom på at jeg måske selv kan oprette en
server på den adsl forbindelse jeg i forvejen har. Jeg har 512/128 kbit
forbindelse, via router og kan nemt opgradere til 1024/256 hvis det bliver
nødvendigt.
Jeg vil lave en server - der skal kunne streame video i Windows Media
format: *.wmv. Endvidere skal den være mail server og hoste en par
hjemmesider.
* Hvilken maskine anbefaler I og med hvilke specifikationer?
* Hvilket styresystem, firewall, etc.?
* Er 128 kb upload hastighed hurtig nok til at streame videoer i et
passende omfang. Videoerne vi taler om er på gennemsnit 3 MB og streames i
henholdsvis 256, 100 og 56 kbit afhængig af forbindelse.

Jeg er rimelig blank på området, så jeg takker for al hjælp.

Hilsen Kasper.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-03-02 23:13

On Sun, 31 Mar 2002 14:58:50 +0200, "Kasper Kj. Pagels"
<kasper@pagels.dk> wrote:

> * Er 128 kb upload hastighed hurtig nok til at streame videoer i et
> passende omfang. Videoerne vi taler om er på gennemsnit 3 MB og streames i
> henholdsvis 256, 100 og 56 kbit afhængig af forbindelse.

Hvordan vil du streame 256 Kbps, hvis din forbindelse kun er 128?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kasper Kj. Pagels

Dato : 02-04-02 11:01

Min forbindelse er pt 128 upload, men som jeg også skrev vil jeg nemt kunne
opgradere til 256, så derfor ville jeg benytte 256 kbps. For øjeblikket har
jeg det liggend epå andre servere og de kører fint på 256, men mit spørgsmål
var derfor om det ville fungere med 256 Kbps og hvad sker så hvis der er 5
inde samtidigt??
Kasper.

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-04-02 15:46

1 lytter = 256 kbit upstream forbrug
5 lyttere = 1280 kbit upstream forbrug

Du kan så selv regne på hvor lav / dårlig kvalitet du skal køre med for at
du kan have ret mange brugere på en så langsom upstream...

Mvh Anders Christensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-04-02 22:32

On Tue, 2 Apr 2002 12:01:12 +0200, "Kasper Kj. Pagels"
<kasper@pagels.dk> wrote:

> men mit spørgsmål var derfor om det ville fungere med 256 Kbps

Hvis din linie er 128 Kbps, og du forsøger at streame 256 Kbps
til en enkelt bruger, så kører det ikke optimalt.

> og hvad sker så hvis der er 5 inde samtidigt??

Tja, hvis der er 5 om at dele 256 Kbps, så får de ca. 51,2 Kbps
hver.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kasper Kj. Pagels

Dato : 03-04-02 01:07

Tak for svarene... ganske logisk egentlig. Jo, jeg har overvejet at køre med
512 opload, men opasia tilbyder vist kun de standard pakker af
opgraderinger. Har i noget forslag til servere og styresystemer?

Fra : Hans Pedersen

Dato : 03-04-02 08:04

On Wed, 3 Apr 2002 02:07:11 +0200, "Kasper Kj. Pagels"
<kasper@pagels.dk> wrote:

>Har i noget forslag til servere og styresystemer?

Hos DigiEyez www.digieyez.dk er de eksperter på området, men sådan
noget koster. Hvis det altså er real time streaming vi snakker...

Ellers bør det meste du kan finde kunne virke.

--
Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-04-02 10:53

Husk også at tænke på hvad det er du streamer, ikke alt er lovligt at
streame gratis..

Fra : Kasper Kj. Pagels

Dato : 05-04-02 10:06

Det er egne video vi streamer - det er vel lovligt? Men tak for tippet -
hvis det er sådanne huggede videoklip fra nettet. Men det er nogle vi selv
har lavet.

Mvh Kasper.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 02-04-02 21:39

snip
> [...]
> forbindelse, via router og kan nemt opgradere til 1024/256 hvis det bliver

Hvad med 512 upload? Det er bedre end 1024 download.

Fra : Flemming Riis

Dato : 04-04-02 01:48

"Kasper Kj. Pagels" <kasper@pagels.dk> wrote in message

> [...]
> passende omfang. Videoerne vi taler om er på gennemsnit 3 MB og streames i
> henholdsvis 256, 100 og 56 kbit afhængig af forbindelse.

Microsoft har en større sektion under windows2000 på deres site om streaming
video, jeg følger ikke med
men så vidt jeg ved er RealAudio stream program langt foran microsoft på det
punkt , så hvis det er til noget
seriøs drift ville jeg finde en pusher der ved noget om de 2 produkter.

og tage en snak med at få det hostet hos en isp

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-04-02 05:38

> [...]
streaming
> video, jeg følger ikke med
> men så vidt jeg ved er RealAudio stream program langt foran microsoft på

Tvært imod.
Real Media koster en bondegård i indkøb. Til indkøbsprisen skal lægges en
support aftale, som koster en procentdel af den licens man har købt
(procentdelen er tocifret.)

Windows Media kræver desuden ikke nær så meget båndbredde som Real Media for
at opnå den samme kvalitet.

Eneste ulempe ved Windows Media er, at man ikke kan få Playeren til Linux.
Dette er dog en lille ulempe, og jeg ville personligt altid vælge WM fremfor
Real.

--
Mvh. Jesper