9600 med JoeCard G3/350
Fra : Per Bruus

Dato : 28-03-02 02:01

Jeg har været så snot dum at forære en gammel 9600/200
som jeg engang opgraderede med et Joecard G3/350.
Maskinen går nu ned efter højest 10-15 minutter.
Den ulykkelige ejer har intet begreb om noget med teknik
så han sender aben retur til mig.

Jeg er rimeligt overbevist om at det er et problem med JoeCard
driveren, jeg indleverede den engang til Computermac (Caslon)
da jeg ikke kunne få det til at spille, de installerede en anden driver
for den bagatel af 1500,- (selv om det var dem der havde solgt kortet
med en driver der ikke virkede).

Er der nogen der har en ide om hvad jeg skal gøre ?

Jeg syntes ikke jeg kan finde en driver på nettet, Metabox er tilsyneladende
lukket, findes der et alternativ. ?

Kan det være en konflikt med en af utallige udvidelser. ?

Systemet kører på 9,1 vil det være en ide at formatere HD
og starte op med en frisk 8,6 (hvis der ikke findes en nyere driver)

Jeg er lidt på bar bund, det er flere år siden jeg har haft fat i maskinen
og min hukommelse har det lidt som flash ram, når stikket først er hevet
er alt slettet.

Håber i kan hjælpe, så jeg ikke skal bruge hele påsken med at prøve mig
frem.

MVH
Per Bruus
perbruus@tdcadsl.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-03-02 06:48

Per Bruus wrote:

> [...]
> da jeg ikke kunne få det til at spille, de installerede en anden driver
> for den bagatel af 1500,- (selv om det var dem der havde solgt kortet

Når maskinen kan køre 10-15 min. er det nok en hardwarefejl - sikkert
JoeCard´et.
Prøv at pille kortet ud og se om maskinen kører.

VH
Villy Erichsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-03-02 07:21

Villy Erichsen wrote:

> Når maskinen kan køre 10-15 min. er det nok en hardwarefejl - sikkert
> JoeCard´et.
> Prøv at pille kortet ud og se om maskinen kører.

Du kan også se dette her fra: http://212.96.44.74/indexde.html

Sehr geehrter Met@box Kunde,

es wird keinen neuen Treiber mehr geben, denn
Met@box hat mitWirkung zum 30.03.2001 die
Verabschiedung aus dem Macintosh
Bereich bekanntgegeben.
(Siehe auch Met@box Webseite - www.metabox.de)

Sie können aber die G3 Software PowerLogix, XLR8 oder Sonnet nutzen,welche
von den Webseiten der
Hersteller kostenfrei herunterladbar ist.
Aus Sicht der Software ist es völlig egal, welche
G3/G4 Karte im Rechner steckt.

Sonnet download: http://www.sonnettech.com/downloads/proc_upgrds_sw.html

Håber din påske er reddet.

VH
Villy Erichsen

Fra : Maciek

Dato : 28-03-02 10:51

Det kunne også sagtens være et varme problem. Er der monteret en blæser
på kortet eller i nærheden? Kan du mærke hvor varm køleribben bliver,
når maskinen går ned?
Man kan altid montere en blæser, som kører på 12V ell. lignende.

mvh. Maciek

Fra : Per Bruus

Dato : 28-03-02 13:05

"Maciek" <macfreak@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når maskinen går ned?
> Man kan altid montere en blæser, som kører på 12V ell. lignende.

Jeg tror ikke det er et varmeproblem, da maskinen tidligere
har kørt konstant i ugevis uden problemer.
Det må være et OS/driver problem.

MVH
Per

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-03-02 13:33

In article <3ca306e3$0$88689$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg tror ikke det er et varmeproblem, da maskinen tidligere
> har kørt konstant i ugevis uden problemer.

Det varmeledende materiale mellem CPU og kølelegeme kan godt blive
dårligt med tiden.

Fra : Per Bruus

Dato : 28-03-02 13:03

Hej Google Villy

Hvad google ikke formår, må man jo ty til kvikke hoveder for.
Jeg har downloadet sonnet softwaren, hvis det er løsningen
skulle der jo være tid til overs til at byde på en kold Påskebryg
hvis vi skulle støde ind i hinanden, du ved nok hvor.
Maskinen står nemlig i din hjemby.

MVH
Per

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-03-02 21:02

Per Bruus wrote:

> [...]
> skulle der jo være tid til overs til at byde på en kold Påskebryg
> hvis vi skulle støde ind i hinanden, du ved nok hvor.

Jeg brugte da bare Sherlock.

VH
Villy

Fra : Per Bruus

Dato : 01-04-02 17:40

"Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Desværre var det ikke hele løsningen, men jeg tror dog
at det hjalp lidt, men maskinen fryser stadig periodisk,
selv med kun std. udvidelser+Sonnet.

Det sker på en underlig måde, da skærmbilledet for
det program eller systemvindue man er i forsvinder,
man kan stadig se skrivebordet og frosset markør.
så man kunne få mistanke til grafikkortet eller hvad ?

En anden ting jeg studser over, er at det varer næsten et minut
inden at den begynder indlæsning af systemsoftware, som om den
ikke lige kan finde harddisken, eller er jeg bare blevet forvænt
med en G4.

MVH.
Per Bruus

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-04-02 17:34

In article <3ca968bf$0$44004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> man kan stadig se skrivebordet og frosset markør.
> så man kunne få mistanke til grafikkortet eller hvad ?

Prøv at have Metronome åben og hold øje med temperaturen.

> [...]
> inden at den begynder indlæsning af systemsoftware, som om den
> ikke lige kan finde harddisken, eller er jeg bare blevet forvænt

Kontrolpanelet Startup disk - marker din HD med OS'et.

Fra : Per Bruus

Dato : 03-04-02 09:53

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3ca968bf$0$44004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> "Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Prøv at have Metronome åben og hold øje med temperaturen.

Øhh. Den kan jeg ikke lige lokalisere, sherlock kender ikke metronome

> Kontrolpanelet Startup disk - marker din HD med OS'et.

Hd var markeret, men ved at klikke på den kom et ikon for systemmappen
det hjalp at vælge den.

Vh
Per

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 16:10

In article <3caac2ee$0$11952$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Øhh. Den kan jeg ikke lige lokalisere, sherlock kender ikke metronome

Det er en del af softwaren til Sonnet-kortene - har du ikke installeret
den som default?

> Hd var markeret, men ved at klikke på den kom et ikon for systemmappen
> det hjalp at vælge den.

OK, det afhænger af versionen på kontrolpanelet hvordan det ser ud.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-03-02 10:33

In article <3CA2AEA2.541794F9@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Når maskinen kan køre 10-15 min. er det nok en hardwarefejl - sikkert
> JoeCard´et.

Noget man med fordel så kunne kigge på, er hvor varmt kortet bliver.

Fra : Per Bruus

Dato : 28-03-02 12:58

Hej Villy

Desværre er jeg bange for at jeg har arkiveret det gamle org. 200 Mhz kort.
Så ideen med at tage JoeCard ud, er nok ikke så god.