Fugt inde i solvarmepaneler
Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-03-02 11:45

Hejsa NG,

Vi har to solvarmepaneler på taget - som jo i øvrigt virker ganske
glimrende. Men det ser ud som om, der er fugtigt inde i dem, da der danner
sig fugt på glasset - jeg havde tænkt at det nok "brænder af" nu her solen
er kommet rigtig frem, men det ser ud som om det ikke kan fordampe.

Det er jo lidt mærkeligt, for hvis der kan komme fugt ind burde det jo sådan
set også kunne komme ud igen.

På den anden side, virker det ikke realistisk at der skulle være hul i
noget, da det er begge solpaneler der er fugt i - og systemet i øvrigt
fungerer upåklageligt.

Er der nogen der ved om det har nogen betydning? De andre solpaneler jeg
lige har lagt mærke til rundt omkring ser ikke ud til at have fugt i sig på
samme måde.

** Lars

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 30-03-02 00:01

I artiklen <Xns91E0778EEECD9lkngalileodk@193.88.15.201>,
skrev Lars Knudsen <lars@image.dk>:
> [...]

> sig fugt på glasset - jeg havde tænkt at det nok "brænder af" nu her solen
> er kommet rigtig frem, men det ser ud som om det ikke kan fordampe.

Jeg var ude for noget lignende sidste år, det viste sig at være en af
udluftningsventilerne oven over solpanelerne, der var lidt utæt. Væsken løb
ned oven på panelerne og dannede en film, der lignede indvendig fugt.

--
Helge.

Fra : M@rk

Dato : 31-03-02 19:43

29 Mar 2002 10:45:11 GMT, berigede lars@image.dk (Lars Knudsen)
dk.fritid.hus-og-have med:

>Vi har to solvarmepaneler på taget - som jo i øvrigt virker ganske
>glimrende.

Hvordan ser driftsøkonomien ud med sådan nogle - jeg tænker så'n lidt
á la "cost benefit"

/Mark

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-04-02 14:53

Hej Mark,

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote in

> Hvordan ser driftsøkonomien ud med sådan nogle - jeg tænker så'n lidt
> á la "cost benefit"

Jow, nu fulgte de med huset da vi købte det, så jeg har ikke selv
(ihvertifælde ikke direkte) afholdt initialomkostningerne på dem. Jeg
tror, at hvis du kan lave det selv og specielt hvis du har en
varmtvandbeholder der har en ekstra varmespiral til indgang fra solvarme
- løber det mere end rundt rent økonomisk. Hvis du kigger rundt på nogen
af leverandøerne af den slags anlæg kan du nok finde nogen beregninger
der indeholder økonomien for en hel livscyklus for et anlæg.

Til gengæld er det så sådan at vel fra cirka omkring nu og frem til
september eller deromkring leverer de hvad vi (er to voksne) har brug for
af varmt vand til bad mm. Intet problem at vi for eksempel begge går i
bad om morgenen.

Fidusen er, at så kan vi slukke for oliefyret i hele sommerperioden.

Så alt andet lige er det ret godt syntes jeg, eneste løbende omkostning
er strøm til en lille pumpe der pumper vand fra solpaneler ind i
varmtvandsbeholderen.

** Lars