"nye købelov" og reklamation
Fra : Tg

Dato : 29-03-02 23:34

Jeg har købt en mobiltelefon som aldrig har virket korrekt... eller bare
aldrig virket faktisk.
Det er kun et par dage siden, men jeg har først mulighed for at gå i
forretningen og mukke over det i morgen.
Måske er jeg bare sortseer, men jeg er næsten helt sikker på at de vil sige
noget alla "ja det er noget værre noget. Den sender vi til reperation... du
får den igen om tre uger".
Jeg vil så gerne kunne sige at jeg vil have en ny med det samme, da den
aldrig har virket, og jeg vil gerne kunne føle mig sikker på at jeg faktisk
har krav på en øjeblikkelig udskiftning... men har jeg det?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 30-03-02 00:08

On Fri, 29 Mar 2002 23:33:52 +0100, "Tg" <no@mail.no> wrote:

>Jeg vil så gerne kunne sige at jeg vil have en ny med det samme, da den
>aldrig har virket, og jeg vil gerne kunne føle mig sikker på at jeg faktisk
>har krav på en øjeblikkelig udskiftning... men har jeg det?

Nej. Den nugældende købelov giver sælgeren mulighed for at afværge en
omlevering ved at foretage reparation.

Den foreslåede ændring af købeloven vil ændre dette (til en vis grad),
men det kan du formelt set ikke støtte ret på nu.

--
Jakob Paikin

Fra : Tg

Dato : 30-03-02 00:48

> Nej. Den nugældende købelov giver sælgeren mulighed for at afværge en
> omlevering ved at foretage reparation.

Så den nuværende lovgivning gør i praksis at man kan sælge et defekt
produkt, få betaling med det samme og kunden må derefter bare vente mens der
bliver lavet en reperation?
Kunden må altså betale for et nyt produkt, men ender faktisk med at købe et
tidligere defekt, nu repareret produkt, til fuld pris..?
Plus.. kunden der køber produktet for at bruge det med det samme, må affinde
sig med ikke at kunne bruge det før det er blevet repareret?
Det er meget meget urimeligt hvis det er loven som den fungerer.
Jeg købte jo den telefon for at bruge den.. for at bruge den med det samme
på forretningsrejser. Jeg kan ikke så godt købe en anden i mellemtiden, da
jeg så ender med at have to.

> Den foreslåede ændring af købeloven vil ændre dette (til en vis grad),
> men det kan du formelt set ikke støtte ret på nu.

Nå, jeg må vel så bare håbe at forretningen ikke gør, som den åbenbart kan
med den nuværende lovgivning... det skulle bare være første gang.
Er der virkelig ikke noget i købeloven om produkter som fra starten ikke
virker??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-02 12:47

Tg skrev:

>Så den nuværende lovgivning gør i praksis at man kan sælge et defekt
>produkt

Ja, hvis man kan få kunden til at hoppe på det uden at have
afprøvet det først. Det er jo netop derfor man har indført en
fortrydelsesret ved fjernhandel hvor man ikke har haft den
mulighed før der handles.

>Kunden må altså betale for et nyt produkt, men ender faktisk med at købe et
>tidligere defekt, nu repareret produkt, til fuld pris..?

Kunden giver kun fuld pris for en vare der er den fulde pris
værd. Hvis en computer har et defekt grafikkort som udskiftes, er
den så mindre værd bagefter?

Kunderne tror at de køer et produkt der er uberørt af
menneskehænder, og blot en mulig kunde puster på apparatatet, så
har det mistet sin uskyld. Det er en sær idé.

>Jeg købte jo den telefon for at bruge den..

Det er naturligvis skidt at apparatet ikke virker.

>Er der virkelig ikke noget i købeloven om produkter som fra starten ikke
>virker?

Jo da. Der står at forretningen har ret til at (forsøge at)
reparere dem.

--
Bertel

Fra : Tg

Dato : 30-03-02 14:17

> Ja, hvis man kan få kunden til at hoppe på det uden at have
> afprøvet det først. Det er jo netop derfor man har indført en
> fortrydelsesret ved fjernhandel hvor man ikke har haft den
> mulighed før der handles.

I eksemplet med mobiltelefonen er det vanskeligt hurtigt at få liv i dyret
da bateriet ikke er opladet fra fabrikken. Desuden kan en fejl ikke
nødvendigvis opdages på 1 minut. Det tager måske 5 minutter før telefonen
går død.

> Kunden giver kun fuld pris for en vare der er den fulde pris
> værd. Hvis en computer har et defekt grafikkort som udskiftes, er
> den så mindre værd bagefter?

Dårlig sammenligning.
Hvis en computer får lodet en ny kondensator på bundkortet, er den så lige
så meget værd?

> Kunderne tror at de kø(b)er et produkt der er uberørt af
> menneskehænder, og blot en mulig kunde puster på apparatatet, så
> har det mistet sin uskyld. Det er en sær idé.

Tja. Forretningen har samme holdning... ellers kunne de bare ombytte til et
eksemplar uden fejl istedet for at holde en bndet til det defekte.

> Jo da. Der står at forretningen har ret til at (forsøge at) reparere dem.

Så man ender stadig med at lægge penge for en vare som aldrig har virket.
Den tid jeg render rundt med den defekte vare, har de mine penge liggende.
De er altså blevet betalt for... ingenting.

Fra : Henning

Dato : 30-03-02 17:31

>Dårlig sammenligning.
>Hvis en computer får lodet en ny kondensator på bundkortet, er den så lige
>så meget værd?

Ja, faktisk mere! Boardet er gennemtestet af menneskehænder,
eventuelle kendte fejl & modifikationer bliver udført "på forhånd".

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-02 18:59

Henning skrev:

>Ja, faktisk mere! Boardet er gennemtestet af menneskehænder,
>eventuelle kendte fejl & modifikationer bliver udført "på forhånd".

Enig.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-02 19:00

Tg skrev:

>Så man ender stadig med at lægge penge for en vare som aldrig har virket.

Jeg forstår at du er ærgerlig, og jeg betragter den nye lovs
bestemmelse om at kunden har ret til at få byttet en defekt vare,
som en klar forbedring.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 30-03-02 00:34

> [...]

>aldrig har virket, og jeg vil gerne kunne føle mig sikker på at jeg faktisk
>har krav på en øjeblikkelig udskiftning... men har jeg det?

Den nye købelov - når den vedtages
http://www.dhs.dk/db_filer/kobelov/kobelov.htm

Henning
hsb@FJERNESimage.dk