uenighed med udlejer
Fra : Helle

Dato : 27-03-02 21:52

Hej

Jeg har en søn der er raget uklar med sin udlejer og jeg vil lige høre
hvordan han skal forholde sig da situationen er gået helt over gevind...

Det starter med at min søn har besøg af nogle venner som efter udlejeres
side er .. for at bruge udlejers egne ord.. "lige til at lukke op og skide
i" og andre ret grimme ting som jeg slet ikke vil gengive her... Min søn har
naturligvis taget til genmæle og sagt at han selv vil bestemme hvem der
besøger ham.. så kommer der bare flere anklager med at så larmer han for
meget, at de andre beboer klager over ham.. osv sov... min søn bor på et
klub værelse i en ejendom hvor der bor 5 unge mennesker ialt og han har ikke
nogen fornemmelse at de andre har problemer med ham.. andet end at en af dem
der bor lige nedenunder har bedt ham om at skrue ned for musikken en enkelt
gang...

Nu er det nået så langt at udlejeren absolut bare vil have min søn opsagt af
lejemålet og har truet med både at skifte låse ud, tage vinduer ud, lukke
for vand og varme, og mange andre ting.. bl.a at tage alle min søns sager og
smide dem ud på gaden...
Jeg er klar over at man burde være beskyttet at lejeloven et godt stykke hen
ad vejen, hvis man har betalt sin husleje og ellers overholdt hus-ordenen,
og at en opsigelse skal komme skriftlig, hvilket min søn også er lovet, men
dette er ikke sket endnu og truslerne fyger om ørene på ham, og han er nu
naturligvis blevet meget bange for hvad der vil ske de nærmeste dage..

Mit spørsgmål går mest på hvad han kan gøre hvis udljer virkelig lukker for
vand og varme.. og hvis min søn evt kommer hjem og alle låsene er skiftet ud
så han ikke kan komme ind.. Kan han så ringe efter politiet, efter låsesmed
på udlejers regning eller hvordan pokker forholder man sig i sådan en
situation ??

Jeg håber i kan hjælpe da der godt nok står en masse gode ting i lejeloven,
men bare ikke lige hvordan man forholder sig i lige netop denne situation.

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 28-03-02 01:29

> [...]
>så han ikke kan komme ind.. Kan han så ringe efter politiet, efter låsesmed
>på udlejers regning eller hvordan pokker forholder man sig i sådan en

Man kan begære sig genindsat i besiddelsen af lejemålet. Det koster en
retsafgift på kr. 300,- og en tillægsafgift på kr. 400,- hvis fogeden
skal ud på adressen.

Normalt holder man et møde på fogedens kontor, og der skal gode grunde
til at lokke fogeden til en såkaldt udkørende forretning. En sådan god
grund kunne være, hvis man nu pludselig er hjemløs og har akut behov
for at komme ind i sin lejlighed.

Hvis situationen opstår, ville det være ulejligheden værd at overveje,
om man skal bede den vagthavende dommer om at foretage en forretning
med det samme. Chancerne er ikke store, men de er der, for
fogedretterne ser ikke mildt på selvtægt.

mvh
Ulrik Guldbæk
www.klagevejledning.dk

"Til Fogedretten

Vedrørende min lejlighed X-vej 88, 99., mf, xxxx X-købing

Jeg beder fogeden om at gå med mig til min lejlighed og sørge for, at
jeg kan komme ind i lejligheden.

eller

Jeg anmoder om Fogeden om at ledsage mig til lejemålet X-vej 88, 99.,
mf, xxxx X-købing og indsætte mig i besiddelsen af dette,

Jeg beder Dem om at give mig fri proces og fritagelse for betaling af
retsafgift samt om at beskikke

Hr. advokat X
adresse

Tlf.:

til at give møde for mig. Jeg beder Dem om at aftale tid og sted for
forretningens gennemførelse med min advokat og om at tilstile ham
processuelle meddelelser.

Jeg vedlægger min seneste årsopgørelse, så De kan se, at jeg opfylder
De økonomiske betingelser for at få fri proces.

Som dokumentation for min ret fremlægges

som bilag 1 lejekontrakt af <dato>

Med venlig Hilsen,
Mig"