Hvem kender reglerne for naboens høje træe~
Fra : Laila

Dato : 29-03-02 10:16

Hej i Gruppen.
Vores nabo har grantræer stående i skel, der skygger så meget, at vi ikke
har sol i en meget stor del af vores have, før over middag. Der er tale om
nøjagtigt 24 grantræer, der er ca. 10-12 meter høje.
De står lige i skel, og er egentligt ikke særligt kønne, da de tidligere
ejere af vores hus har været nødsaget til at beskære de nederste grene af,
for overhovedet at kunne komme ind ad indkørslen.
Er der ingen regler, vi kan benytte os af i denne sammenhæng? Jeg kender kun
lidt til hegnslove, og har af andre "kanaler" fået at vide, at vi kunne
forlange at få en hæk skåret ned i 1,8 meters højde, men at det vidst ikke
gælder for træer.
Please, er der nogen, der har erfaring med ovenstående? Vi ønsker absolut
heller ikke at blive uvenner med naboen, hvordan får man dette sagt/gjort på
en pæn og ordentlig måde?
Alle forslag modtages med stor tak.
Rigtig god påske alle sammen.
Mange hilsner fra
Laila

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 29-03-02 18:17

"Laila" <spammail@oenskes-ikke.dk> skrev i en meddelelse
>Vi ønsker absolut
> heller ikke at blive uvenner med
>naboen, hvordan får man dette sagt/gjort på
> en pæn og ordentlig måde?

Tja, jeg ville gå ind og snakke med dem. Lov er for så vidt ligegyldig i den
sag, efter min mening. Snak på et fornuftigt plan kan løse mere.
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 29-03-02 20:00

Hej Laila

Så vidt jeg ved, kan og skal disse træer betragtes som fælleshegn (hæk);
dvs. de må som udgangspunkt max. være 180 cm høje. Om de er plantet af den
ene eller den anden er for så vidt ligegyldigt, såfremt de står i skel - så
er der tale om et fælleshegn. Stod de derimod 100% på naboens grund, var
sagen en anden. Kig evt. på http://www.hegnsloven.dk/. Som andre har
skrevet, så er første (og meget anbefalelsesværdige!) mulighed en snak med
naboen - men hvis ikke det løser noget, så mener jeg, at der er hjemmel i
loven til at kappe træerne ned til 180 cm højde. Dog ville jeg absolut tage
et hegnsyn, før jeg gik i krig med saven! Undlag dog i den forbindelse at
betegne træerne som "naboens træer" - står de i skel, er det "jeres træer"

Sakset fra http://www.hegnsloven.dk/ (bemærk vendingen omkring en
sammenvokset række af træer! Jeg mener, at når der er tale om identiske
træer plantet på linie, vil de blive betragtet som hegn):

"Hegnsloven indeholder ingen definition på, hvad der forstås ved et "hegn".
Som hegn i lovens forstand anses enhver indretning, der varigt er anbragt
ved ejendomsskel og har hegnsfunktion i forhold til naboejendommen, dvs.
tydeligt adskiller ejendommene, beskytter ejendommene mod fredskrænkelser og
beskytter boligejendomme mod gener fra erhvervsejendomme. Ved boligejendomme
skal hegn danne en tiltalende ramme om ejendommene.

Hegn kan herefter være både levende hegn og faste hegn. Levende hegn er
typisk hække. En sammenvokset række af træer kan have hegnsfunktion. Faste
hegn er typisk plankeværker, hegnsmure, trådhegn samt sten- og jorddiger."

PS! Ovenstående er udelukkende min fortolkning af diverse regler; såfremt
andre kan konstatere, at jeg har fået galt fat på en større eller mindre
del, vil jeg meget gerne høre om det!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-03-02 23:18

Laila skrev:

> [...]
> har sol i en meget stor del af vores have, før over middag. Der er tale om
> nøjagtigt 24 grantræer, der er ca. 10-12 meter høje.

Uha! Hvis der er noget der kan give ballade mellem naboer, så er
det sådan et problem, som I står i. Jeg har kigget i hegnsloven,
og fundet frem til, at I kan kræve hegnet skåret ned til 2 meter.

Prøv at se på dette link: <http://www.hegnsloven.dk/orienter.html>

Fra ovennævnte link har jeg sakset det, som jeg mener I kan bruge:

"Efter de almindelige regler i hegnsloven er udgangspunktet
    ved boligbebyggelse for fastsættelse af hegnshøjden 1,80 m,
    og hegnet må ikke uden naboens samtykke overstige 2 m. Det
    gælder dog ikke, såfremt der foreligger ganske særlige
    forhold for at fastsætte en lavere eller højere hegnshøjde.
    Er der ingen aftale eller andet særligt grundlag for en
    bestemt hegnshøjde, kan et levende fælleshegn én gang om året
    forlanges skåret ned til 2 m. Grundejerne kan således
    principielt aftale, hvilken hegnshøjde de vil have, når der
    ikke er særlige hegnsbestemmelser i servitutter, lokalplaner
    m.v.".

Det var, hvad jeg kunne bidrage med. Og jeg håber I får en fornuftig
afklaring på problemet.

Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : torbeno

Dato : 08-10-02 19:35

"Laila" skrev d. 29-03-02 10:16 dette indlæg :
> Hej i Gruppen.
> Vores nabo har grantræer stående i skel,

Hej Laila!

Selv om det er lidt sent at svare.......
Som "gamel" hegnsynsformand vil jeg anbefale dig, at du kikker forbi
http://hjem.get2net.dk/torbeno
Selv om jeg håber, at du har fået løst dit problem.
Men som du beskriver problemet vil jeg anbefale dig, at du henvender dig
til hegnsynet i din kommune og får en vejledning af hegnsynets sekretær
i, hvad du skal gøre - som du beskriver, skal træerne fjerne, da de ikke
kan udgøre et fornuftigt hegn efter de er blevet nedkappet til 1,8 meter
(de vil nok få et komisk udseende) og selvfølgelig erstattes af et nyt
fælles hegn opsat i skel.

Mvh Torben

http://www.kandu.dk/