LCD skærme
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-02 05:04

Hejsa,

Min Hitachi skærm af lidt ældre dato står snart for udskiftning og da
jeg for nylig har fået mulighed for at investere omkring 10.000 kr. i
det projekt, så har jeg en del muligheder.

Jeg har på det sidste gået og funderet over, om jeg skulle købe mig en
LCD skærm. Den ville stå godt til Cuben og så kunne jeg få frigivet lidt
plads på skrivebordet, samt få skærmen lidt længere væk. Det der taler
imod en LCD skærm er først og fremmest prisen, men også mine tvivl mht.
billedkvaliteten.

Jeg er ikke i tvivl om, at faste billeder og tekst vil stå godt, men når
jeg har kigget på LCD skærme førhen, så har der altid været et tydeligt
spor efter musen og ved scrollning af et vindue, bliver teksten
utydelig. Det er jeg ikke så glad for. Selv Apple's 22" Cinema Display
har, efter min mening, for meget slør og den koster jo en halv bondegård!

Hvis dette ikke viser sig at være det helt store problem, så skal jeg jo
også finde ud af hvilken skærm det skal være. Apple's 17" Studio Display
er selvfølgelig oplagt, men hvor god er den? Jeg har set den i aktion er
par gange, men det før jeg havde mulighed for at købe den, så jeg
kiggede ikke særligt grundigt på den.

Her på det sidste har jeg læst en del om Formacs nye 17,4" skærm, som
bruger MVA der tilsyneladende er det nyeste og bedste inden for LCD
skærme. Her sammenligner de med Apple's og i den sammenligning falder
den ikke for godt ud. Formacs skærm er endda et par hundrede kroner
billigere, så det er måske den man skal have? Er der nogen der kender en
forhandler her i Danmark, som rent faktisk har en man kan kigge på?

Min opmærksomhed er også blevet rettet mod Viewsonics VG191, som
selvfølgelig er en tand dyrere, men også 2" større. Opløsningen er den
samme, så man vinder ikke rigtigt noget; bortset fra at man kan få
skærmen længere væk og læse de små skrifter lettere. Denne skærm har
også MVA og en meget vigtigt ting: To skærmindgange. Jeg ville nemlig
gerne bruge min nye monitor til både min Cube og min PC'er, noget der er
ret umuligt med Apple's skærme og noget besværligt med Formacs, hvis man
køber DVI versionen. Viewsonics skærm har en VGA + DVI indgang, hvor
VGA'en kunne gå til PC'eren og DVI'en til Cube.

Er det dumt at købe en DVI skærm til Cuben? Jeg skal selvfølgelig have
en adapter, men den koster "kun" i omegnen af 600 kr. Med ADC får jeg
selvfølgelig mindre kabelroderi...

Alle disse skærme koster på den forkerte side af 10.000 kr. og det er jo
djævelsk mange penge for en skærm, når ingen af dem lever helt op til
mine ønsker. Det jeg er lidt irriteret over, er den "lave" opløsning på
1280x1024; det er samme opløsning som jeg kører på min 17" CRT skærm nu,
og det passer egentligt ganske godt til OS X. Hvis jeg skulle investere
i en ny CRT skærm, ville det blive en 19" og så vil jeg køre 1600x1200.

Der findes et hav af CRT skærme i 19", men en Sony Multiscan G420 virker
som rigtig god. Som en typisk Sony skærm har den et skarpt billede og
den har to VGA indgange. Dens ulempe er dybden, som er 1 cm. større end
min nuværende skærm og så kommer den store skærm endnu tætte på mit
ansigt...

Aargghh... Det blev en lidt længere smøre end jeg havde forestillet mig,
men jeg er lidt i syv sind her. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra
folk, som har prøvet og måske ejer nogle af de ovennævnte skærme eller
kender andre gode modeller. Det drejer sig også om 19" CRT skærme i
prisklassen 4-6000 kr. Kravet om to VGA indgange er ufravigeligt på en
CRT skærm (da jeg ikke har plads til to CRT skærme), men med en TFT er
det ikke 100% påkrævet (men stadig en god ting).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-03-02 10:45

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> [...]
> utydelig. Det er jeg ikke så glad for. Selv Apple's 22" Cinema Display
> har, efter min mening, for meget slør og den koster jo en halv bondegård!

Den LCD-skaerm der sidder paa en PowerBook har ikke den slags problemer.

Hvis du kan finde den i loes vaegt, vil jeg anbefale den.

> [...]
> den har to VGA indgange. Dens ulempe er dybden, som er 1 cm. større end
> min nuværende skærm og så kommer den store skærm endnu tætte på mit

Overheadprojektor

Saa kan skaermen ogsaa blive saa stor den skal.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-02 20:14

In article <kkr8m3aet8.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Den LCD-skaerm der sidder paa en PowerBook har ikke den slags problemer.
>
> Hvis du kan finde den i loes vaegt, vil jeg anbefale den.

Er der ikke noget slør efter musen? Det undrer mig derfor at Cinema
Display så har det.

> Overheadprojektor
>
> Saa kan skaermen ogsaa blive saa stor den skal.

Fin ide... måske man fået et problem med skarpheden

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-02 23:31

> Er der ikke noget slør efter musen? Det undrer mig derfor at Cinema
> Display så har det.

Forskellig teknologi formentlig. Jeg ved ikke andet end at jeg ikke
synes den har slør.

> Fin ide... måske man fået et problem med skarpheden

Hvad skal du bruge den til?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-03-02 14:27

In article <kkpu1n80r8.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Forskellig teknologi formentlig. Jeg ved ikke andet end at jeg ikke
> synes den har slør.

Måske det har noget med størrelse at gøre. Jeg skal ned og se på en ASD
17" og håber selvfølgelig heller ikke, at den har noget slør.

> Hvad skal du bruge den til?

Det er bare til min hjemmecomputer (en Cube), som bruges til email,
surfning, digital foto + alt muligt andet. Altså alm. brug.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-02 12:22

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote in news:rfn-
6BBCCB.20135629032002@sunsite.dk:

> Er der ikke noget slør efter musen? Det undrer mig derfor at Cinema
> Display så har det.

Er du sikker på at slørings effekten ikke har vlæret slået til på de
TFT'ere du har set?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-03-02 14:29

In article <Xns91E17DC484FF4reippuertdk@130.225.247.90>,

> Er du sikker på at slørings effekten ikke har vlæret slået til på de
> TFT'ere du har set?

Ret sikker, for ACD'en sad på en G4'er jeg reformaterede og installerede
nyt system på. Skærmen er et par år gammel og G4'eren en af de første
årgange, da det er en 400 Mhz uden Gigabit. Skærmen er fin og
opløsningen fænomenal, men den har også et lidt underligt skær. Det er
som om, at lysstyrken ikke er helt ens over hele fladen og så er der som
sagt en smule slør efter musen.

Det kan godt være, at jeg er lidt kræsen, men til over 20.000 kr. skal
skærmen altså også være god!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-03-02 12:02

<ravn@mac.com> wrote:

> Den LCD-skaerm der sidder paa en PowerBook har ikke den slags problemer.
>
> Hvis du kan finde den i loes vaegt, vil jeg anbefale den.

Mon ikke det kommer an på hvilken PowerBook

Apple har netop i en test fået bøllebank for deres 15" - og det gamle Cinema
Display har et problem med lyse og mørke zoner fordi der er for få elementer
til baggrundsbelysningen.

Tror at 17" holder - men der er så mange skærme derude.
http://www4.tomshardware.com/display/02q1/020322/lcd-02.html

//Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-02 21:27

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> writes:

> Apple har netop i en test fået bøllebank for deres 15" - og det gamle Cinema

Ok. Den LCD-skærm der sidder i en _moderne_ PowerBook, nærmere
betegnet den PowerBook G4 (550 MHz), jeg efterhånden har skrevet en
del om her i gruppen.

Den er fin til mig. Og jeg er RET kræsen, men laver ikke grafisk
arbejde.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-03-02 12:12

In article <rfn-C8EB33.05033529032002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Dens ulempe er dybden, som er 1 cm. større end min nuværende skærm og
> så kommer den store skærm endnu tætte på mit ansigt...

Har du ikke mulighed for at flytte rundt på dit ansigt?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-02 13:13

In article <newsspam3-602B30.12115229032002@dtext.news.tele.dk>,

> Har du ikke mulighed for at flytte rundt på dit ansigt?

Joo, jeg kan da godt bakke lidt tilbage, men så kan jeg ikke nå
tastaturet

Mit skrivebord er desværre ikke så dybt (nok ca. 80 cm), så dybden på
monitoren er lidt vigtig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-03-02 13:17

In article <rfn-57AF77.13130429032002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Joo, jeg kan da godt bakke lidt tilbage, men så kan jeg ikke nå
> tastaturet

Jeg kan da godt arrangere lidt hydraulik, så dine arme bliver længere

> Mit skrivebord er desværre ikke så dybt (nok ca. 80 cm), så dybden på
> monitoren er lidt vigtig.

Har du overvejet at flytte skrivebordet lidt ud fra væggen?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-02 13:51

In article <newsspam3-796441.13165029032002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg kan da godt arrangere lidt hydraulik, så dine arme bliver længere

Avs... hvaa... er du sådan til lidt s/m siden du har den slags liggende
derhjemme

> Har du overvejet at flytte skrivebordet lidt ud fra væggen?

Ikke rigtigt, for det er sådan set noget hjemmebygget noget, der består
af en plade der er sat fast på væggen. Det vil heller ikke være særligt
kønt...

Jeg ved godt jeg er lidt besværlig her, men jeg håber det er muligt at
finde en god skærm, som ikke er monsterdyb. Min nuværende er 45 cm. dyb
og Sony'en er 46 cm. Jeg ville nok kunne leve med det, men det er ikke
helt optimalt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-03-02 14:32

In article <rfn-B32E11.13503929032002@news.tele.dk>,

> Avs... hvaa... er du sådan til lidt s/m siden du har den slags liggende
> derhjemme

Som gammel pladesmed med hang til fusk er den slags standardudstyr.

> Ikke rigtigt, for det er sådan set noget hjemmebygget noget, der består
> af en plade der er sat fast på væggen. Det vil heller ikke være særligt
> kønt...

At pladen sidder fast i væggen gør unægteligt det hele lidt mere
besværligt.

> [...]
> finde en god skærm, som ikke er monsterdyb. Min nuværende er 45 cm. dyb
> og Sony'en er 46 cm. Jeg ville nok kunne leve med det, men det er ikke

Har du kigget på Nokias skærme? Dem vi har på arbejdet er ikke specielt
dybe.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-02 20:15

In article <newsspam3-D3796F.14313329032002@dtext.news.tele.dk>,

> Som gammel pladesmed med hang til fusk er den slags standardudstyr.

Hmm.. jeg tror nu jeg vil finde en mindre dyb skærm istedet...

> Har du kigget på Nokias skærme? Dem vi har på arbejdet er ikke specielt
> dybe.

Laver de stadig skærme? Jeg skal prøve at kigge på det og især om de har
to indgange.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-03-02 21:02

In article <rfn-A5B0E8.20152329032002@sunsite.dk>,

> Hmm.. jeg tror nu jeg vil finde en mindre dyb skærm istedet...

Oev.

> Laver de stadig skærme?

Det er da i hvert fald ikke så længe siden vi købte nogen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-03-02 14:30

In article <newsspam3-D14816.21014429032002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er da i hvert fald ikke så længe siden vi købte nogen.

Det vil jeg lige kigge på.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 29-03-02 23:27

> [...]
> finde en god skærm, som ikke er monsterdyb. Min nuværende er 45 cm. dyb
> og Sony'en er 46 cm. Jeg ville nok kunne leve med det, men det er ikke

Hvis du har de store armbevægelser igang med plastikkortet, kan du måske
også udvide det hjemmebyggede så det passer til behovet - istedet
for at tilpasse dyrt nyindkøb til spånpladehjemmebyg...

Her er nogle der også har gjort nogle overvejelser, du kan jo skumme det
hvis du alligevel er i gang:

<http://groups.google.com/groups?hl=da&threadm=c157338b.0202171451.71d7c
412%40posting.google.com&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3DMonitor%2Bgroup:comp.
publish.prepress%26hl%3Dda%26as_drrb%3Db%26as_mind%3D12%26as_minm%3D1%26
as_miny%3D2002%26as_maxd%3D29%26as_maxm%3D3%26as_maxy%3D2002%26selm%3Dc1
57338b.0202171451.71d7c412%2540posting.google.com%26rnum%3D2>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-03-02 14:34

In article <1f9ty0l.u9mx7n1yq3c5yN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Hvis du har de store armbevægelser igang med plastikkortet, kan du måske
> også udvide det hjemmebyggede så det passer til behovet - istedet
> for at tilpasse dyrt nyindkøb til spånpladehjemmebyg...

Nu er mit bord da rimeligt pænt, men det er da bestemt noget jeg skal
overveje. Det kan jeg godt se nu. Som jeg har det nu, har jeg ca. 40 cm
til min skærm, som er en 17". Det passer mig meget godt, men en større
skærm en smule tættere på kunne godt gå hen og blive en smule
klaustrofobisk...

Jeg må lige teste det af med en af mine kammeraters 19" skærm...

> Her er nogle der også har gjort nogle overvejelser, du kan jo skumme det
> hvis du alligevel er i gang:

[snip]

Det ser interessant ud, tak!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-02 17:28

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg må lige teste det af med en af mine kammeraters 19" skærm...

hvad med at kigge på shortneck skærme? min 17" hitachi er ikke dybere end
en 14" skærm. For et par år siden var især 19" shortneck meget populære
idet de var mindre dybe end 17" skærme.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-03-02 17:32

In article <a87dc9$j56$3@sunsite.dk>,

> hvad med at kigge på shortneck skærme? min 17" hitachi er ikke dybere end
> en 14" skærm. For et par år siden var især 19" shortneck meget populære
> idet de var mindre dybe end 17" skærme.

Jeg har også haft kig på disse, men som jeg har forstået det, så er de
ikke så flade som normale skærme. Det er åbenbart ikke muligt at lave en
fuldstændig flad og ikke-dyb skærm. Jeg vil meget gerne have en helt
flad skærm.

Er der ikke nogen herinde, som bruger en Apple Studio Display 17"? Jeg
kunne godt tænke mig at vide, om der er slør efter musen eller ej.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-04-02 01:46

In article <rfn-53C940.18320931032002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er der ikke nogen herinde, som bruger en Apple Studio Display 17"? Jeg
> kunne godt tænke mig at vide, om der er slør efter musen eller ej.

[Efter to mislykkedes forsøg på at poste via TDC prøver jeg nu Sunsite]

Ingen slør her. Har haft skærmen siden nov. 2001 - den er en fornøjelse
at se på (på mere end én måde )

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-04-02 09:40

In article <tvegaard-A61789.02460401042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [Efter to mislykkedes forsøg på at poste via TDC prøver jeg nu Sunsite]

Jeg er også gået over til Sunsite for et par dage siden. Hvilken
befrielse! TDC's servere kører vild langsom og jeg kan nemlig heller
poste hos dem. Det er et eller andet med, at de har fået opbygget sig en
pukkel af indlæg, som serverne står og tygger på, så alt går langsomt.

> Ingen slør her. Har haft skærmen siden nov. 2001 - den er en fornøjelse
> at se på (på mere end én måde )

Det lyder rigtigt godt. Jeg bliver vist nødt til at tage et smut forbi
OfficeLine i Kbh. De er vel de eneste, som har den slags stående fremme.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-02 22:51

> Joo, jeg kan da godt bakke lidt tilbage, men så kan jeg ikke nå
> tastaturet

INgen arme, ingen kiks.

> Mit skrivebord er desværre ikke så dybt (nok ca. 80 cm), så dybden på
> monitoren er lidt vigtig.

Det er nok billigere med et bedre skrivebord.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-03-02 14:31

In article <kk663ff3fv.fsf@mimer.null.dk>,

> Det er nok billigere med et bedre skrivebord.

Det kan du have ret i, men det vil i så fald være sidste udvej. Men
det er da et vigtigt punkt!

--
Mvh.
René Frej Nielsen