Indførsel af hvalp
Fra : Karen

Dato : 29-03-02 22:27

Hej,

Har jeg forstået det rigtigt : Må jeg gerne indføre en hvalp fra Sverige
(eller andet ikke-rabies land) til Danmark, uden at skulle informere den ene
og den anden og den tredje om dette? At hvalpen altså ikke skal have
sundhedsattester osv og at disse regler kun gælder rabieslande? Jeg ved at
det er næsten umuligt at få en dansk hvalp til Sverige, så jeg ville høre om
det omvendte var rigtigt.

Vh Karen

Fra : Mari

Dato : 30-03-02 17:26

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse news:a82m44$p20h6$1@ID-138557.news.dfncis.de...
>Jeg ved at
> det er næsten umuligt at få en dansk hvalp til Sverige, så jeg ville høre om
> det omvendte var rigtigt.

Hvalpe, der importeres til Danmark skal registreres.
Læs mere her:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/

Import/Export læs en stor samligt info her:
http://www.hunde-info.dk/page24.shtml

Jordbruksverkets hjemmeside:
<http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/S%f6k/S%f6kresultat?where=0&query=hund&x=19&y=8>

Mh

Fra : Karen

Dato : 30-03-02 22:48

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Læs mere her:
> http://www.dansk-kennel-klub.dk/
>
> Import/Export læs en stor samligt info her:

Hej,
Jeg har i de sidste mange dage forsøgt at komme ind på DKK uden held. Nu kan
det godt være jeg spørger dumt men lige præcis hvor er det hunden skal
registreres og er det først efterfølgende?

På de sider jeg har kunnet finde om emnet er det mest mht rejse, nu taler
jeg om direkte "import" fra Sverige.

VH

Karen

Fra : Mari

Dato : 31-03-02 03:16

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse news:a85bn4$pic2j$1@ID-138557.news.dfncis.de...
> Jeg har i de sidste mange dage forsøgt at komme ind på DKK uden held. Nu kan
> det godt være jeg spørger dumt men lige præcis hvor er det hunden skal
> registreres og er det først efterfølgende?

Jeg kan heller ikke komme ind på siden. Men jeg ved at
der ligger vejledning der.
Jeg går ud fra, at det er en hund med en SKK-stambog.
Denne skal ændres til en DKK-stambog - hos DKK - og
hunden skal registreres i Dansk Hunderegister. (DKK formidler
den registrering - http://www.hunderegister.dk )
Om det skal ske før eller efter, skal jeg ikke kloge mig på.
Men jeg gætter på, at det skal ske efterfølgende, idet
man ikke skal søge DKK om "importtilladelse".

Reglerne for selve importen er lovreguleret af Fødevareministeriet,
for såvidt angår sundhedsattest, vaccinationer mv.

> På de sider jeg har kunnet finde om emnet er det mest mht rejse, nu taler
> jeg om direkte "import" fra Sverige.

Reglerne mht. sundhedsattest, vaccinationer mv. kan du finde her:
http://www.vfd.dk/vtnyt/frameset.html
Her skal du også via linket om rejse med hund & kat, for at
komme ind og se, hvad der kræves af udendenlandske hunde
når de rejser til Danmark.

[citat herfra - lovene kan findes her: http://www.retsinfo.dk ]

Dansk lovgivning vedrørende indførsel af hund og kat:

Landbrugsministeriets bekendtgørelse nr. 418 af 12. juli 1988 om indførsel og transit af hunde og tamkatte.

Veterinærdirektoratets bekendtgørelse nr. 278 af 1. maj 1989 om attestation af rabiesvaccination ved indførsel af hunde og tamkatte.

Veterinærdirektoratets bekendtgørelse nr. 279 af 1. maj 1989 om indførsel af hunde og tamkatte fra Grønland.

Veterinærdirektoratets bekendtgørelse nr. 280 af 1.maj 1989 om indførsel af hundehvalpe og kattekillinger fra europæiske lande.

Justitsmin|steriets bekendtgørelse nr. 748 af 14. november 1991 om forbud mod hold af særligt farlige hunde.

Veterinærdirektoratets bekendtgørelse nr. 1005 af 15. december 1999 om betaling for autorisation, registrering, godkendelse,
attestering, tilsyn eller kontrol udført af Veterinærdirektoratet.

Fra : Karen

Dato : 31-03-02 11:26

> [...]
betaling for autorisation, registrering, godkendelse,
> attestering, tilsyn eller kontrol udført af Veterinærdirektoratet.

Tusind tak, så burde jeg være dækket ind! :)
Karen