Om at give tilbud
Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-03-02 00:28

Haløjsa...

Afledt af diskussionen omkring hundehvalpe, og andre lignede
diskussioner, har jeg lige et par tillægsspørgsmål de de mere garvede.
Spørgsmålet omkring dette at give og / eller modtage tilbud har ofte
givet anledning til en del forvirring.

a.
Hvis man annoncerer 10 hundehvalpe (eller 10 stk. af hvad som helst
andet) til salg for Kr. 3.000,00 pr. stk. - så har man afgivet et
tilbud, som køber kan vælge at acceptere eller ikke at acceptere.?

b.
Hvis man annoncerer 10 hundehvalpe (eller 10 stk. af hvad som helst
andet) til salg efter devicen: "kom og se på varen og lad os snakke om
prisen" - så har man opfordret køber til at afgive et tilbud, som man så
enten kan acceptere eller afslå.?

c.
Men hvad nu, hvis man skriver "sælges for højeste bud" - er man så
bundet til at sælge til højestbydende, eller kan man afslå dem alle.?

d.
Hvis man skriver "Priser fra Kr. 2.500,00 til 3.500,00" - hvem er så
tilbudsgiver, og hvem er tilbudsmodtager.?

Kan sælger i det sidstnævnte tilfælde frit vælge og vrage imellem
tilbudene (evt. afslå dem alle), eller skal han sælge til alle der feks.
byder Kr. 3.500,00.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-02 08:53

Arne Feldborg skrev:

> [...]
>andet) til salg for Kr. 3.000,00 pr. stk. - så har man afgivet et
>tilbud, som køber kan vælge at acceptere eller ikke at acceptere.?

Hvis man annoncerer i et massemedie, har man ikke afgivet et
tilbud - selv ikke hvis der er billede med en præcis pris. Sådan
en annonce er en opfordring til at gøre et tilbud.

Hvis man derimod sætter et skilt ved havelågen med "Hundehvalpe
2'000 kr.", så har man afgivet et tilbud som en forbipasserende
kan vælge at acceptere.

> [...]
>andet) til salg efter devicen: "kom og se på varen og lad os snakke om
>prisen" - så har man opfordret køber til at afgive et tilbud, som man så

Ja, uanset om det er i et massemedie eller et skilt ved
'butikken'.

>Men hvad nu, hvis man skriver "sælges for højeste bud" - er man så
>bundet til at sælge til højestbydende, eller kan man afslå dem alle.?

Der er vel ingen der kan forbyde en selv at byde over. Derfor må
man kunne afslå dem alle. Men hvis man har en mindstepris man
ikke vil gå under, er det at holde folk for nar ikke at oplyse
den.

>d.
>Hvis man skriver "Priser fra Kr. 2.500,00 til 3.500,00" - hvem er så
>tilbudsgiver, og hvem er tilbudsmodtager.?

Den er jeg ikke sikker på. Hvis det står i en annonce, er det som
sagt kun en opfordring. Hvis det står ved butikken, vil jeg mene
at man er forpligtet til ikke at tage over 3'500 kr. for nogen af
hvalpene.

>Kan sælger i det sidstnævnte tilfælde frit vælge og vrage imellem
>tilbudene (evt. afslå dem alle), eller skal han sælge til alle der feks.
>byder Kr. 3.500,00.?

Det vil jeg mene.

Men et sådant skilt ville jeg opfatte som om der er faste priser
på hvalpene som blot koster noget forskelligt. Hvis det er
sælgers prisforslag, er han da dum at 'forbyde' folk at give en
høj pris.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 29-03-02 14:33

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> andet) til salg for Kr. 3.000,00 pr. stk. - så har man afgivet et
> tilbud, som køber kan vælge at acceptere eller ikke at acceptere.?

Nej. Det er en opfordring til at gøre tilbud.

> [...]
> andet) til salg efter devicen: "kom og se på varen og lad os snakke om
> prisen" - så har man opfordret køber til at afgive et tilbud, som man så

Ja.

> c.
> Men hvad nu, hvis man skriver "sælges for højeste bud" - er man så
> bundet til at sælge til højestbydende, eller kan man afslå dem alle.?

Ahhh - den er jeg lidt usikker på..... Hvis det er i en annonce er det
stadigvæk en opfordring til at gøre tilbud.

> [...]

> Kan sælger i det sidstnævnte tilfælde frit vælge og vrage imellem
> tilbudene (evt. afslå dem alle), eller skal han sælge til alle der feks.

Afslå dem alle sammen.

Afgørende er, at opfordringen er i et massemedie. Hvis en af dine fiktive
annoncer rent faktisk var tilbud, kunne alle der ville jo acceptere
tilbudet - det er ikke holdbart for sælger.

/Peter

--
http://www.grauslund.com