/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tilkøring af ny MC
Fra : Lasse Jensen


Dato : 27-03-02 23:07

Hvorledes bør en ny MC køres til?

Min forhandler sagde at jeg skulle undgå at berøre det røde felt indenfor de
første 500-700 km.

Ellers bruge varieret kørsel - her tænkes på gear og omdrejninger.

Nogen indvendinger imod ovenstående?

Mvh.

Lasse Jensen



 
 
Kenneth Sørensen (27-03-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 27-03-02 23:36


"Lasse Jensen" <snejbjerg@hotmail.com> wrote in message
news:3ca24299$0$55215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvorledes bør en ny MC køres til?
>
> Min forhandler sagde at jeg skulle undgå at berøre det røde felt indenfor
de
> første 500-700 km.
>
> Ellers bruge varieret kørsel - her tænkes på gear og omdrejninger.
>
> Nogen indvendinger imod ovenstående?
>
> Mvh.
>
> Lasse Jensen
>
>

Efterhånden bliver motorer lavet så præcist med så fine tolerancer, at en
tilkøring næsten ikke er nødvendig.

...men når det nu er sagt, så kører jeg alligevel altid motoren ordentligt
til for en sikkerheds skyld.

Din forhandlers råd lyder OK.

/kenneth



Carsten H Steffensen (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Carsten H Steffensen


Dato : 28-03-02 00:00


"
> Hvorledes bør en ny MC køres til?
>
> Min forhandler sagde at jeg skulle undgå at berøre det røde felt indenfor
de
> første 500-700 km.
----------------------------------------------------------
Og hvad der er mindst lige så vigtigt, lad den ikke sejtrække! Lad den gerne
rotere med 70-80 % af de omd. der er til rådighed inden red line men uden
særlig meget træk på. Det skal lige bemærkes at det er vigtigt motoren er
driftvarm inden ovennævnte tilkøringsmetode.
Mvh
Carsten.



Morten Juel (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 28-03-02 00:17

Hvor studere man disse ting ?? er der nogle beviser for at en motor efter
opnået driftvarme ikke bare kan skyddes af ???

--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750



Henrik Steen Larsen (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-03-02 00:18

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:a7tjmg$n99$1@sunsite.dk...
> Hvor studere man disse ting ?? er der nogle beviser for at en motor efter
> opnået driftvarme ikke bare kan skyddes af ???

Uden at være helt sikker på hvad du spørger om, så er mit svar følgende :

Kold motor = kold olie = tykkere olie = olien kommer ikke ud i krogene =
forhøjet slid på motoren = forkortet levetid = skod...

Sådan ser jeg i hvert fald på det



Morten Juel (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 28-03-02 00:38

> Uden at være helt sikker på hvad du spørger om, så er mit svar følgende :
>
> Kold motor = kold olie = tykkere olie = olien kommer ikke ud i krogene =
> forhøjet slid på motoren = forkortet levetid = skod...
>
> Sådan ser jeg i hvert fald på det

ja, men hvad når den er varm ??

--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750




Henrik Steen Larsen (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-03-02 00:40

> > Kold motor = kold olie = tykkere olie = olien kommer ikke ud i krogene =
> > forhøjet slid på motoren = forkortet levetid = skod...
> >
> > Sådan ser jeg i hvert fald på det
>
> ja, men hvad når den er varm ??

You got me - jeg kan ikke henvise til sider med officiel information, der
siger, at man ikke må køre til redline, når motoren er spritny. Min holdning
bygger alene på forsigtighedsprincippet, men jeg anerkender, at en masse
folk _kan_ tage fejl...



Carsten H Steffensen (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Carsten H Steffensen


Dato : 28-03-02 00:25



> Hvor studere man disse ting ?? er der nogle beviser for at en motor efter
> opnået driftvarme ikke bare kan skyddes af ???
-----------------------------------------------------
Ja ! det er ligesom med den langhårede, hvis hun ikke er driftvarm! så
behøver jeg vel ikke sige mere, eller hva Morten.
Mvh
Carsten



Morten Juel (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 28-03-02 00:37

Hehehe rofl
Jaja det med varmen er jeg enig i.. men hvad hulen skulle det skade at
sejtrække eller redline, en spritny MC så længe motoren er varm når man gør
det ?? Hvor er der beviser for det henne ??

--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750



palle jarnbak (28-03-2002)
Kommentar
Fra : palle jarnbak


Dato : 28-03-02 01:22



Morten Juel wrote:

> Hehehe rofl
> Jaja det med varmen er jeg enig i.. men hvad hulen skulle det skade at
> sejtrække eller redline, en spritny MC så længe motoren er varm når man gør
> det ?? Hvor er der beviser for det henne ??
>
>

Sejtræk er fy for en ny motor da der er et meget højt tryk i cylinderen ved
sejtræk.
Det presser stempelringene hårt ud mod cylinderen der er ru i overfladen som
ny,
og det giver varme,meget varme.Desuden kan glidelejer aldrig lide sejtræk da
oliens evne til at bære stiger med kvadratet på periferiens hastighed,det samme
gælder
knastaksel lejer og mellem knast og lyfter/vippearm.
Hej Palle


Per (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 28-03-02 12:42

Jeg er enig i at det er af væsentlig betydning at en mc bliver kørt
fornuftigt til de første 500 - 1000 km. Dette skyldes blandt andet at metal
udvider sig under varme og hvis dette sker for hurtigt, ja så kan stemplerne
rive sig i cylinderen, ligesom ventilerne kan slå sig.

Gad vide hvad der sker i en bil. Der er ingen bilforhandlere der foreskiver
samme tilkøringsproces, som på en mc. De siger blot lad den ikke sejtrække
og kør med varieret gas/omdr. i starten.

På den anden side - så bliver alle japanske motorcykler sat på en testbænk
og kørt med fulde omdrejninger igennem alle gear så snart de er klar fra
fabrikken!
Dette for at finde evt. fejl ved cyklen.

Så meget for den tilkørsel!!!

Mvh. Per





Armand (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-02 01:00


Per <mesked@hotmail.com> skrev i en
news:3ca3016b$0$88716$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Gad vide hvad der sker i en bil. Der er ingen bilforhandlere der
foreskiver
> samme tilkøringsproces, som på en mc. De siger blot lad den ikke
> ejtrække og kør med varieret gas/omdr. i starten.
> På den anden side - så bliver alle japanske motorcykler sat på en
testbænk
> og kørt med fulde omdrejninger igennem alle gear så snart de er klar
fra
> fabrikken!
> Dette for at finde evt. fejl ved cyklen.

Jeg tror ikke at japanerne pumper alle modeller af som slut-test - Det
gør Ducati ikke engang!

Omkring bilerne, så fortjener du at opleve når der køres Toyota'er i
land på Fredericia havn =

--
Armand.




Carsten H Steffensen (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Carsten H Steffensen


Dato : 28-03-02 01:18


men hvad hulen skulle det skade at
> sejtrække eller redline, en spritny MC så længe motoren er varm når man
gør
> det ?? Hvor er der beviser for det henne ??

Ja, det er jo det man umidelbart kalder et godt spørgsmål.
Beviserne fremkommer først senere i motorcyklens liv, ligesom med os selv,
hvis vi fyrer den for vildt af i vores unge år, så kommer det til at gøre
ondt på et tidspunkt hvor vi syntes det er lige tidligt nok.Sådan er det
bare!
En motorcykel der er ordentlig tilkørt holder unægteligt længere en en der
er voldkørt fra starten, jeg har set nye mc"ere kørt til døde på mindre end
30.000 km hvor andre har kørt 100.000, det er selvfølgelig ikke kun fordi
de er tilkørt ordentligt, men fordi ejeren har haft forståelse for
mekanikken og behandlet den med respekt. Det skal ikke tolkes som om at den
ikke må få nogen bank , det må den skam gerne, men de rette betingelser skal
være tilstede, og det er de ikke når den er ny.
Den tekniske version bliver for lang i dette forum så jeg håber denne kan
bruges Morten.
Mvh
Carsten



Morten Juel (28-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 28-03-02 11:19

Ja, det må jeg vel leve med så )
Jeg kan udemærket godt følge teorien, hvis jeg bliver milionær, vil jeg købe
2 stk cbr600 og gi den ene tæv fra starten og behandle den anden efter
bogen, og så åbne dem efter 30.000km kunne det ikke være ret sjovt ??
Nå, men jeg har nu ikke haft en cykel fra ny af endnu.. + jeg først skydder
mine cykler af når de er varme !

--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750
"Carsten H Steffensen" <kejser@image.dk> wrote in message
news:%gto8.3446$iY5.104307@news010.worldonline.dk...
>
> men hvad hulen skulle det skade at
> > sejtrække eller redline, en spritny MC så længe motoren er varm når man
> gør
> > det ?? Hvor er der beviser for det henne ??
>
> Ja, det er jo det man umidelbart kalder et godt spørgsmål.
> Beviserne fremkommer først senere i motorcyklens liv, ligesom med os selv,
> hvis vi fyrer den for vildt af i vores unge år, så kommer det til at gøre
> ondt på et tidspunkt hvor vi syntes det er lige tidligt nok.Sådan er det
> bare!
> En motorcykel der er ordentlig tilkørt holder unægteligt længere en en der
> er voldkørt fra starten, jeg har set nye mc"ere kørt til døde på mindre
end
> 30.000 km hvor andre har kørt 100.000, det er selvfølgelig ikke kun fordi
> de er tilkørt ordentligt, men fordi ejeren har haft forståelse for
> mekanikken og behandlet den med respekt. Det skal ikke tolkes som om at
den
> ikke må få nogen bank , det må den skam gerne, men de rette betingelser
skal
> være tilstede, og det er de ikke når den er ny.
> Den tekniske version bliver for lang i dette forum så jeg håber denne kan
> bruges Morten.
> Mvh
> Carsten
>
>



Robert (27-03-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 27-03-02 23:59

"Lasse Jensen" <snejbjerg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ca24299$0$55215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvorledes bør en ny MC køres til?
>
> Min forhandler sagde at jeg skulle undgå at berøre det røde felt indenfor
de
> første 500-700 km.
>
> Ellers bruge varieret kørsel - her tænkes på gear og omdrejninger.
>
> Nogen indvendinger imod ovenstående?
>
> Mvh.
>
> Lasse Jensen
>

God påske, ser ud til lækkert vejr.

Såfremt det er en splinterny maskine, har
du så overvejet at læse instruktionsbogen ?

Mvh
Robert



Henrik Steen Larsen (27-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 27-03-02 23:57

Ingen indvendinger - blot en opfordring til at få skiftet olien/oliefilter
når du har kørt de første 1000 km eller så.

En anden opfordring er altid at få motoren op i driftstemperatur, før du
fyrer den af



peterl (28-03-2002)
Kommentar
Fra : peterl


Dato : 28-03-02 13:43

Jeg faldt over denne link i en anden nyhedsgruppe for noget tid siden:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jeg har ikke forstand på den slags, så i må efterprøve det på eget ansvar
(og egen regning)...

-PeterL

"Lasse Jensen" <snejbjerg@hotmail.com> wrote in message
news:3ca24299$0$55215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvorledes bør en ny MC køres til?
>
> Min forhandler sagde at jeg skulle undgå at berøre det røde felt indenfor
de
> første 500-700 km.
>
> Ellers bruge varieret kørsel - her tænkes på gear og omdrejninger.
>
> Nogen indvendinger imod ovenstående?
>
> Mvh.
>
> Lasse Jensen
>
>



Armand (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-02 01:01


peterl <pvl@ioi.dk> skrev i en
news:3ca30fee$0$72409$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg faldt over denne link i en anden nyhedsgruppe for noget tid siden:
> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
>
> Jeg har ikke forstand på den slags, så i må efterprøve det på eget
ansvar
> (og egen regning)...

Jørund har også været den store fortaler for ikke at spare motoren for
noget ved tilkørsel. Sjovt at han ikke blander sig hér !?

--
Armand



Jes Vestervang (29-03-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-03-02 12:21

Lasse Jensen skrev:

> Hvorledes bør en ny MC køres til?
>
> Min forhandler sagde at jeg skulle undgå at berøre det røde felt indenfor
> de første 500-700 km.
>
> Ellers bruge varieret kørsel - her tænkes på gear og omdrejninger.
>
> Nogen indvendinger imod ovenstående?
>
Ja! Som så mange andre siger så skal du ungå sejtræk osv., så det er altså
ikke helt så simpelt som forhandleren prøver at få det til at lyde :-/
Derudover siger 'alle' at man skal undgå syntetisk olie de første par
tusinde km, så hold dig til en billig mineralsk istedet.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Jacob Stegelmann (29-03-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 29-03-02 14:39


"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:a81i2r$flo$2@sunsite.dk...

> Derudover siger 'alle' at man skal undgå syntetisk olie de første par
> tusinde km, så hold dig til en billig mineralsk istedet.

hhhmmm, jeg er ikke 'alle'
hvorfor skal man holde sig fra syntetisk olie i starten???

--
jacob




Jes Vestervang (29-03-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-03-02 18:59

Jacob Stegelmann skrev:

>
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>
>> Derudover siger 'alle' at man skal undgå syntetisk olie de første par
>> tusinde km, så hold dig til en billig mineralsk istedet.
>
> hhhmmm, jeg er ikke 'alle'
>
Det ville ellers være godt klaret

> hvorfor skal man holde sig fra syntetisk olie i starten???
>
Det er noget med at tingene ikke kan slides ordentlig til med syntetisk
olie, mere ved jeg egentlig ikke. Mon ikke der er nogen her i gruppen der
kan give en bedre forklaring? Det er forresten også nævnt på den side
<http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm> som peterl nævner.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste