Mekanik-panik
Fra : Hald

Dato : 29-03-02 23:48

Her er en meget interessant artikel fra det britiske motorcykelmagasin RiDE
(fundet på MCN - www.motorcyclenes.com ).
Det kunne være interessant at læse noget lignede herhjemmefra

Mvh Peter Hald

Can they fix it? No

Mechanics are missing faults when they carry out services on our bikes,
according to an undercover survey carried out by MCN sister magazine RiDE.

They picked a range of seven dealers from around the country, suggested by
RiDE readers, and asked each one to carry out a 24,000-mile service on a
1995 Honda CBR600 which had been " rigged " with 19 faults, including:

Worn steering head bearings. Spark plug with too-large a gap. Carbs out of
adjustment. Low coolant level. Choke out of adjustment. Low tyre pressure.
Headlight aim too high. Loose chain. Wheels out of alignment.

Each of these faults should be picked up according to the CBR's 24,000-mile
service schedule, but when the bike was examined afterwards it was
discovered that not a single dealer had fixed anywhere near all of them. You
can see how they scored in the list following.

Dealer Scores

Each dealer could score 21 points if they fixed all 19 faults according to
the service book and kept the bike clean. This is what they actually got.

Colwyn Bay Motorcycles 10

Abingdon Motorcycles 8.5

Motorcycle City, Portsmouth 8

Thunder Road Motorcycles, Bridgend 8

Ormskirk Motorcycles 7

Bridge Motorcycles, Exeter 5.5

Carnell, Milton Keynes 5.5

begin 666 darkgrey.gif
M1TE&.#EA`0`!`)$``)F9F?____X!`@```"'Y! 04`/\`+ `````!``$```("
$1 $`.P``
`
end

begin 666 clear.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Allan Wisborg

Dato : 30-03-02 23:11

MCn er også stedet hvor man kan se at Yamaha R1 årgang 2001 er på tilbud i
England til (sæt dig ned...)

86.305,- kroner (6.995.- £)

Det kan man vist lige knibe en XJ600 ned for herhjemme.

Lorteland.

Allan

Fra : Niels Drewes

Dato : 30-03-02 20:12

"Allan Wisborg" <awXXX@teamuniuqe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> England til (sæt dig ned...)
>
> 86.305,- kroner (6.995.- £)
>
> Det kan man vist lige knibe en XJ600 ned for herhjemme.

Årrhh hva', så slemt kan det vel ikke være, det er jo begge to Yamaha;-D

Niels
XJ600S

Fra : Bo Thomsen

Dato : 31-03-02 19:31

> MCn er også stedet hvor man kan se at Yamaha R1 årgang 2001 er på tilbud i
> England til (sæt dig ned...)
>
> 86.305,- kroner (6.995.- £)

jeg undre mig også lidt... jeg har lige set en 2002 cbr954 til 126.000
i sverige, men det vil gi en pris på 100 kilo før moms ( og uden afg. )
men det kan sku da ikk passe. jeg mente at det var omkring 65 k
sådan en kostede uden afg. osv.
bo thomsen

Fra : Armand

Dato : 30-03-02 23:50

Hald <hald.hald@get2net.dk> skrev i en
> Her er en meget interessant artikel fra det britiske motorcykelmagasin
RiDE
> (fundet på MCN - www.motorcyclenes.com ).
> Det kunne være interessant at læse noget lignede herhjemmefra

Ikke lige herhjemmefra; men MOTORRAD genenmfører lignende værkstedstests
jævnligt (á mellemliggende perioder hvor markedet kan falde til ro (i
søvn?) igen)!
De kører hver gang sagen som en artikelserie med ét af hvert af de
større mærkers værksteder af gangen, og ofte ses resultatet ligeså
skæmmende

Min egen lille D.F.M.-undersøgelse lyder på:
Hvorledes kan det være at værksteder aldrig afviser at servicere (=
altid incl. kontrol af ventil-spillerum!) en motorcykel fra dag til dag,
hvorimod private der selv stiller ventilerne næsten altid oplever
½-tomme sortimentskasser med shims, som medfører at de fornødne
størrelse ikke kan købes?
Mekanikeren må leve på et svineheld, at han altid lige har dén størrelse
der er nødvendig for korrekt justering af ventiler, for med dag til
dag's service er der ikke tid til indkøb/eftersending af fornødne shims

--
Armand.

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 31-03-02 20:50

> Mekanikeren må leve på et svineheld, at han altid lige har dén størrelse
> der er nødvendig for korrekt justering af ventiler, for med dag til
> dag's service er der ikke tid til indkøb/eftersending af fornødne shims

Det kunne da også tænkes at de har et større sortiment end hjemmeskrueren,
desuden er det muligt selv at tilpasse shims, bare de er for tykke.
Carsten

Fra : Armand

Dato : 01-04-02 14:24

Carsten H Steffensen <kejser@image.dk> skrev i en

> Det kunne da også tænkes at de har et større sortiment end
> hjemmeskrueren,

Du misforstod mig:
Værkstedet nævner intet hvis man beder dem om: "at justere ventilerne
tirsdag i næste uge" (de ved jo ikke hvilke shims der skal bruges førend
at låget lettes om tirsdagen!)
Hvis man derimod selv justerer sin model om mandagen og tager forbi
tirsdag for at skaffe de fornødne shims, mødes man ofte af en gabende
tom sortiments-æske

--
Armand