Begynderråd??? (- skal til at skrabe samme~
Fra : Aragorn_dk

Dato : 30-03-02 03:55

Hejsa alle sammen.

Jeg er et 36-årig BMW-"tosset" hunkønsvæsen der vil til at gøre noget
alvorligt ved mc-drømmen. Hvad kan erfarne BMW-kørere her i gruppen anbefale
undertegnede at begynde med?
Dertil skal lige siges at alt andet end BMW ikke har interesse for mig at
køre på - jeg kan skam udmærket forstå stoltheden ved at eje en mc (- ex'en
havde en skøøøøn R-80'er, derefter en herlig K75'er), samt køreglæden. Jeg
er bare bidt af en gal "bimmer"...og ikke de topmoderne modeller da!

Jeg har overvejet en R45 men synes den er lidt lille, på den anden side har
jeg heller ikke lyst til at komme galt afsted på en større cykel bare p.g.a.
manglende køreerfaring og overmod!
I den sag vil jeg lade fornuften råde frem for drømmene - man får jo ikke
megen glæde af motorcyklen hvis den ender med at være for stor for en og man
selv ender med at være død!
Det ser så...sjusket...ud.......*sort grin*

Jeg har intet kørekort i forvejen, er spinkel af bygning, og har ikke alt
for allerhelvedes mange bøffer at gøre godt med (- det sidste kan jeg jo
gøre noget ved.)

Ligeledes modtages råd og anbefalinger om køreskoler meget
gerne.(Københavnsområdet/Ballerup og omegn).

God påske allesammen og på forhånd tak for gode råd og vejledning.

MVH Maria
(- der drømmer om en K75 eller en R-etellerandet...)
------------
- du har en mc - du har formentlig fri - vejret er godt - hvorfor sidder du
så her og læser post???
------------

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-03-02 11:14

"Aragorn_dk" <MBA@ts-s.dk> wrote in message
> Hejsa alle sammen.

Hejsa!

[snip en masse BMW snak]

> [...]
man
> selv ender med at være død!
> Det ser så...sjusket...ud.......*sort grin*

Jep! Som der står i min MC teoribog (som fåes som et ekstra hæfte til den
"rigtige" teoribog):

"Du skal hellere købe en maskine med lidt ekstra motorkraft end en maskine
med lidt ekstra udstyr. Udstyr kan du altid købe. Det er sværere at købe
ekstra HK. Lad være med at købe en "imponator". Køb en maskine, du kan
magte. Den vil give dig køreglæde - den anden vil gøre dig bange. ... Lad
være med at købe en dyr motorcykel, for derefter at spare på det personlige
udstyr. Hvad er mest kostbart, motorcyklens liv eller dit?"

Det synes jeg beskriver det ret godt.

> Jeg har intet kørekort i forvejen, er spinkel af bygning, og har ikke alt
> for allerhelvedes mange bøffer at gøre godt med (- det sidste kan jeg jo
> gøre noget ved.)

Der var også en lille, spinkel pige på mit hold da jeg tog kortet sidste
sommer. Hun skulle bruge lidt mere tid på at lære at håndtere maskinen (vi
kørte på XJ600N - den uden kåbe), men lærte det vist til sidst. Hun havde
dog problemer med at få cykel op på centralfoden, hvilket jeg mener at man
skal kunne.

> Ligeledes modtages råd og anbefalinger om køreskoler meget
> gerne.(Københavnsområdet/Ballerup og omegn).

Tip Top Trafik kan anbefales herfra. Gode cykler, dygtig kørelærer (Jacoob)
og ingen skjulte udgifter. Kortet kom til at koste mig ca. 8500,- inkl. et
par ekstra kørelektioner. De ekstra kørelektioner kan anbefales. Der var et
par af de "seje" drenge, der allerede havde købt MC'ere og udstyr og som
ikke mente at de havde behov for lidt ekstra køretid - de bestod ikke til
køreprøven, så jeg kan godt anbefale at man tager alle de timer man kan
komme til hvis man har råd. Det er surere at skulle gå og vente en måned
mere på at komme op til køreprøve igen.

> God påske allesammen og på forhånd tak for gode råd og vejledning.

Tak og i lige måde.

> [...]
> ------------
> - du har en mc - du har formentlig fri - vejret er godt - hvorfor sidder

Jeg er på vej ud i det gode vejr ...

Hilsner,

Tony
XJ600S

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-03-02 13:16

Lige en kort efter-bemærkning. Loven siger at der skal være enten
sidestøtteben, centralstøtteben eller begge dele på en MC. Hvis der så kun
er centralstøtteben på cykel så kræver loven inddirekte at du skal kunne
sætte cyklen på centralstøtten.

Mvh,

Tony
XJ600S

Fra : Aragorn_dk

Dato : 30-03-02 13:46

Jamen tak for svarene Tony, jeg kigger på tingene mens jeg skraber pengene
sammen.

God påske og god(e) tur(e)

MVH Maria
________________________________

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-03-02 16:50

Tony Lorentzen wrote:

> kørte på XJ600N - den uden kåbe), men lærte det vist til sidst. Hun havde
> dog problemer med at få cykel op på centralfoden, hvilket jeg mener at man
> skal kunne.

Hvorfor egentlig det. Det var vist bedre at kræve, at kunne ting som at skifte
en pære osv.

Ib Jakobsen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-03-02 17:49

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Hvorfor egentlig det. Det var vist bedre at kræve, at kunne ting som at
skifte
> en pære osv.

Ja, men hvis ens MC kun har centralstøtteben så skal man kunne sætte den op
på denne - hvordan skulle man ellers kunne parkere den? Min kørelærer sagde
faktisk at man ikke skulle regne med at få kortet hvis ikke man kunne få
cyklen op på centralen fordi der er øvelser til køreprøven, som kræver at
man kan sætte den på centralen. Blandt andet når man skal tjekke styrtøjet
og gaflen ... Jeg tror dog ikke at det er et lovkrav, men man får ikke
kortet hvis den sagkyndige tydeligt kan se at man ikke magter og kan
håndtere cyklen. Hende den spinkle pige jeg omtalte havde også problemer med
at nå jorden, hvilket betød at hun røg ned på siden på manøvrebanen - med
vores kørelærer bagpå

Mvh,

Tony
XJ600S

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-03-02 18:20

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> [...]

med
> at nå jorden, hvilket betød at hun røg ned på siden på manøvrebanen - med

Da jeg var i kravlegård fik vi lov til 'frie manøvre' den sidste halve time.
En af pigerne ville øve vendinger den anden ville køre ligeud. Begge kørte
de Marauder. Denne øvelse afstedkom at pigerne kørte ind i hinanden og
væltede:)))))
Holdkæft hvor var kørelæren presset :) han tog det rimelig pænt men havde
sved på panden.

Thomas
SV650S

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-03-02 18:24

> [...]
> væltede:)))))
> Holdkæft hvor var kørelæren presset :) han tog det rimelig pænt men havde

Og pigerne kom heller ikke noget til :)

Thomas

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-03-02 22:06

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message

> [...]
> væltede:)))))
> Holdkæft hvor var kørelæren presset :) han tog det rimelig pænt men havde

Vildt!

Den anden pige på mit hold (vi var 3 på manøvrebane ude ved grusgraven i
Lynge) blev forskrækket og kom til at hive i gashåndtaget og det resulterede
i at hun kørte for fuld gas i 1. gear ud over den lille vold der er mellem
manøvrebanen og nedkørslen til grusgraven. Jeg nåede lige at se hende for
svinde ud over kanten i flyvende 1½-2 meter over jorden. Hun var så chokeret
at hun ikke kunne gennemføre resten af kurset. Der skete heldigvis ikke
noget med hende. Kørelæreren kom op 5 min. efter prustende og stønnende -
han havde ligget og bakset med at få cyklen ud af skrænten da den havde
boret sig godt ned i jorden... Cyklen var også ok - omend noget beskidt.

Og så var der de andre piger fra holdet som i et venstre sving var ved at
torpedere et butiksvindue på modsatte gadehjørne - men det er en helt anden
historie

Hilsner,

Tony
XJ600S

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-03-02 19:14

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev:
> Der var et
> par af de "seje" drenge, der allerede havde købt MC'ere og udstyr...

Hvilket ellers er en meget god idé da nogle (de fleste?) køreskoler ikke har
noget ordentligt udstyr :-/
Og... For the record: Ordentligt udstyr _er_ et must!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Aragorn_dk

Dato : 30-03-02 21:05

Enig!

Har udstyret i orden fra exens tid med R80'eren, som (med stolthed i
stemmen) JEG godt ku' få halet op på centralstøttebenet - både køredragt og
hjelm er i tip-top stand og ikke mere end et par år gamle (Læderkøredragt
mærke: kan jeg sq ikke huske, og BMW system 4-hjelm).

Ordentligt udstyr ER et must - det kan godt være at jeg aldrig selv kommer
til at vælte (- hæhæhæ - og jeg har oxo et par eller syv World Trade Centre
jeg skal have solgt jer! ), men de der rødder med alle de der hjul de
ikke altid kan holde styr på (bilister! ) KAN jo nogle gange ikke finde
ud af at se sig for....!

Hvad nytter det med en seeej mc når man bliver smidt hen af gaden - UDEN
køredragt og/eller hjelm! - enten fordi man er et kvaj eller fordi en bilist
er et kvaj???

Så vil jeg da hellere smide en 8-10K penge til dragt og hjelm end ligge på
hospitalet i evigheder pga. ens egen dumhed da!

Det var bare det jeg ville sige, hej!
*duut-duut-duut-duut-duut-duut-duut-duut...*

mvh Maria

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-03-02 22:07

> Hvilket ellers er en meget god idé da nogle (de fleste?) køreskoler ikke
har
> noget ordentligt udstyr :-/
> Og... For the record: Ordentligt udstyr _er_ et must!

Enig! Der var altid et problem at finde enten en hjem man kunne passe og som
ikke lugtede af gnu - eller et par bukser som ikke sad af h........ til.

Tony

Fra : KAWA

Dato : 31-03-02 09:34

Hej Maria,

Kan klart anbefale "Det Lykkes køreskole" i skovlunde, Erling som ejer og
driver denne, er en utrolig sympatisk mand, som tager sig tid til hver
enkelt elev, derfor har han kun små hold, både konen og jeg har taget kortet
der, og har været utrolig glade for ham som kørelærer.

Regards
Dannie