Tekststreng
Fra : Hans Kurt Hansen

Dato : 30-03-02 16:07

Hej

Jeg hedder Hans Kurt og er ny i Delphi programmering.

Jeg har et små problem jeg gerne ville have løst.

I basic og andre sprog er der et par kommandoer til behandling af
tekststrenge, som jeg ikke kan finde i Delphi.
Det er kommandoerne Left, Mid og Right der jo benyttes til opdeling af
tekststrenge, er der nogen der kunne hjælpe med hvad kommandoerne jeg skal
bruge hedder vil jeg være taknemmelig.

Hand Kurt Hansen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-03-02 16:29

Hej

Jeg troede et øjeblik, det var den tidligere skuespiller af (næsten)
samme navn, der gik igen: http://www.danskefilm.dk/index2.html

Nå, men Left og Mid kan ret nemt erstattes af Copy, hvorimod Right er
lidt mere besværlig:
copy(string,length(string)-antal_karakterer+1,antal_karakterer)

Hilsen
Uffe

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-03-02 17:00

Eller implementeret som funktioner:

function left(tekst: string; x: integer): string;
begin
result:= copy(tekst,1,x);
end;

function mid(tekst: string; x,y: integer): string;
begin
result:= copy(tekst,x,y);
end;

function right(tekst: string; x: integer): string;
begin
result:= copy(tekst,length(tekst)-x+1,x);
end;

Fra : Hans Kurt Hansen

Dato : 05-04-02 16:33

Tak for hjælpen

Det er utroligt så megen tid man/jeg kan bruge på at lede efter noget uden
at få øje på det indlysende, når svaret ligger lige for næsen af en, men så
er det jo rart at der er nogle der kan åbne ens øjne. Mit første svar gik
vist desværre tilbage til mig selv og ikke til gruppen.

Hans Kurt Hansen