Skivebremse klinge
Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-03-02 18:28

Hejsa,

hvor kan man finde minimumstykkelsen på en bremseskive ?

Jeg vil se om min forreste er slidt for meget
Thomas
XJ600s div ´96
"(De fleste) Motorcyklister er ldit klogere "

Fra : Armand

Dato : 28-03-02 19:55

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en

> hvor kan man finde minimumstykkelsen på en bremseskive ?

Står helt sikkert på nav-delen af skiven!

--
Armand.

Fra : Niels Drewes

Dato : 28-03-02 20:24

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> hvor kan man finde minimumstykkelsen på en bremseskive ?
>
> Jeg vil se om min forreste er slidt for meget

Du prøver vel dig frem med en skydelære og finder det tyndeste sted? Den
skal være min. 5,5 mm foran og 4,5 mm. bag.

vh

Niels

XJ600S

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 28-03-02 23:31

"Niels Drewes" <nd@nospam.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Du prøver vel dig frem med en skydelære og finder det tyndeste sted? Den
> skal være min. 5,5 mm foran og 4,5 mm. bag.

Det er ikke optimalt at måle skive-tykkelse med en skydelære idet du ofte
kommer til at måle kanten af skiven istedet for anlægs/bremsefladen på
skiven.
Der dannes altid en kant yderst på skiven fordi bremseklodsen ikke
bremser/har anlæg derude.
Brug en mikrometerskrue eller vær sikker på at skydelæren er udformet så den
IKKE måler kanten, men anlægsfladen.
Har du ikke en mikrometerskrue kan du evt lægge en skive (eller noget endet)
på hver side af bremseskiven og så måle den totale tykkelse. Herefter måler
du de 2 mellemlægsskivers tykkelse og trækker fra totalmålet.

--
Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-03-02 12:04

>Niels skrev:
>Den skal være min. 5,5 mm foran og 4,5 mm. bag.

Tak for hjælpen !

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-03-02 12:17

Peter H Hasselbalch skrev:

> Det er ikke optimalt at måle skive-tykkelse med en skydelære idet du ofte
> kommer til at måle kanten af skiven istedet for anlægs/bremsefladen på
> skiven.

Min skydelære har nu et par indhak inderst i gabet, som gør at den netop
undgår at måle kanterne. Jeg troede egentlig at det var sådan på alle
skydelærer. Da jeg havde suzukien til syn brugte synsmanden forresten også
en skydelære
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 29-03-02 14:36

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undgår at måle kanterne. Jeg troede egentlig at det var sådan på alle
> skydelærer. Da jeg havde suzukien til syn brugte synsmanden forresten også

stadig vil det ikke være godt nok. en skydelære måle over en "længere
afstand" og kan ikke måle tykkelsen af en skive på ét punkt. fx hvis der er
kommet riller i skiven, hvilket ikke er unormalt, så vil skydelæren ikke
kunne måle hvor dybe de er!.
Da jeg var til syn brugte synsmanden et mirkometer-skrue ligende værktøj.
Efterfølgende konkluderede han at mine skiver var for tynde i bunden af
rillerene, så jeg måtte ud og have nye skiver!

--
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-03-02 18:48

Jacob Stegelmann skrev:

> stadig vil det ikke være godt nok. en skydelære måle over en "længere
> afstand"

Hmm, ja, det har du ret i. Men på skiver uden riller (som mine :) virker en
skydelære jo ganske fint

> Da jeg var til syn brugte synsmanden et mirkometer-skrue ligende værktøj.
> Efterfølgende konkluderede han at mine skiver var for tynde i bunden af
> rillerene, så jeg måtte ud og have nye skiver!

Sur røv :-/

--
mvh Jes Vestervang - netop hjemvendt efter en lille A til A tur på 230 km

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 29-03-02 18:47

> Sur røv :-/

nej, egentlig ikke, jeg skulle ikke selv batale dem, så det gjorde nu ikke
så meget (sælger (af cyklen) derimod blev ikke helt så begejsteret

--
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-03-02 19:32

Jacob Stegelmann skrev:

> nej, egentlig ikke, jeg skulle ikke selv batale dem, så det gjorde nu ikke
> så meget (sælger (af cyklen) derimod blev ikke helt så begejsteret

Det var jo meget heldigt for dig Sådan nogle skiver er dyre :-/

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 29-03-02 22:48

> Det var jo meget heldigt for dig Sådan nogle skiver er dyre :-/

jepper, 1100 stykket !!!
men som sagt var det jo ikke mig der skulle betale

--
Jacob

Fra : Niels Drewes

Dato : 29-03-02 20:30

"Peter H Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> skrev i en meddelelse

> Brug en mikrometerskrue eller vær sikker på at skydelæren er udformet så
den
> IKKE måler kanten, men anlægsfladen.

Det var egentlig osse sådan en jeg havde i tankerne da jeg skrev det. Det er
ikke altid til at huske hvad de forskellige værktøjer hedder når man er
akademiker Der dannes ofte riller i skiven og det er i rillerne man skal
måle.

vh

Niels