Vandstær mølleåen- sen??
Fra : Paul Nilsson

Dato : 30-03-02 16:42

Lokale kanofolk på møllenåen har just ringet (Lør kl l6) de har set en
vandstær nær Kobro`en. det er den mellen Frederiksdal og Nybro (men ikke den
der går lige ud fra Nybro (Krak 116 - J 3 - th)
Hvordan er det nu - er den så en af de sene.............. jeg synes at kunne
huske vi havde dette oppe sidste forår....
men kan ikke huske "sidste datoer"....
hej.........Paul

--
m.v.h.
Paul Nilsson

Fra : Erik Agertoft

Dato : 30-03-02 18:44

On Sat, 30 Mar 2002 16:41:38 +0100, in dk.fritid.ornitologi you wrote:

>men kan ikke huske "sidste datoer"....

Dem kan du da se i den netop udkomne udgave af "Fugle på Sjælland" for
1999 og 2000.........;-d

Mens du venter ved postkassen, kan du få et par "sidste-1999-datoer"
her:
28/3: 1 ved Hestetang Huse og 2 ved Usserød Å
11/4: 1 ved Solbjerg Enge.

Den 10. marts 2002 så jeg i øvrigt 2 ved Hestetang Huse, men det er jo
ikke rekord-datoer.......

Venlig hilsen
Erik

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 30-03-02 23:11

"Paul Nilsson" <pauln@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Hvordan er det nu - er den så en af de sene.............. jeg synes at kunne
>huske vi havde dette oppe sidste forår....

Jeg havde en Vandstær i kikkerten ved Lystrupminde Naturskole mellem Bryrup og
Vrads, og det var ved 17 tiden, en hel time senere
Samme sted lod et par Bjerg Vipstjerte sig også se, ved strygets brusende vand.

Men det mest spændende skete dog først på eftermiddagen ved Klostermølle ved
Mossø. Egentlig var jeg bare taget ned til Søhøjlandet for at nyde det gode
vejr, med lidt frokost og en Trangia til lidt kaffe eller andet varmt.

Først fra "fugletårnet" i tørreladen ser jeg en Isfugl for fuld fart lavt over
kanalen ud til Mossø, og lidt efter kommer den så tilbage og førtsætter over
bygningerne mod Klosterkanalen.

Mindre end en halv time efter er jeg på vej på stien ved Klosterkanalen, da jeg
forstyrrer en Isfugl ( jeg ved ikke om det er den samme ) som flyver lidt
længere opstrøms, hvor den finder en gren ud over vandet. Jeg har nu en fem til
ti minutter inden den stakkels fugl igen bliver forstyret af nogle på den anden
side af kanalen, flyver lidt længere op, vender så om og fortsætter forbi mig
ned mod Klostermølle.

Jeg fik dog også lige set hale og ryg af en Vandstær oppe ved Stryget/Dødeå, før
tyren gik tilbage mod Klostermølle's parkeringsplads.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>