Små sumpplanter
Fra : XPgen

Dato : 28-03-02 21:24

Hej,

Jeg har lavet et "genialt" selvvandingssystem til mine 4 altankasser.
Uden at jeg her vil komme ind på mekanikken vil jeg oplyse, at ca. 6 meter
sydvendt altankasse sommeren over automatisk står med fødderne i vand. Ikke
direkte under vand, men _meget_ fugtigt.
Selvfølgelig er det en fejl at det er blevet sådan, men jeg tænker så, at
det måske kan bruges alligevel hvis jeg skaffer mig nogle sumpplanter eller
lignende, som ikke bliver alt for høje og som så kan tåle våde fødder.
Har nogen i gruppen forslag til hvilke små planter jeg kan udsætte og ikke
mindst hvor jeg kan få fat i dem ? Meget gerne som frø ?

Mvh

Bo K

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-02 22:35

On Thu, 28 Mar 2002 21:24:24 +0100, "XPgen" <spamfree@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Har nogen i gruppen forslag til hvilke små planter jeg kan udsætte og ikke
>mindst hvor jeg kan få fat i dem ? Meget gerne som frø ?

Abeblomst, (Mimulus) trives godt i fugtig jord. Det gode ved den er at
hvis den går hen og bliver lidt kedelig at se på, så klipper man den ned
og 14 dage efter blomstrer den igen. Jeg ved den kan fås fra frø, vist
nok også i butikkernes standardudvalg.

http://www.gartneriet.dk

Fra : XPgen

Dato : 28-03-02 23:20

Tak, Mads,

Du skulle vel ikke også kende en undertype af mimulus, som er lille af vækst
?

Jeg har set på nettet, at man godt kan købe mindst 5 forskellige
mimulusarter ( men nok ikke i Føtex eller Bauhaus ), men så vidt jeg kan se
er der stor forskel på hvor høje de angives at blive. Og jeg er jo til mit
formål interesseret i så korte planter som muligt.

Selvfølgelig kan jeg jo bare bestille den mindste, men hvis du nu havde
erfaring med hvilken der er lille/mindst ?

Mvh

Bo K

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-02 08:49

On Thu, 28 Mar 2002 23:19:57 +0100, "XPgen" <spamfree@nospam.dk> wrote:

>Du skulle vel ikke også kende en undertype af mimulus, som er lille af vækst
>?

Definer lille

> [...]
>
>Selvfølgelig kan jeg jo bare bestille den mindste, men hvis du nu havde
>erfaring med hvilken der er lille/mindst ?

Mimulus guttatus, 40 cm, guldgul
Mimulus cupreus, 30 cm, skarlagenrød

Det er de to jeg har haft, de skulle være flerårige men de holder
alligevel sjældent vinteren over. Men jeg mindes ikke at mine blev mere
end 20-25 cm høje.

Desuden
Mimulus luteus, 30 cm, gul

Jeg har set en af disse arter i et 'bilka-sortiment' men det var enten
sidste år eller året før. Det er ikke sikkert den er der mere.

http://www.gartneriet.dk