En nybegynders valg?
Fra : Lasse Leegaard

Dato : 29-03-02 18:02

Hejsaer...

Jeg er ganske nybegynder og grøn når det drejer sig om motorcykler.. Dog ved
jeg at jeg vil have en fordi de er skægge at køre på
Jeg er i fuld gang med at tage kortet og er så småt begyndt at kigge mig om
efter noget at køre på..

Kortet bliver taget på en GS500E, som jeg mener er en ganske fin cykel (kan
være fordi jeg ikke har prøvet andet), dog er den ret lille til mig (jeg er
193 cm høj), og jeg får ret hurtigt ondt i mine knæ (efter ca 45 min.),
fordi de er bukket lidt for meget sammen...

Det der er vigtigt for mig er:
- Jeg skal kunne sidde rimeligt godt (uden at blive bukket for meget
sammen)
- Den skal være driftsstabil (Jeg gider ikke sidde og skrue på den hver og
hveranden weekend)
- Den skal være til at betale.... Både i anskaffelse, reservedele, drift og
forsikring...

Det den skal bruges til:
- Kørsel til og fra arbejde (ca 5 km - i København)
- Ture til nordvestjylland fra København 2-4 gange pr kvartal.
- Søndagsfornøjelsesture....

Mit problem er 'bare' at jeg ikke ved hvad jeg skal gå efter, så derfor
spørger jeg jer: Hvad vil i foreslå? Hvad tror i passer til mine behov?

Indtil videre har jeg ikke kunnet spore mig ind på ret meget andet end at
jeg skal have noget med en fuldkåbe på (til turene på tværs af landet)

--
-Lasse-
14 dage til teoriprøven

Fra : Hald

Dato : 29-03-02 18:24

Du kan overveje Yamaha XJ 600 Diversion. En meget driftsikker maskine, der
både kan bruges til lange og korte ture. Jeg havde selv en, der kørte 75.000
km helt uden problemer.
Det er også en cykel, man kan have nogle år, før man føler trang til noget
større. Under alle omstændigheder bør du ikke købe en for lille motorcykel.
En 250 kubikker er billig, men vil hurtigt føles for lille - især når man
kommer ud på de større veje.

Mvh Peter Hald

Fra : mac.

Dato : 06-04-04 00:58

"Hald" skrev d. 29-03-02 18:24 dette indlæg :
> [...]
motorcykel.
> En 250 kubikker er billig, men vil hurtigt føles for lille - især når

øjeblikket, især når man tager prisen i betragtning. men prøv lige at
checke de modeller der er kommet på markedet i år, cagiva river 500
(enstamper) har et stel i box frame magen til suki gs. femmeren, og
koster 58000 Kr. sædehøjde og fodhvilernes placering ser ud til at ligne
den position der er på en kawa. er. 5. Så vidt jeg husker er der også en
rejse enduro (offroader til langfart) med den samme motor til 68000 fra
cagiva med en fed kåbe. Jeg er selv nybagt biker, fik kortet sidste år
og skal have min første maskine om et par uger, mit valg er faldet på en
yamaha xt 600 som jeg mener at den dækker mit behov rimeligt godt den
kommer til at koste mig 66000 og en sjat med indreg. alarm og bagage
bærer. En af hovedårsagerne til at jeg ikke har valgt diversion modellen
er at der er mere omkostninger ved reparation og almindlig service
eftersyn, den har jo 4 af hver istedet for en. man kan så veje for og
imod hvad der er mest holdbart krumtap og kobling slides sikkert lige
meget på begge modeller cylinder og stempler slides sikkert mindst på en
4 cylinder end på en 1 cylinder motor men så er der jo nok også 8
stempelringe der skal skiftes istedet for en og så kommer ventil
justeringen, udstødning bliver også dyrer at skifte da der 4 forrør, og
sådan kan man blive ved.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mikker

Dato : 06-04-04 17:31

Jeg kan også helt klart anbefale en 2000-2003 Yamaha XJ 600 N/S.
N-modellen er faktisk ok til motorvejskørsel hvis man bare monterer en
lille klar plastvindskærm. Så er fart op til 140-150 ikke noget
problem. Kun ved sidevind og stærk turbolens bag lastbiler m.v. er der
generende problemer for nakken, men det er der vist uanset hvor
indpakket din maskine er (fuld/½ kåbe).

Pris/kvalitetsmæssigt får du utroligt meget i en XJ 600!

Lidt dyrere - men måske mere "bike" - er den nyeste Suzuki GSF600S
Bandit til 85.000 kr med kåbe, men så får du en helt ny maskine med
gennemprøvet motor og forbedret teknik/stel m.v. i stil med XJ 600 der
jo også er gennemsolid og løbende forbedret. Ved køb af en helt ny
maskine har du jo mulighed for belåning et par ekstra år(hvis den skal
financieres). Dermed får du en ny maskine, og dine ydelser er rimelige
måned for måned.

Endelig er der jo brugtmarkedet med ældre større maskiner med mange km
på bagen. Der er jo altid en risiko ved at købe noget der har rundet
50.000 km.

God fornøjelse med kortet og din videre søgen !

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 07-04-04 16:47

"mac." skrev i meddelelsen
> "Hald" skrev d. 29-03-02 18:24 dette indlæg :

> http://www.kandu.dk/

Hmm, endnu svar på et mere end to år gammelt indlæg. Næhh du, så er DSB sgu
hurtigere

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 29-03-02 20:45

Yamaha XJ600 er en super cykel, men du kunne også overveje en Suzuki Bandit.
Det er en forholdsvis høj MC, så der er plads til benene. Jeg er selv kun
190 cm høj, men jeg har også pladsproblemer på de fleste MC´er.

Jeg har aldrig selv ejet en Bandit, men jeg har prøvekørt et par stykker.
Det er efter min mening en super "All-Round" MC.
Hvis du snart får dit kørekort, så vil jeg anbefale dig at deltage i
forårets mange "åbent hus" arrangementer rundt om i DK. Der får du mulighed
for at prøvekøre en masse MC´er. En super mulighed for at se om du har plads
nok til benene

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus N

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779
IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

-------------------------------------

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-03-02 21:31

Et alternativ kunne også være en Honda CB500, som vist er fysisk større en
GS500. Den er vandkølet, hvilket skulle være lig større holdbarhed. Jeg
startede selv på en XJ600 og jeg er 193 høj, den var jeg meget tilfreds med.

Men som Henrik skriver, tag ud og prøv dem, det vil gøre dit valg meget
lettere

Vi ses derude.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : RacerNiels

Dato : 29-03-02 22:25

Hej Lasse

Det lyder som en god ide med en MC - det er netop sjovt at køre på sådan en
fidus!

Har du overvejet en off-roader af en art? Der er langt til jorden på sådan
en fætter, den er skam sjov nok, der er kun éen (1) cylinder at reparere på,
og så er en stor cyukel til at betale. Jeg ved ikke hvad dit budget siger,
men en Honda NX650 Dominator f.eks. kostede i 1996 59.983kr Idag er den
udgået, men som brugt er der nogle stykker at finde på www.mc-basen.dk og
www.dba.dk

Mange af dem har monteret bagagarum (Givi topboks eller sidetasker) og det
er dejlig bekvemt.

Kåben er måske ikke _super_ beskyttende, men det kan en prøvetur jo afgøre.

Ellers prøv en XS400 - det er et hit!

Held & lykke med det,
Niels
XS400-SS *sat ud af spillet for en stund*

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 30-03-02 02:30

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.XXXdk> wrote in message
> [...]
en
> fidus!
>
> Har du overvejet en off-roader af en art?

Jeg har overvejet, ja... Jeg bryder mig ikke særligt meget om udseendet på
en off-roader.... (ihvertfald ikke dem jeg har set..)
Det kan jo være det vender når jeg får mit kort og kommer ud og prøver nogen
:)

--
-Lasse-

Fra : Jakob Danielsen

Dato : 30-03-02 01:08

Det den skal bruges til:
[...]

jeg skal have noget med en fuldkåbe på (til turene på tværs af landet) bla
bla bla.....

--
-Lasse

Øhhh du vil jo nærmest ha`den skal virke til alle verdens ting, samtidig med
at den skal være driftsikker og billig i reparation og anskaffelse ...
Sådan hænger verden bare ikke sammen .

Jakob

Fra : peterl

Dato : 30-03-02 01:27

Hvad må den koste?

-PeterL

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 30-03-02 02:25

"peterl" <pvl@ioi.dk> wrote in message
> Hvad må den koste?

Jeg skal have overtalt banken først, men jeg regner med og håber på noget i
omegnen af 60k

--
-Lasse-

Fra : RacerNiels

Dato : 30-03-02 08:25

> Jeg skal have overtalt banken først, men jeg regner med og håber på noget
> omegnen af 60k

Husk at afsætte ~10000kr til beklædning!

Hjelm 2500
Støvler: 1500
Rygbeskytter 848
Bukser 1500
Jakke 2500
Handsker 500
------------------
Ialt 9348

Det kan gøres billigere i Tyskland eller som brugtkøb (eller hvis du vælger
noget billigere)

Niels

Fra : Jonas Holt

Dato : 30-03-02 08:51

> Husk at afsætte ~10000kr til beklædning!
> Det kan gøres billigere i Tyskland eller som brugtkøb (eller hvis du
vælger
> noget billigere)

Køb noget kvalitetstøj med sikkerhed i, www.leomortensen.dk er ganske billig
og yder god service.

Jeg har erfaring med både kvalitet, sikkerhed (hvis der sker noget, vil du
fortryde du ikke købte det rigtige tøj) og Leo Mortensen - og kan kun
opfordre til at følge min erfaring

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-03-02 14:37

> Husk at afsætte ~10000kr til beklædning!

Derudover kommer der lidt til forsikring + vægtafgift + diverse andre ting.
Det løber hurtigt op.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 30-03-02 02:26

> [...]
med
> at den skal være driftsikker og billig i reparation og anskaffelse ...

Det jeg mente var at det skulle være en fornuftig kombination af de nævnte
ting.....
Jeg ved godt kan ikke kan få alt.. :)

--
-Lasse-

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-03-02 08:56

> [...]
>
> Mit problem er 'bare' at jeg ikke ved hvad jeg skal gå efter, så derfor
> spørger jeg jer: Hvad vil i foreslå? Hvad tror i passer til mine behov?

***
Prøv at kig på en Yamaha XJ600s diversion.
Man sidder godt uden at hvile for meget på håndledene.
Har selv en og er meget glad for den. Den har gået 45000 km nu og jeg har
haft den siden den havde gået 17000km.
Der har aldrig været problemer med den, driftsikker og sliddele til den er
også til at betale.

En af min bror kolleger har en som har gået 100.000km og der er ikke
problemer med den endnu.
Men den er også passet godt.
***
> Indtil videre har jeg ikke kunnet spore mig ind på ret meget andet end at
> jeg skal have noget med en fuldkåbe på (til turene på tværs af landet)

***
Du kan få en underkåbe for 3300,- i originalfarve til den.

Skriv til mig hvis du vil vide mere om modellen, du kan se min på
www.thomas-jensen.dk eller www.oelhunden.dk
God jagt!
Thomas
XJ600s div ´96
"(De fleste) Motorcyklister er lidt klogere "

Fra : peterl

Dato : 31-03-02 13:09

Jeg har selv en XJ600 som jeg har været meget glad for. Den er god både til
hyggekørsel og til længere (ferie) ture og den klarer fint bykørsel.
Bagsædepassageren sidder også rigtig godt. Det er en rigtig god all-round
motorcykel.
Ellers kan jeg tilslutte mig Thomas' indlæg.

Jeg har dog fået lyst til noget mere sports-præget da jeg mest kører for min
fornøjelses skyld, så jeg har besluttet mig for at sælge den.
Den er fra '98, er sort med fuldkåbe og har en del tilbehør. Du kan se den
på MC-basen og i den blå avis, hvis det skulle have interesse. Du er
velkommen til at spørge hvis der er noget du ellers vil vide om modellen,
selv om du ikke er interesseret i at købe min... (som forøvrigt står i
København)

God jagt!

-PeterL

Fra : Lone

Dato : 31-03-02 00:37

"Lasse Leegaard"

> Kortet bliver taget på en GS500E, > > --
> -Lasse-
> 14 dage til teoriprøven
> 31 dage til køreprøven

Hej Lasse Leegaard.

Der er lige en lille ting, som du ikke bør overse. Den motorcykel du kører
på i din køreskole gør, at det er kørekort til lille motorcykel du får.
Motorcykel til stort kørekort skal have min. 48 HK - - og GS500E har 45
HK.-
så stort kan det ikke være, men cyklen kan drosles, så den kan bruges til
lille kørekort. Det må være det der er tilfældet her.

Der er en stor flok motorcykler i "mellemstørrelserne" der ikke kan anvendes
som skolecykler - - for de er for store til at være små - - og for små til
at være store.

Tænk på at en bil til stort kørekort heller ikke kan nøjes med at veje 3510
kg.

Med venlig hilsen Lone

Fra : Bendt Grunge

Dato : 31-03-02 08:38

> [...]

anvendes
> som skolecykler - - for de er for store til at være små - - og for små til

jeg mener bestemt at den MC som den kørelære jeg kendte, var en af de
størrelser som var begge dele, dvs. at køreskolen havde fået dispensation
til at bruge den til begge dele netop fordi den lå lige på grænsen til dem,
så derfor mener jeg at der sagtens kan være tale om et stort kort.

BG

Fra : KAWA

Dato : 31-03-02 09:38

GS500 bliver lavet i en 48 hk udgave netop til kørerlærer.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-04-02 00:09

KAWA skrev:

> GS500 bliver lavet i en 48 hk udgave netop til kørerlærer.

Derudover har de ældre årgange vist 52 hk.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Bjarne Henriksen

Dato : 01-04-02 15:19

> [...]
> på i din køreskole gør, at det er kørekort til lille motorcykel du får.
> Motorcykel til stort kørekort skal have min. 48 HK - - og GS500E har 45

Lone,

Ifølge min hukommelse ligger grænsen på 34HK/25KW for stort/lille
Mc-kort.

Lasse, jeg kan klart anbefale en Bandit 600, tog selv kortet sidste
sommer og købte en fra ny.
Jeg synes den er letkørt, du sidder op og har forholdsvis godt overblik
over trafikken.
Og der er også lidt spræl i den, selvfølgelig ikke som 600-racerne, men
heller ikke så dyr som dem.

Fra : Lone

Dato : 02-04-02 20:51

> Ifølge min hukommelse ligger grænsen på 34HK/25KW for stort/lille
> Mc-kort.

Ja du husker ret.
Den øvre grænse for lille - ligger ved max. 34HK/25KW
Den laveste grænse for stor skolecykel ligger ved 48HK/35 Kw.

D.v.s. at alle cyklerne imellem er umulige som skolecykler - og desværre er
det ønsketænkning med dispensationer. Var det muligt var vi nogle stykker,
som havde benyttet os af det. Om der er en prøvesagkyndig som "overser"
det - og lader nåde gå for ret - skal jeg ikke kunne sige - men på lovlig
vis lader det sig ikke gøre.

Selvfølgeligt kan "mellemcyklerne" neddrosles og blive små - men ordet
"opdrosling" er vist Anders And- snak.

Om en kørelærer i en snæver vending lukker en hurtig forklaring ud, er nok
muligt, men det er altså også bare en af de hurtige for at komme væk fra
emnet.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Ole Baun

Dato : 31-03-02 20:17

> [...]
> 193 cm høj), og jeg får ret hurtigt ondt i mine knæ (efter ca 45 min.),
> fordi de er bukket lidt for meget sammen...

- snip -

> [...]
>
> Indtil videre har jeg ikke kunnet spore mig ind på ret meget andet end at
> jeg skal have noget med en fuldkåbe på (til turene på tværs af landet)

Ondt i knæene efter ca. 45 minutters kørsel, det lyder ikke så heldigt hvis
du vil krydse landet en gang om måneden

Du må ha´ noget større end en GS 500, eller i hvert fald noget hvor
siddestillingen er lidt anderledes.

Og med kr. 60.000,- som udgangspunkt ville mit bud være:

En brugt Honda CB 500, (med eftermonteret kåbe).
Eller en brugt Yamaha XJ 600 S Diversion, (der er født med kåbe)

Ska´ det være nyt, ku´ det være en Yamaha XT 600 E, der måske stadig kan
fåes som sidste års model for 60 kkr. Den har så godt nok ikke kåbe, da den
vel nærmest er en offroader.

Men den eneste måde at finde den der passer dig, må vel være at finde dem,
og prøve dem; - helst prøvekøre dem. God fornøjelse med det, og held og
lykke med valget

Ole Baun
CB 500, ´96, 94 kkm

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 02-04-02 10:28

jeg var også meget glad for min xj600n diversion...fin fin cykel....jeg
havde heller ikke problemer med min højde (194) på den. dog er sædet på de
første diversionj modeller ikke så godt til lang tur....men det blev
opgraderet i 93 mener jeg det var til noget bedre i følge yamaha.

cyklen kan spise noget olie når den bliver presset (f.eks 800 km autobahn i
et stræk med 140 km/t samt passager og oppakning...her brugte den ca 600
ml)...men da vi kom hjem igen var alt fino fino og olieforbruget forsvandt
igen.

Lasse