påskelilje løg
Fra : Peter Skovrider

Dato : 30-03-02 22:34

jeg har en masse påskelilje og majlilje løg der ikke kommer i blomst
hvad skal jeg gører få at få dem til at blomster igen. hilsen havemanden.

Fra : Mx42100

Dato : 30-03-02 23:56

Hejsa Havemand :)

Du sidder med sikkerhed med både påskelilje og majlilje løg der gror i samlede bunker (det kan sagtens være 20 stk der vokser helt samlet). Har jeg ret eller hvad? Hvis, så er løsningen nær. Løgene tager næring fra samme rod-system hvorfor man må gøre dem lidt ondt for at vænne dem fra. Min konen har lige gjort det samme ved 100-vis af løg fra en gammel have vi lige har købt. Grav de problematiske løg op og hæng dem til tørre i deres toppe (med løgene nedad). Lad dem tørre helt ind til September hvor du så planter dem ud ..... over et meget større område end hvor du tog dem fra. Nu har de hver deres rod at suge fra og voila .... næste forår har du masser af blomster.

De bedste hilsner fra ham med konen-med-de-grønne-fingre

Bjarne fra Holme

***************

Eliminate [RemoveThis] in the returnpath of

mx42100[RemoveThis]@paul.get2net.dk -> mx42100@paul.get2net.dk

***************

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-02 08:19

On Sat, 30 Mar 2002 22:34:26 +0100, "Peter Skovrider" <peskovri@mail.dk>
wrote:

>jeg har en masse påskelilje og majlilje løg der ikke kommer i blomst
> hvad skal jeg gører få at få dem til at blomster igen. hilsen havemanden.

Giv dem en smule gødning og lad så løgene visne væk som normalt. Når det
er sket, grav løgene op og del dem så de får bedre plads. Næste år
kommer der nok heller ikkke blomster, der giver du igen lidt gødning og
året derefter er der gode chancer for at de kommer i blomst.

Du kan også dele dem nu. Grav dem op med top og lad endelig toppen
sidde! Plant dem med det samme igen, 3-4 løg hvert sted og lad toppen
visne væk af sig selv. I løbet af et år eller to kommer de sikkert i
blomst igen.

Jeg har været igennem hele ovenstående tur, der kom flere blomster i
løbene, men i den sidste ende blev de alle skiftet ud med nye løg som
giver mange mange flere blomster...

http://www.gartneriet.dk