Skadesrapport fra seneste mudderløb.
Fra : Pein

Dato : 31-03-02 01:36

Nu røg hele bagenden på min DT'er s*u igen. Den flippede lige op ad en
skrænt til Sjørring Rally i fredags. Det meste af DT'eren landede på toppen,
men et par skærmdele, lygte og nummerplade ville åbenbart gerne bæres.
Det begynder at blive lidt dyrt, så denne gang er inderskærmen lappet sammen
med hjemmefuskede metalbeslag, og yderskærmen er syet med 14 sting
(kabelstrips).
Mit hjemmesløjd bliver nok først stress-testet under Pansertrofæet i Sverige
på næste søndag, for der er også andre ting galt.

Et par timer efter bagskærmen røg, så satte stemplet sig. Stille og roligt
med 80 km/t på landevejen mellem prøve 5 og 6, så døde den og baghjulet
blokerede. Efter behørig nedkøling af både mand og maskine fik jeg liv i den
igen og gennemførte de resterende 3 prøver. Men i dag pillede jeg stemplet
ud. Det er færdigt, så nu skal der skrues (igen) og jeg har ingen stumper
før onsdag eller torsdag.
Desuden er det vildeste jeg har prøvet indtil nu en udskiftning af
koblingsplader, men nu skal der tages et par skridt mere. Udskiftning af
stempel med tilbehør, og en dyse et nummer større, så der skal også rodes
med karburatoren. Puha - men i dag skilte jeg alt det ad der skal til for at
lave ovennævnte, og det var ikke så galt. Jeg mangler bare at finde ud af,
hvor svært det er at sætte cylinder _med_ top på igen, når det nye stempel
er kommet på, for man kan jo spare en pakning ved at undlade at pille
topstykket af cylinderen.
Og klart - lidt spændende er det da om den vil starte igen efter sådan en
omgang man ikke har prøvet før.

Er man for seriøs hvis man skulle få den ide at ligge inde med et komplet
stempelkit i reserve, eller er det normalt blandt mudderræsere? Jeg troede
egentlig jeg var godt dækket ind med et par slanger og et par greb i en
Netto-pose.

Løbsresultatet? Det snakker vi ikke om. Der var mange der var ringere end
mig (men der var f*ndme også mange deltagere).

/Pein

Fra : Steen Schmidt

Dato : 31-03-02 01:23

> Jeg mangler bare at finde ud af,
> hvor svært det er at sætte cylinder _med_ top på igen, når det nye stempel
> er kommet på, for man kan jo spare en pakning ved at undlade at pille
> topstykket af cylinderen.

Hvordan er det lige man honer en cylinder uden at pille topstykket af?

Mvh
Steen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 31-03-02 17:59

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det lige man honer en cylinder uden at pille topstykket af?

Hvis ikk cylinderen har taget skade er der da ikke grund til bruge 1500,- på
en honing? eller hva??
Det kan jo have været en "semi-sæting"

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Pein

Dato : 31-03-02 21:33

"Steen Schmidt" wrote ...

> Hvordan er det lige man honer en cylinder uden at pille topstykket af?

Ja det er sikkert ikke nemt, men pudsigt nok fejler cylinderen ingenting.
Bevares, nogle "lodrette" striber kan ses, men selv med en følsom
fingerspids kan jeg ikke mærke nogen spor. Og skulle den have mistet en
lille bitte smule kompression, så lever jeg med det. Værre kan det vist ikke
gå?

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-03-02 15:18

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det lige man honer en cylinder uden at pille topstykket af?

Det er sjældent nødvendigt at hone en cylinder efter kun en uges brug. På
sådan en ny-honet cylinder er det let at se om der er kommet ridser, men
ofte er det kun stemplet der tager skade.

Rittig

Fra : Charlie

Dato : 31-03-02 06:36

Hej

Når du lapper skærme skiller du en alm.cykelkæde af. så har du en masse
plader med 2 huller i som du lægger på hver side af brudet. Bor huller og
popnit en plade på hver side af skærmen. Nu er din skærm stærkere end ny og
det må da siges det er billigt. Det eneste problem er næste gang konen skal
bruge sin cykel.

Mvh

Charlie
Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DQsp8.3766$567.212518@news000.worldonline.dk...

Fra : Pein

Dato : 31-03-02 21:41

"Charlie" wrote ...

> [...]
>skærm stærkere end ny og det må da siges det er billigt. Det eneste
>problem er næste gang konen skal bruge sin cykel.

Det var da et meget fikst råd. Det skal huskes.
Det må da se helt syret ud

/Pein
(med en let slidt DT'er efterhånden)

Fra : Morten Juel

Dato : 31-03-02 10:38

> Og klart - lidt spændende er det da om den vil starte igen efter sådan en
> omgang man ikke har prøvet før.
jepper, min seca motor er færdig samlet nu, og monteret på cyklen og div
ledninger og kabler er monteret, mangler lige 3 ledninger og noget olie til
den, så skal jeg se om den vil starte Så jeg er 100% med på føelsen !

Pein hvis du skal skifte stempel så skal du da ha hounet din cylinder !! og
hvad er det for noget pjat med dig.. man spare ikke en pakning til 15,- )

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 31-03-02 11:32

"Morten Juel" <mpOSTEPOP@mail1.stofanet.dk> skrev i en > hvad er det for
noget pjat med dig.. man spare ikke en pakning til 15,- )

Toppakningen er da dyrere, og der er INGEN grund overhovedet til at skille
cylinder og topstykke... det tjener kun til at få andre til at grine ...

mvh Søren
Der blev 23 i nævnte løb... grr, skulle nok alligevel have givet gas...
fyldig rapport om weekenden følger... den er jo ikke slut endnu, der kan gå
mange ting i stykker endnu

Fra : Morten Juel

Dato : 31-03-02 11:57

Hmm jeg har altid i min 2takter tid.. altså knallert, fået hounet mine
cylindre når de døede.. hehe det ved Fer her fra NG godt.. han kendte en gut
der kunne houne mine MS50 cylindre op så der kunne være Yamaha 4gear stempel
i Så kunne den gamle olsenbanden knallert sq komme fremaf )

Fra : Søren Lindholt

Dato : 02-04-02 13:24

Morten Juel <mpOSTEPOP@mail1.stofanet.dk> wrote in article
<a86prm$9l9$1@sunsite.dk>...
> [...]
gut
> der kunne houne mine MS50 cylindre op så der kunne være Yamaha 4gear

Jojo, det skader da heller ikke. Hvis det bliver lavet ordentligt. De der
biltema-krykke-honere til 150,- kan vist højst lave cylinderen
ottekantet... efter hvad man hører...
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 02-04-02 17:42

Søren Lindholt <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> skrev i en

> [...]
> Jojo, det skader da heller ikke. Hvis det bliver lavet ordentligt. De
> der biltema-krykke-honere til 150,- kan vist højst lave cylinderen

Den type "honer" med tre fjederbelastede arme hedder fagligt korrekt:
"superfinisher" opkaldt efter der arbejde den udfører!
Det er ikke til andet end en efterslibning af en given
cylinder-overflade, hvorimod honing er en helt anden ting á meget lange
og hårdt udspændte sten, hvormed man kan bearbejde cylinderens diameter
indenfor hundrededele!

Det største problem ved superfinish'eren er at stenene er så
korte at de ikke glider upåvirkede hen over totakteres skylleporte
hvorved stenene bliver slået sønder, såvel som at port-kanten risikerer
at blive "gnavet" rund!

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 31-03-02 21:38

"Morten Juel" wrote ...

> Pein hvis du skal skifte stempel så skal du da ha hounet din cylinder !!

Cylinderen har det fint. Forstå det hvem der kan.

> og hvad er det for noget pjat med dig.. man spare ikke en pakning til
> 15,- )

Du glemmer vist jeg er flyttet tilbage til Jylland

Få Seca'en til at køre Morten, og kom på besøg til lidt trial-agtig offroad
i min baghave når jeg får købt et nyt hus.

Mvh. Pein

Fra : Morten Juel

Dato : 31-03-02 22:14

> Få Seca'en til at køre Morten, og kom på besøg til lidt trial-agtig
offroad
> i min baghave når jeg får købt et nyt hus.
uhh ha nu lokker du jo )

Jeg er frisk

Mvh
Morten

Fra : Mads Lund

Dato : 01-04-02 16:20

> [...]
toppen,
> men et par skærmdele, lygte og nummerplade ville åbenbart gerne bæres.

Hvilket jo så gør det helt urimeligt at jeg forlod KTM'en på et tidspunkt
hvor den havde kurs mod himlen, og den kom også oven ud af bakken, og lagde
sig nydeligt på siden uden den mindste skramme.

> Jeg mangler bare at finde ud af,
> hvor svært det er at sætte cylinder _med_ top på igen, når det nye stempel
> er kommet på, for man kan jo spare en pakning ved at undlade at pille
> topstykket af cylinderen.

Ingen problem, når bare stempelringene passer med de små stifter i sporene,
presse stempelringene sammen en for en og cylinderen glider ned over. Husk
at smørre cylinder væggene med lidt 2T olie.

> Løbsresultatet? Det snakker vi ikke om. Der var mange der var ringere end
> mig (men der var f*ndme også mange deltagere).

Mig bl.a. jeg tror jeg blev nr ca. 48 især pga. at min nyopererede knæ
sammen med at jeg styrtede ret voldsomt på min første etappe (ribbene og
højre arm bærer stadig præg af at lende med god fart ind i en stor dynge
sten). Så dagen handlede mest om at gennemføre. Desuden er det jo min
kickstarter ben der er dårligt, så når man på 3 etapper går i stå og bruger
30-60 sek på at få lortet sparket igang igen så er det jo ikke for vældigt.
Men hold kæft hvor var det sjovt.

Mads Lund
KTM300

Fra : Pein

Dato : 02-04-02 21:51

"Mads Lund" wrote ...

>Hvilket jo så gør det helt urimeligt at jeg forlod KTM'en på et tidspunkt
>hvor den havde kurs mod himlen, og den kom også oven ud af bakken, og
>lagde sig nydeligt på siden uden den mindste skramme.

Jamen jeg lærte da også noget. Næste gang jeg laver det stunt (det skal jo
nok ske igen), så vil jeg ikke bare slippe den i fin lodret position. Næh,
så skal den lige have et lille træk i den ene styrende, så den forhåbentlig
lander på siden.
(ligefrem øve sig i at styrte - er det mon det man kalder negativ
tankegang?)

> Men hold kæft hvor var det sjovt.

Det var en kanon dag.
Jeg var godt nok noget skummel da den satte sig, men wow hvor blev jeg glad
da den endelig kom i gang igen.

Og så lige en anden ting jeg ikke gør igen:
Da den havde sat sig, smed jeg den ned i en grøft (ingen støtteben), og fik
en lift tilbage til bilen så jeg kunne hente den. Da jeg kom ud til den,
fandt jeg ud af, at det ikke er smart at parkere 1,5 meter nede ad en
grøfteskrænt, når nu lortet ikke selv kan køre op =
Godt den kun vejer 109 kg.

/Pein