Påskegalskab: Grundtvigs usindsyge kvinde&~
Fra : Bo Warming

Dato : 29-03-02 08:33

Påskegalskab: Grundtvigs usindsyge kvinde&romantik-skabte psyke-afvigelser

Nietzsches nysgerrighed om samfundslivet affødte besøg på
sindsygehospitaler, hvorom han skrev at man her så kristendommens
skadelighed pr falske håb.

Men han anså individuel sindsyge for at bagatelproblem, hvorimod samfundets
sindsyge, gruppers, partiers, folkeslags "massepsykose" var og er væsentlig.

Hvad Møllehave og psykiaterne kalder maniodepressivitet hos Grundtvig, var
gavnlige griller som nære kvindelige pårørende og den romantiske tidsånd
satte i hovedet på ham. Hele samfundet er sindsygt og vi fortætter nu og da
ufornuften på popstjerner.

Snese af professor dr med overlæge i psykiatri, senest Mogens Mellergaard,
har slået sig op på at patientgøre Grundtvig (og Kierkegaard og Nietzsche og
HC Andersen og Schumann og Munch osv.)

Den uhyrlige - og misundte - _arbejdsevne_ hos Grundtvig er krumtap i
seneste historieforfalsknings-forsøg.

En sulten baggårdskat kan på en uge tilbagelægge flere gange sin kropslænge
vandret og lodret opad end nogen sportsmand - er denne hyperaktivitet
sindsyge?

Tifingerdygtige tastaturbrugere som jeg kan overgå Grundtvig i ord pr uge -
jeg gør det ofte og min perfekt-stavende datter gjorde det her i påsken for
at tjene penge ved at afskrive indrammede citater i biblioteksbøger i mit
hjem. At overgå sig selv er positv højdepunktsoplevelse og dem havde
Grundtvig mange af, for han var opdraget til at søge resultater

G gjorde sig et med DK og slog sig op i en DK-nedgangsperiode fra Slaget ved
Reden til 1864.

I trist huslærerjob på Langeland så han den sexede søhelt Willemoes men
havde ikke selv held med den Rousseauske adelsdame og skubbede
kærligheds-depression ind under gulvtæppet.

Romantikken gjorde Gud=Kærlighed på en ny ekstatisk måde, hvor kunstneren og
videnskabsmanden var ramt af hellig syge og ledte landet, via inspiration
fra den panteistiske ånd i naturen. Det var hvad G ville realisere, og han
erfarede gevinsterne ved "tillært hjælpeløshed", så da hans syge far kaldte
ham væk fra historikerkarrieren på hovedstadens universitet, så valgte han
hallucinationer om djævelske slanger der slyngede sig op af ham, og i sit
barndomshjem plejede hans mor ham til sundhed igen. Grunden til sexet
berømmelse var lagt.

Da andre universitetsfolk på den tid var kedelige, var det nemt for G at få
bifald , så han blev rigeligt ukritisk mht fri associationer grænsende til
uforståeligt vrøvl. Det gælder også mange af hans salmer, hvor dog rim gav
nyttig begrænsning for ord-onaniens vildfarelser.

Hans selvnydende talestrøm slog tit over i erotisk sjofelhed når der var
skønjomfruer blandt tilhørerne, og det kunne han tillade sig som Københavns
popstjerne über alles.

Men da vrøvleri også forekommer hos slumkvarterernes drukkenbold-sindsyge,
så giver det nu psykiatrien alibi for at se sindsyge hos G.

Når der ikke var gang i berømmelsen, tog G en sviptur tilbage til den
hellige depressions-syge, fx da han fik mæslinger som olding og hans datter
Meta plejede ham til sundhed (og ålede ham for hypokondri - klart med
rette).

Pædofil som han var tog han sig som tredie kone en ung fan fra adelen, som
var ren groupie og elskede at hjemmet var fuldt af overklassekvinder, der
lige skulle have et enkelt helligt kys fra profeten. Som Nietzsche siger -
en ting er værre end utroskab, det er når ingen gider søge at få erotik med
din ægtefælle.

3 år efter at vi havde tabt det halve kongerige til tyskerne og
politikerleden var enorm, havde G lidt blodprop i benene, men ødemerne
faldt, da den løsnede sig og det førte til at han gav supershow ved en
påskeprædiken , som han lod vare 5-6 timer og han kyssede enkedronningen og
lovede, at nu ville hun føde een HolgerDanske-Jesus-datter, der ville tæve
preuserne og i de følgende dage var der et rend at københavnske
overklassekvinder, der ville kysses af G i hans hjem.

Men er det sindsyge? Selvfølgelig ikke mere end, når Mick Jagger råber "jeg
er splitterskør" og millioner betaler ham milliarder for det, og føler at de
får trivsel for pengene det.

Optur og nedtur giver afveksling - hvis G var mani-depri, så er vi det
alle.Og så er denne lægevidenskab meningsløs og vil ikke kunne hjælpe den
lille del af patienterne, der vitterlig har brug for kemisk narko fra disse
speciallæger.

------------------------------
Blandt de mange andre fejldiagnosticerede romantiske genier:
Robert Schumann fornyede Beethoven-musikken og der var alkohol og sindsyge i
hans familie, og han forelskede sig i sin klaverlærers datter, så den bistre
far måtte overvindes i retssalen for at datteren Clara kunne blive gift, og
den ellers magtfulde far beskyldte S for alkoholisme og sindsyge - og
sådant kan så blive selvopfyldende profeti, når man har et følsomt sind og
har behov for succes på succes og pludselig er det ens kone der får al
bifaldet: Clara spillede bedre end Robert)

S trænede sine hænder og fik de samme forbigående seneskader som en
fodboldspiller der overtræner og det gør psykiatere nu til sygelig
selvdestruktion.

Mislykket kirurgi på hånden, kom han også over.

Han blev dirigent i Dysseldorf og så der i forbifarten et stort kommunalt
sindsygehospital, som han nævner i sin dagbog - hvilket forskerne gør til
tegn på at han forudså egen sygdom.

Mer vil have mer, men øget berømmelse kom ikke som ønsket, så han søgte at
drukne sig i Rhinen og blev reddet.

Når folk ikke kunne lide ham, var han utilnærmelig og fjendsk - også det
indgår i de mange svage indicier, hvormed psykiatri-historieforskning gør
geniet galt

I arbejdsomme perioder spiste han ikke - også det gøres til sygdomstegn.

Da han var udbrændt og derfor melankolsk, fik man ham på en privat
luksusklinik med mange nervesvækkede - så fik lægerne deres endelig bevis på
sindsyge. Efter et år med kærlig dyr pleje, døde han som 46-årig. Aldrig
gavner sindsyglægerne - men at de fik fanget et bytte, gør de til en triumf.

Et teaterstykke der gentager løgnen om "Schumanns sindsyge", har igen
succes - nu i Odense.

At Grundtvig blev 88 skyldes nok bedre DNA og at han havde mere på hjerte og
fik vedvarende bifald (han brugtes som bannerfører af højintelligente men
mindre karismatiske reformatorer og har slet ikke selv stor ære for
højskole, friskole og andelsbevægelserne, som var grundtvigianismens rygrad

---------------------

Edvard Munch malede og koketerede med overtroisk dumhed om at halvmånen er
halv.

Han fik sit kunstnerimage forbedret ved at simulere gal nu og da, og
nervelæge Jacobsen i Ndr Frihavnsgade lavede en sej studehandel med ham.

M skulle være patient og få elektrochok (med ti volt og tiendedel ampere,
altså pjat!) og fik rigeligt med champagne og skulle til gengæld lave et
sejt, sindsygt, kontrastrigt expressionistisk maleri af nervelægen. Begge
fik boostet deres image. Og Aristoteles ævl om G(eni)AL blev igen bekræftet.

Vedr Nietzsche skrev Freuds overlægevenner i Wien kort efter Nietzsches død
at hans tanker udsprang af sindsyge og at hans egoisme forherligelse havde
gjort ham sindsyg - altså en antikristen kætter, som man desværre ikke på
den tid kunne brænde på bålet mens han levede, men de kristelige læger kunne
søge at brænde hans rygte efter hans død.

Den rette teori om gal-genial overlap er at genier misundes, og derfor
tilsværtes som syge i hovedet og idag er det højrtudviklede
universitetsvidenskaber, der målrettet gør en fjer til fem høns, for derved
at kunne sige til ikke-syge potentielle patienter VI GIR DIG KUNSTNE-RY -
lader du dig Sct Hans indlægge, så kan du få dine malerier på hospitales
museeum for sindsyge genier. Bliv syg og vi gir dig 15 minutters berømmelse.
Ellers kan man ikke få ansat nok psykiatere, hvis ikke man bruger gal-genial
bedraget så snildt, og Møllehave er hoppet på vognen som velbetalt
PR-mand(protektor) for medicinalfabrikkernes "Psykiatrifondet"

Lykkepiller er milliardindustri og samfundskontrol.

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : MartiN

Dato : 29-03-02 22:23

On Fri, 29 Mar 2002 08:33, Bo Warming wrote:

>"Tifingerdygtige tastaturbrugere som jeg kan overgå Grundtvig i ord pr uge -
>jeg gør det ofte og min perfekt-stavende datter gjorde det her i påsken"...

Tak! Det var næsten alt for meget.
--
Mvh, pmn.

Fra : Bo Warming