Knive
Fra : Preben Jakobsen

Dato : 29-03-02 23:08

Hej NG
Jeg har en søn (13 år) som er vild med knive, og nu mangler jeg noget viden
om lovgivningen på området.
Jeg ved godt at der er ret stramme regler for størrelsen på den kniv man må
medbringe i lommen, men hvad med den der hænger til pynt hjemme på væggen?
Hvad med fiskeknive og jagtknive . Hvad med kasteknive og springknive som de
sælger i Tyskland?
MVH
Preben Jakobsen
Kolding

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-03-02 18:56

"Preben Jakobsen" <NOSPAM-jakobsen.seest@wanadoo.dk> skrev...
> Hej NG
> Jeg har en søn (13 år) som er vild med knive, og nu mangler jeg noget
viden
> om lovgivningen på området.

Hej Preben

Det står i Våbenloven, som du finder lige her:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2000/0006729.htm
Se i § 4, hvor det bl.a. fremgår, at både kaste- og springknive er forbudt.

Mvh. Camilla

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 02-04-02 15:35

Jeg håber, han kun er vild med knive i den forstand, at han samler på dem,
for det er rigtigt, at der er forbud mod at bære knive længere end 7 cm.

Derimod kan man få en våbentilladelse (mod et gebyr naturligvis) og derefter
lovligt opbevare sine våben i et godkendt (låst) våbenskab.

Mvh

Tommi Hjelmdal Nielsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-04-02 19:23

"Tommi Hjelmdal Nielsen" skrev:

> Jeg håber, han kun er vild med knive i den forstand, at han samler på dem,
> for det er rigtigt, at der er forbud mod at bære knive længere end 7 cm.

Ikke helt korrekt. De 7 cm gælder kun for foldeknive.

Våbenloven § 4, stk. 1:

På steder, hvortil der er almindelig adgang, er det forbudt at bære kniv
eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved
jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbudet omfatter dog ikke foldeknive med en
klinge på højst 7 cm.

--
Reino