Trærod, kan den brændes?
Fra : soren

Dato : 31-03-02 11:44

Hej gruppe

Jeg har en kæmpetrærod i min have.
Er der nogen der har erfaring med at brænde sådan en væk?
Er der noget i vejen for at jeg kan brænde den væk,
Er der noget jeg skal være opmærksom på??

mvh Søren Maagaard

Fra : tom nielsen

Dato : 31-03-02 12:22

du skal have tålmodighed - det tager nemlig laaang tid at brænde den væk.
Jeg ville skære den op i mindre stykker - det kan spare dig for en masse
"brændetid"

Fra : Dan Andersen

Dato : 31-03-02 14:47

Det bedste er at få den stubfræset... Du får en masse dejlig flis og det er
ikke så dyrt.

Fra : Calle.

Dato : 31-03-02 13:06

"soren" <soeren.maagaard@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der noget i vejen for at jeg kan brænde den væk,
> Er der noget jeg skal være opmærksom på??

Hej

Jeg har også haft en del rødder i haven, den huggede jeg væk til under
jordoverfladen med en skovøkse. det tog slet ikke så lang tid, men det gir
varmen.

Calle

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-03-02 13:21

soeren.maagaard@skolekom.dk (soren) wrote:

>Er der noget i vejen for at jeg kan brænde den væk,

Jeg tvivler på, at det vil lykkes.

Men hvad med det der firma, som sprænger bambus
væk for småpenge?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-02 13:36

On Sun, 31 Mar 2002 14:20:43 +0200, Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>
wrote:

>Jeg tvivler på, at det vil lykkes.
>
>Men hvad med det der firma, som sprænger bambus
>væk for småpenge?

Så er det nok bedre at få en stubfræser ind - så skal man heller ikke
døje med at få roden fjernet bagefter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-03-02 21:23

> Jeg har en kæmpetrærod i min have.
> Er der nogen der har erfaring med at brænde sådan en væk?

Nej, det er ikke nemt, kan du ikke bare lægge jord på og plante nogen
tætte grønne buske i jorden?

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 01-04-02 01:41

> Jeg har en kæmpetrærod i min have.
> Er der nogen der har erfaring med at brænde sådan en væk?
> Er der noget i vejen for at jeg kan brænde den væk,
> Er der noget jeg skal være opmærksom på??

Rod fræsning kan også anbefales, jeg har lige fået fræset 5 rødder fra
gamle elmetræer væk, det kostede 5 kr. pr. cm. af diameteren af roden,(en
rod på 1 mtr. i diameter, kostede 500 kr), de fræsede til 15 cm under
jordoverfalde.
Jeg syntes at de penge var givet godt ud.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Jens Petersen

Dato : 01-04-02 13:23

On Mon, 1 Apr 2002 02:41:02 +0200, "Bjarne Petersen" <bep@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>jordoverfalde.
>Jeg syntes at de penge var givet godt ud.

Fedt, så har jeg lige sparet 115 kroner på en time her i formiddag ved
at fjerne et æbletræ på 23 cm

--
Jens

Any device requiring service or adjustment will be least accessible.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-02 21:46

> Fedt, så har jeg lige sparet 115 kroner på en time her i formiddag ved
> at fjerne et æbletræ på 23 cm
>
> --
> Jens

Selvom det ser uoverkommeligt ud, så er det altså ret let at grave/save selv
større stubbe væk. Langt de fleste rødder ligger højt og går vandret ud. Når
de er savet over og roden stadig ikke giver sig, må man grave dybt, så man
kan få has på den/de lodrette. Dette kan imidlertid klares fra ét dybt hul,
og det laver man der hvor der er det største mellemrum mellem siderødderne.
Det kan være en hjælp at spule sig til at få overblik. Smøg ærmerne op! I
mange tilfælde kan man i stedet lade naturen gå sin gang. Jeg har flere
siddende, og de har indtil nu ikke bidt nogen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Petersen

Dato : 02-04-02 19:15

On Mon, 1 Apr 2002 22:45:41 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>og det laver man der hvor der er det største mellemrum mellem siderødderne.

Til de besværlige har jeg en wiretalje som jeg sætter fast i stubben
og i et andet træ, når jeg så skiftevis spænder wiren og hugger rødder
over med drænspaden så sker der virkelig noget.

På den måde hev jeg 50 meter gammel ligusterhæk op, det tog godtnok en
uges tid

>Det kan være en hjælp at spule sig til at få overblik. Smøg ærmerne op! I
>mange tilfælde kan man i stedet lade naturen gå sin gang. Jeg har flere
>siddende, og de har indtil nu ikke bidt nogen.

Men de er lidt upraktiske når man skal slå græs.

--
Jens

Is it still Monday?!?