olie på bremseskiven
Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 29-03-02 22:56

Hejsa,
jeg har været så uheldig at min ene pakning i forgaflen er blevet utæt. Den
er nu skiftet, ingen problemer der. Men inden den blev udskiftet var der
kommet noget gaffelolie på min ene bremseskive + klodser. Jeg har prøvet at
rense begge dele med rense benzin, men føler stadig at bremseevnen er lidt
nedsat. Årsagen til at jeg er lidt tilbageholden med at skifte klodserne, er
at de er næsten nye...

er der nogen der har nogle gode råd til at rense dem??

--
Jacob

Fra : Morten Juel

Dato : 30-03-02 00:30

> er der nogen der har nogle gode råd til at rense dem??
Var det min cykel hande jeg renset skiverne i xylol, og skiftet klodserne
pronto.. men skal ikke køre med "måske" bremser.. bremserne er sq det
vigtigste man har ! det er det ENESTE sted man ikke må spare.. først efter
bremserne kommer personligt udstyr efter min mening !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 30-03-02 01:09

"Morten Juel" <mpOSTEPOP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vigtigste man har ! det er det ENESTE sted man ikke må spare.. først efter
> bremserne kommer personligt udstyr efter min mening !

den bremser skam også når jeg vil det! jeg synes bare at der var lidt mere
effekt før...
så jeg tror der stadig er en smule olie tilbage, men det kunne være jeg lige
skulle prøve med xylol....ned i garagen og rode imorgen formiddag

--
jacob

Fra : Bendt Grunge

Dato : 30-03-02 07:25

Du kan rense dem i renset bensin eller acetone, hvad som helst som ikke
indeholder olie eller petrolium af en eller anden art, det e som ikke der du
har problemet.

Du skal skifte klodserne for du får aldrig olien helt ud af dem, eks. varmer
du dem med en gas(flamme) varmer efter at du har renset på dem kommer der
stadig olie frem af belægningen, så det kan kun klares ved udskiftning.

BG.

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 30-03-02 17:02

> [...]
> vigtigste man har ! det er det ENESTE sted man ikke må spare.. først efter
> bremserne kommer personligt udstyr efter min mening !

Tjae... i såfald burde du tage din på et værksted når du skal havde lavet
noget ved bremserne!!!

> --
> Mvh
> Morten

Til jacob.

Hvis du har en gas brænder. (ikke en gas og ilt) men f.eks sådan en
ukrudtsbrænder. Afmonter dine klodser (læs bremseklodser) og varm dem
grundigt igennem, olien vil koge ud af dem. Dette er en ok løsning, men
optimalt bliver det aldrig..

mvh Tommy Fer

Fra : Morten Juel

Dato : 30-03-02 22:14

> Tjae... i såfald burde du tage din på et værksted når du skal havde lavet
> noget ved bremserne!!!
hvad helvede mener du med det splejs !

Fra : Moller

Dato : 31-03-02 13:12

"Morten Juel" <mpOSTEPOP@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> hvad helvede mener du med det splejs !

hmmmm, splejs, hvem var det liiige som ikke kunne stramme boltene, så de
drejde af igen dejarm.. Og hvis du kalder det der udskiftning af bremse
slange for en succe... øh... jo... godt man havde en som ku fikse det, for
udluftede var den sgi ikke, og yamaha 4 gears støddæmpere bag på en GT-380,
fordi dine dejarme ik ku trygge dem ind, og derved mente de var goe nok,
briliant ide...

VH
Moller
MZ ETZ 251 som snart for ny motor og forgaffel pris langt under 3kilo.
.... hæhæ :)
Suzuki GT-380, som summer som en ny snart :)
Ønske seddel Honda CB 600 F Hornet... men mon ikke det kan klares inden
Jul :)

Fra : Morten Juel

Dato : 31-03-02 14:05

og yamaha 4 gears støddæmpere bag på en GT-380,
> fordi dine dejarme ik ku trygge dem ind,
A hvad ?? det var for at prøve om de var gode nok, de gamle kunne jeg sq da
snilt sætte på.. moller du har forårs kuller

Fra : Moller

Dato : 31-03-02 14:26

> og yamaha 4 gears støddæmpere bag på en GT-380,
> A hvad ?? det var for at prøve om de var gode nok, de gamle kunne jeg sq
da
> snilt sætte på.. moller du har forårs kuller

tyg lige på ordet prøve... bare det siger jo det meste...

VH
Moller
P.S. Hvis nu du havde prøvet med nogen støddpæmpere der virker, ville du
også kende til det der heder køreegenskaber..

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-04-02 00:07

Moller skrev:

> [...]
> du
> også kende til det der heder køreegenskaber..

*GRILL* Næstvedboere er sgu skægge

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 31-03-02 19:21

> hvad helvede mener du med det splejs !

Tjae... har set resultatet af de ting du har haft under kniven...... puha...
turde ikke køre med bremser du havde samlet!!!

Hmm, splejs... tjae.. der er vist noget du har misforstået der... men ok...
dig om det

mvh Tommy Fer

Fra : Morten Juel

Dato : 31-03-02 20:11

> Tjae... har set resultatet af de ting du har haft under kniven......
puha...
> turde ikke køre med bremser du havde samlet!!!
Tøs.. jeg laver sq da tingene ordenligt.

> Hmm, splejs... tjae.. der er vist noget du har misforstået der... men
ok...
> dig om det
hehe nej, du er jo ikke så "voksen" som du har været vel )

Fra : Armand

Dato : 30-03-02 23:53

-[ F e r ]- <fer@cool.dk> skrev i en

> [...]
> ukrudtsbrænder. Afmonter dine klodser (læs bremseklodser) og varm dem
> grundigt igennem, olien vil koge ud af dem. Dette er en ok løsning,

Næh! Og kommer man en dag ud for så heftig en brug af bremsen at
friktions-varmen overstiger det der skal til for atter at koge en rest
olie ud af belægningen, vil man opleve øjeblikkelig bremsesvigt på de
pågældende klodser!
Dertil kommer at så høj en opstået varme tyder på en situation hvor man
absolut ikke(!) har brug for fadende bremser =

--
Armand.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 31-03-02 04:15

> [...]
> friktions-varmen overstiger det der skal til for atter at koge en rest
> olie ud af belægningen, vil man opleve øjeblikkelig bremsesvigt på de

....Point taken, point taken
Noget tyde altså på at jeg lige må ud og lænse pungen...

> Dertil kommer at så høj en opstået varme tyder på en situation hvor man
> absolut ikke(!) har brug for fadende bremser =

...de..der..der tvistede du den lige....så..så .sådan har jeg ikke lige set
på det
(frit efter Kasper og Mandrilen, for de uindviede)

Hvis jeg kommer ud for sådan en situation, så vil din "smiley" vel nok ligne
mit ansigtsudtryk temmelig godt

Altid rart med kommentar fra de "gamle og eftertænksomme"
.....eller måske bare erfarende

--
Jacob

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-03-02 12:54

> Noget tyde altså på at jeg lige må ud og lænse pungen...

Hej Jacob

Ro på. www.louis.de har tilbud på bremseklodser til 80kr pr skive. Det må
ikke ødelægge et buget. Porto er 45kr lige meget hvor meget man bestiller.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 01-04-02 20:49

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jacob
>
> Ro på. www.louis.de har tilbud på bremseklodser til 80kr pr skive. Det må
> ikke ødelægge et buget. Porto er 45kr lige meget hvor meget man bestiller.

Mange tak for tippet, men jeg kan umiddelbart ikke finde nogen til en Suzuki
GSXR 250.
Er der nogen der ved om den bruger samme klodser som en anden suzuki, fx en
gsx ??
jeg har jo hørt den har en del fællesdele med en af de andre GSX'er

--
Jacob

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-04-02 20:56

Jeps - der er vist mange,kig her :

http://www.gpartners.se/Motorcykelkatalogen/MC%20Pads.pdf

-M

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-04-02 11:28

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 1 Apr 2002 21:49:15 +0200, "Jacob Stegelmann"
> <stegelmann@privat.dk> wrote:

> Jeps - der er vist mange,kig her :
>
> http://www.gpartners.se/Motorcykelkatalogen/MC%20Pads.pdf

tak for lænken, men det lader ikke til at de er billigere end ved en
forhandler herhjemme.
Herhjemme gav jeg 425 for klodser til begge bremser foran.
Og hos Gpartners koster det 242 (for ét sæt formoder jeg)

Men de har godt nok noget af et udvalg.

--
Jacob

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-04-02 11:32

On Sat, 6 Apr 2002 12:27:46 +0200, "Jacob Stegelmann"
<stegelmann(@)privat.dk> wrote:

>tak for lænken, men det lader ikke til at de er billigere end ved en
>forhandler herhjemme.

Det var nu heller ikke tanken med linket...mere at du kunne finde de
andre modeller som den deler klodser med og så kunne du derefter
udnytte f.eks det Louis - tilbud,Jens Jacob skrev om )

-M

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-04-02 13:13

> Det var nu heller ikke tanken med linket...mere at du kunne finde de
> andre modeller som den deler klodser med og så kunne du derefter
> udnytte f.eks det Louis - tilbud,Jens Jacob skrev om )

ja det tænkte jeg egentlig også på (så let at komme og sige bagefter)

Problemet er bare at jeg ikke ved, hvilken model min Babygixxer er...(den er
indreg. 1. gang i '91)
er der nogen der ved hvordan jeg finder ud af det?

Bare lidt pudsigt at den skulle bruge samme bremse klodser som en GSXR1100
og GSXR750
umiddelbart skulle man tro at de havdde større/kraftigere klodser.

--
Jacob
GSXR 250

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-04-02 14:49

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er bare at jeg ikke ved, hvilken model min Babygixxer er...(den
er
> indreg. 1. gang i '91)
> er der nogen der ved hvordan jeg finder ud af det?

Hæ, kender i den trælse type mennesker der altid taler før de tænker
efter at have tænkt lidt (og fået et godt måltid mad, selvfølgelig) har jeg
set lyset.

først find din cykel på den side Michael angav:
http://www.gpartners.se/Motorcykelkatalogen/MC%20Pads.pdf
Her står hvilken klods der passer på din cykel.

Dernæst gå ind på følgende side og find den pågældende klods:
http://www.gpartners.se/Motorcykelkatalogen/Pad%20guide.pdf
Her er der detajler på den enkelte klods, samt hvilke modeller/mærker der
bruger den.
ydermere er der i bunden en sammenligning, med navne på klodserne de enkelte
selskaber imellem

Jeg fandt desuden også ud af at min cykel ikke er en GSXR 250 RK (GJ73A)
da mine bremseklodser ikke ser sådan ud
og de øvrige vesioner af cyklen bruger alle den samme klods.

--
Jacob

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-04-02 15:05

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse

Nå nu er jeg så kommet lidt videre. Jeg har være inde og kigge hos Louis, og
fundet nogle klodser.
Men hvad er forskellen på SAITO og LUCAS klodser. Lucas koster jo næsten
dobbelt så meget (næsten danske priser ) men er der den store (kvalitets)
forskel?

--
jacob

Fra : Armand

Dato : 06-04-02 14:55

Jacob Stegelmann <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en

> Problemet er bare at jeg ikke ved, hvilken model min Babygixxer er

Der er da ikke mange GSXR250'ere på Suzukis program; så mon ikke at den
nævnte er den éne og samme :-/

> Bare lidt pudsigt at den skulle bruge samme bremse klodser som en
> GSXR1100 og GSXR750
> umiddelbart skulle man tro at de havdde større/kraftigere klodser.

Det er fordyrende at have én slags caliber til hver vægtklasse!
"Overbremsningen" på din lettere model i forhold til de større kan
isedet tænkes begrænset igennem en større hovedcylinder, så
hydraulik-virkningen er den der ændres :-/

Og så er der lige det, at der i den sidste ende sikkert ikke er mere end
50 kg i forskel på den letteste 7½'er og din !?

Tillægsråd:
Prøv at afmontere et par af bakkerne, og se om der eksempelvis skulle
være et SBS produktnummer at læse på bagsiden.
Eller tag slet og ret én med (afmonter evt. på stedet!) til forhandleren
der hurtigt kan sammenligne sig til hvilken.
De store udenlandske besparelser må du så til gengæld vente med til
næste gang

--
Armand.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 07-04-02 11:36

> Der er da ikke mange GSXR250'ere på Suzukis program; så mon ikke at den
> nævnte er den éne og samme :-/

De angiver ihvert fald tre forskellige, tre af dem bruger dog samme klodser:
GSX 250 R CH/H (GJ72A)
GSSXR 250 J (GJ72A)
GSXR 250 CK
GSXR 250 RK (GJ73A)
Den første er jeg lidt usikker på hvad er for en, men det er den sidste der
skiller sig ud (mht klodser).

> Og så er der lige det, at der i den sidste ende sikkert ikke er mere end
> 50 kg i forskel på den letteste 7½'er og din !?

Det var nu heller ikke så meget vægten jeg tænkte på, men nærmere hypperne

> Tillægsråd:
> Prøv at afmontere et par af bakkerne, og se om der eksempelvis skulle
> være et SBS produktnummer at læse på bagsiden.

De blev pillet af igår, og på bag siden står der:
SBS SI 90HH
KBA 60780
577.001

Iflg. skemaerne er SBS' 577 lig med Gpartners FA103, hvilket også passer med
de dimensioner de har opgivet

> [...]
> der hurtigt kan sammenligne sig til hvilken.
> De store udenlandske besparelser må du så til gengæld vente med til

Ikke tale om!!! min iver kan blive stor nå der drejer sig om at finde
billige steder
men nu har jeg også set lyset.

....Og igen, er der ingen der har nogen erfaringer med Louis' saito eller
lucas bremseklodser?
Lucas klodserne koster jo næsten dobbelt så meget som saito klodserne.

--
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-02 13:55

Jacob Stegelmann skrev:

> GSXR 250 RK (GJ73A)
> Den første er jeg lidt usikker på hvad er for en, men det er den sidste
> der skiller sig ud (mht klodser).

Den sidste er en noget nyere model med alustel osv., så det er vist næsten
en helt anden model.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-04-02 14:24

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Den sidste er en noget nyere model med alustel osv., så det er vist næsten
> en helt anden model.

Nyere og nyere model Den er produceret fra 89', hvilket vil sige at den
er produceret på samme tid som de "danske" modeller.

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-02 22:15

Allan Bojesen skrev:

> Nyere og nyere model Den er produceret fra 89', hvilket vil sige at
> den er produceret på samme tid som de "danske" modeller.

Den er noteret!

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-04-02 13:57

> [...]
> GSXR 250 CK
> GSXR 250 RK (GJ73A)
> Den første er jeg lidt usikker på hvad er for en, men det er den sidste

De 3 første du nævner er sandsynligvis forskellige årgange. De startede med
at producere modellen i 85/86.
GJ73A modellen er den mere sportslige GSX-R250R, med et andet stel, hvilken
du sandsynligvis straks kan udelade.

Allan Bojesen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-04-02 14:22

Hej Jacob

Jeg har boret lidt mere i problemet og fundet ud af følgende om
stelnummeret:

CH og H modellerne begynder med 100001
CJ modellerne begynder med 111183
CK modellerne begynder med 120551, og er sandsynligvis den model du har.

Allan Bojesen

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 08-04-02 14:30

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CJ modellerne begynder med 111183
> CK modellerne begynder med 120551, og er sandsynligvis den model du har.

Hvor er det du har "boret"? for det er da nogle interessante oplysninger du
får ud af dit boreri

--
Jacob

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-04-02 21:44

> Hvor er det du har "boret"? for det er da nogle interessante oplysninger
du
> får ud af dit boreri

Jeg har prøvet at hitte linket til ovennævnte men kan ikke finde det Jeg
har på et tidspunkt bare noteret det ned på en udskrift af noget andet,
printeren har måske drillet på det tidspunkt! Men jeg leder videre.

Allan Bojesen

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 10-04-02 22:03

> [...]
> har på et tidspunkt bare noteret det ned på en udskrift af noget andet,
> printeren har måske drillet på det tidspunkt! Men jeg leder videre.

Ok, takker og bukker på forhånd

--
Jacob

Fra : Armand

Dato : 07-04-02 23:38

> [...]
> 577.001
> Iflg. skemaerne er SBS' 577 lig med Gpartners FA103, hvilket også
> passer med de dimensioner de har opgivet

OK!
Problem solved!

> Ikke tale om!!! min iver kan blive stor nå der drejer sig om at finde
> billige steder men nu har jeg også set lyset.

Fornuftig indstilling der kan være økonomisk bærende for din hobby mange
år frem!

> ...Og igen, er der ingen der har nogen erfaringer med Louis' saito
> eller lucas bremseklodser?
> Lucas klodserne koster jo næsten dobbelt så meget som saito klodserne.

Saito, er blot noget uoriginalt reservedels-kram, som sikkert er godt
nok; men så heller ikke mere :-/
Er Lucas' ikke billige nok i forhold til f.eks. danskkøbte SBS'ere?

> Det var nu heller ikke så meget vægten jeg tænkte på, men nærmere
> hypperne

Uanset hypper'e og topspeed, er det vægten der skal bremses!

--
Armand.
(der sværger til SBS)

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 08-04-02 15:01

> Fornuftig indstilling der kan være økonomisk bærende for din hobby mange
> år frem!

he he, takker

> Saito, er blot noget uoriginalt reservedels-kram, som sikkert er godt
> nok; men så heller ikke mere :-/
> Er Lucas' ikke billige nok i forhold til f.eks. danskkøbte SBS'ere?

Jeg vil skifte klodser på begge mine bremser foran (er dette ikke det mest
fornuftige?)
sidste jeg købte to sæt SBS kldser kostede det 425 kroner
Lucas koster 25,95 euro =192 pr sæt -> små 400kroner
så der vil jo ikke være den store besparelse.

Hvad er forresten forskellen mellem de forkellige belægningstyper?
Organisk (som Lóuis' klodser er, både saito og Lucas)
kevlar
Sintret

> Uanset hypper'e og topspeed, er det vægten der skal bremses!

det er selvfølgelig rigtigt, men jeg tænkte på om bremserne så ikke er
underdimensionerede i forhold til motoren?
altså om bremserne kan stoppe motoren, hvis de "kommer op og kæmpe". Det vil
jo være uheldigt hvis et eller andet satte sig fast således at der bliver
givet maks gas, og uanset om man bremser eller ej, så vil motorcyklen
accelerer! (her ses selvfølgelige bort fra dødmandsknappen)
Men det er måske sådan større motorcykler er designet? at motoren kan levere
mere kraft en bremserne kan bremse?

> --
> Armand.
> (der sværger til SBS)

He he, fornemmede godt dinne aggitationer henimod SBS klodser

--
Jacob

Fra : Armand

Dato : 08-04-02 22:22

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg vil skifte klodser på begge mine bremser foran (er dette ikke det
> mest fornuftige?)

JO!!!!! :-|

> sidste jeg købte to sæt SBS kldser kostede det 425 kroner
> Lucas koster 25,95 euro =192 pr sæt -> små 400kroner
> så der vil jo ikke være den store besparelse.

Og slet ikke når iberegnet P+P !!

> det er selvfølgelig rigtigt, men jeg tænkte på om bremserne så ikke er
> underdimensionerede i forhold til motoren?
> altså om bremserne kan stoppe motoren, hvis de "kommer op og
> kæmpe".

Man kan ikke forvente at kvæle en motor med forbremsen uden at styrte
p.g.a. blokade. Derimod er det nærmestliggende at bruge bagbremsen
Til gengæld tror jeg end ikke at den kan kvæle fuldt drejningsmoment i
lavt gear :-/

Hvis bremsen bliver højere belastet af en større motor, er det p.g.a.
hastigheden, og dér er det bremseklodserne der skal holde for (og kan!)!

> He he, fornemmede godt dinne aggitationer henimod SBS klodser

Næh, nej!
SBS, var blot brugt som "dansk standard" for pris-sammenligning!

--
Armand.