styx
Fra : ssm

Dato : 29-03-02 20:52

Er floden Styx nævnt i biblen eller måske pseudoepigrafferne?

kh
Søren

Fra : Live4Him

Dato : 29-03-02 21:16

"ssm" <ssm@io.dk> wrote in message news:a82gli$hks$1@news.cybercity.dk...
> Er floden Styx nævnt i biblen eller måske pseudoepigrafferne?

En søgning på ordet "styx" i bibelen gav ikke noget resultat, men det kan
måske være den er nævnt med et andet navn.

jørgen.

Fra : MartiN

Dato : 29-03-02 22:18

On Fri, 29 Mar 2002 20:51, ssm wrote:

>Er floden Styx nævnt i biblen eller måske pseudoepigrafferne?

Undskyld: Hvad er en pseudoepigraf?..
Har aldrig hørt det ord før.

Floden Styx måtte man, såvidt jeg husker,
krydse for at komme til dødsriget. Men Bibelen
gør ikke meget ud af disse dystre og fordækte
sager. Det er ligesom ikke hovedsagen her...

"Hellere trælle som oksen på Jord
end trone som konge i Helvede."
Akilleus.

--
Mvh, pmn.

Fra : ssm

Dato : 29-03-02 23:39

>Undskyld: Hvad er en pseudoepigraf?..
>Har aldrig hørt det ord før.

Det var de bøger der ikke blev udtaget til at blive optaget i Biblen på et
eller andet kirkemøde i fortiden. Enochs Bog er en af dem.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-03-02 06:18

"ssm" <ssm@io.dk> mælte sligt:

>Det var de bøger der ikke blev udtaget til at blive optaget i Biblen på et
>eller andet kirkemøde i fortiden.

Nej.

>Enochs Bog er en af dem.

Ja.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"When are people going to learn? - Democracy doesn't work!"
- Homer J. Simpson

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 23:38

dangold@mail.dk (MartiN) writes:

> Floden Styx måtte man, såvidt jeg husker,
> krydse for at komme til dødsriget.

Ja, i den græske mytologi.

> Men Bibelen
> gør ikke meget ud af disse dystre og fordækte
> sager.

Næh, for den beskæftiger sig med en helt anden mytologi.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-03-02 06:17

dangold@mail.dk (MartiN) mælte sligt:

>Undskyld: Hvad er en pseudoepigraf?..
>Har aldrig hørt det ord før.

Pseudepigraferne er en serie skrifter, skrevet mellem 200 fvt. og 200
evt., som i stil og indhold ligner de bibelske bøger og som tilskrives
visse profeter og konger nævnt i Bibelen. De er dog ikke anerkendt som
kanoniske (eller sandfærdige) af den kristne kirke, endsige af
sagkundskaben. Selve navnet "pseudepigraf" betyder netop et skrift, der
"falskeligt er tilskrevet" en bestemt person (som f.eks. "Moses'
Apokalypse" og lignende spændende ting.)

>Floden Styx måtte man, såvidt jeg husker,
>krydse for at komme til dødsriget.

Ja, i græsk mytologi.

>Men Bibelen gør ikke meget ud af disse dystre og fordækte sager. Det er
>ligesom ikke hovedsagen her...

Bibelen beskæftiger sig i alt væsentligt med en anden mytologisk sfære.

>"Hellere trælle som oksen på Jord
>end trone som konge i Helvede."
>Akilleus.

"Kun for den, der hører til de levendes Flok, er der Håb;
thi levende Hund er bedre faren end død Løve."
Prædikerens Bog 9:4

Fra : Avatar

Dato : 01-04-02 11:35

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> visse profeter og konger nævnt i Bibelen. De er dog ikke anerkendt som
> kanoniske (eller sandfærdige) af den kristne kirke, endsige af

Hvor mange af de bibelske bøger anerkender sagkundskaben mon som værende
sandfærdige?

--
If the bible proves that god exists, then comic books prove the existence of
Superman.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-04-02 12:32

"Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> mælte sligt:

>Hvor mange af de bibelske bøger anerkender sagkundskaben mon som værende
>sandfærdige?

Forbavsende få ;)

"Sandfærdig" er måske et uheldigt udtryk - hvad jeg mente var, at
afvisningen af, at de pseudepigrafe bøger virkeligt skulle være
forfattet af Moses, Adam, Enok osv. ikke alene noget, den "grumme kirke"
har bestemt sig for på et eller andet kirkemøde (som en anden debattør
her i tråden lod antyde), men tillige deles af sagkundskaben.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Rasmus kan nok forstå den latinske tekst. Han levede 250-184 før Kristi
fødsel, og viser altså et tidligt eksempel på kønsforholdene i det

Fra : Willy Brochs

Dato : 30-03-02 00:22

Den er ingen fld nevnt i Bibelen med det navnet (styx).
Willy

"ssm" <ssm@io.dk> skrev i melding news:a82gli$hks$1@news.cybercity.dk...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-03-02 07:17

"ssm" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Er floden Styx nævnt i biblen eller måske pseudoepigrafferne?

Nej.

Det er græsk mytologi:
Styx er en flod, der omkranser de levendes Verden og er en flod som de døde
sættes over. Grænsen mellem Kosmos og Kaos.

Så vidt jeg husker blev de gamle grækere begravet med en sølvmønt i munden
som betaling til Færgemanden Karon, der sejler de dødes sjæle over Styx.

Men allerede i Genesis (Skabelsesberetningen eller 1.Mosebog) nævnes fire
floder...

Styx er ikke een af dem...

Anders Peter Johnsen