Kawa Ninja ??
Fra : René Dahl

Dato : 27-03-02 20:40

Har navnet -Ninja- nogen speciel betydning for Kawasaki ?

Jeg ser flere "grønne" Kawaér både med og uden Ninja logo.
Hvornår er det en "rigtig" Ninja ??

Ses derude
Mvh.
René Dahl.
Suzuki GSX750EX

Fra : Tom Karlsson - Remov~

Dato : 28-03-02 01:28

Fra : Steffen Feddersen

Dato : 28-03-02 00:45

Tom Karlsson - Remove NOSPAM <tk@babylon5.dkNOSPAM> skrev:

> Mig bekendt er det kun ZX-serien (dvs. ZX-6, ZX-7, ZX-9, ZX-12 og hvad
> der
> nu ellers er lavet) der har Ninja som modelnavn, præcis som CBR900RR
> har
> FireBlade.
>
> Dog er det som du på peger kun nogle af ZXerne der har Ninja logo.
> Hvorvidt det er relateret til årgang, omlakeringer osv. vides ikke.
> Anyone?.
>

> /Tom
> CBR600F4....ummm, MiniBlade?

Ninja optrådte første gang som modelbetegnelse, da Kawasaki sendte
GpZ900 på markedet omkring 1983. Efter min bedste overbevisning var
det et forsøg på at høste lidt af frugten fra Suzuki's succes med at
kalde en model-serie for Katana ( Ninja'ens tve-æggede sværd). Uden at
være forudindtaget, så var det en tid, hvor japanske MC'er begyndte at
antage mere individuelle designs, og Kawa 900 Ninja'en var absolut et
af de heldigere resultater af denne 'design-krig'.
Jeg var selv den første indehaver af en Katana i DK, og min bror har
netop anskaffet en Ninja (ja, den gamle GpZ 900), så jeg har fulgt med
siden min første MC, som jeg anskaffede i 1978. Jeg står gerne til
rådighed for flere oplysninger om japanske MC'er fra sene -70'ere til
2002 - jeg har haft mange af dem, og specielt interesseret mig for
udviklingen på motorsiden.
M.v.h.
FEDDER

Fra : Morten Juel

Dato : 28-03-02 01:11

Hmm hænger min GPZ750 fra 83' så på Ninja grenen.. kan jeg tillade mig at
kaste et Ninja mærke på den ? ved du det ?

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-03-02 02:59

Morten Juel wrote:
> Hmm hænger min GPZ750 fra 83' så på Ninja grenen.. kan jeg tillade mig at
> kaste et Ninja mærke på den ? ved du det ?

Nope, den næste efter 900'eren der fik navnet, var ZXR750 i '89(?).

--
Morten Dybdal

Fra : Moller

Dato : 28-03-02 12:38

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hmm hænger min GPZ750 fra 83' så på Ninja grenen.. kan jeg tillade mig at
> kaste et Ninja mærke på den ? ved du det ?

Læg lige mærke til det lille R i navnet Morten... GPz900R , det har du
ikke i din, eftersom en Ninja er en fuldblodsracer, og ikke en tøffe ligeud
maskine.

VH
Moller
Som har sidet bag på en lille 900ccm ninja for 7-8 år siden... og husker
det stadigt :) grøn, og sindsygt hurtig :)

Fra : Neser

Dato : 28-03-02 18:40

> [...]
du
> ikke i din, eftersom en Ninja er en fuldblodsracer, og ikke en tøffe

Hmm.. er min GPZ600R så også en Ninja..?? (ved den blev solgt under navnet
"Ninja 600R" i US)

--
- Neser
Neser@neser.dk

Fra : Armand

Dato : 29-03-02 03:23

Neser <Neser@neser.dk> skrev i en news:a7vkfs$spj$1@sunsite.dk...

> Hmm.. er min GPZ600R så også en Ninja..?? (ved den blev solgt under
> navnet "Ninja 600R" i US)

Og hér har du faktisk den rigtigste indfaldsvinkel til emnet!
Ninja-navnet er ikke entydigt derved at det er importeret fra USA, hvor
modellerne tilsyneladende bedre sælger ud fra drastiske navne, end
konstruerede bogstav-kombinationer.
Suzukis "Katana" har allerede været nævnt her i strengen, og i
modsætning til de få, forøvrigt tysk designede, modeller som vi kender
under navnet her i Europa, gælder det ligeledes for de amerikanske
Suzuki'er at en stor del af modelpaletten hedder Katana,

Uden helt at kunne min amerikanske lektie, vil jeg tro at Ninja-navnet
følger de 16-ventilede modeller :-/

ZX-benævnelsen er forøvrigt også adopteret fra amerika, eller ihvertfald
det store udland, eftersom at bl.a. GPZ 900 R kun har haft denne
betegnelse i Europa, hvor den i USA har heddet ZX900 fra starten af.

Konklusion:
Hvis man ønsker at benævne sin Kawa med et "Ninja", kan man dække sig
ind under at man bruger en udenlandsk benævnelse, ligesom man heller
ikke ville have uret i at kalde sin GSX 750 F for "Katana"

--
Armand.

Fra : Neser

Dato : 29-03-02 12:00

> Uden helt at kunne min amerikanske lektie, vil jeg tro at Ninja-navnet
> følger de 16-ventilede modeller :-/

Øh.. bare for at nævne det så er min en 16 ventilers maskine... så det kunne
være at man skal ha' Ninja klistermærker på.....

Fra : Peter J

Dato : 29-03-02 21:55

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> ind under at man bruger en udenlandsk benævnelse, ligesom man heller
> ikke ville have uret i at kalde sin GSX 750 F for "Katana"

Min gamle GSX 400 F fra 82, var også medlem af KATANA familien !

Peter

Eks. GSX 400 F

CBR 1000 F

Fra : Armand

Dato : 31-03-02 00:02

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> Min gamle GSX 400 F fra 82, var også medlem af KATANA familien !

Hvis man spørger mig, er dén også ligeså meget en Katana som GS650G.
Dette alene på baggrund af tankdesignet (som forøvrigt også bæres af
GSX750 ES)!!

Men I bund og grund er det et spørgsmål om hvad den danske(!) importør
har fundet belejligt at kalde pågældende modeller her i landet.

--
Armand

Fra : Einar Skog

Dato : 31-03-02 01:12

Hei

Heter ikke alle GPz "Ninja" i USA ???

Min heter i alle fall ZX750 A1 "Ninja" i USA
Her i Norge er dette en GPz 750 83 modell

Mvh Einar

Moller <news@molnit.com> skrev i
meldingsnyheter:a7uvar$1o90$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Rolsted

Dato : 04-04-02 16:43

"Einar Skog" <ejskog@frisurf.no> skrev noget formentligt ganske interessant
i en meddelelse news:svsp8.18779$TU3.478840@news4.ulv.nextra.no... , men får
desværre ikke mange svar på sit spørgsmål, da hans Outlook Express indsætter
"Sv" i emne-linien ved svar.

> Hei
>
> Heter ikke alle GPz "Ninja" i USA ???
>
> Min heter i alle fall ZX750 A1 "Ninja" i USA
> Her i Norge er dette en GPz 750 83 modell
>
> Mvh Einar

Hej Einar,
Kan jeg ikke lige få dig til at skrive "Re" i emne-linien/subject for
fremtiden, da ret mange herinde ellers ikke kan læse dine indlæg.
Alternativt kan du køre patchet "oefix.exe", som automatisk retter til "Re"
hver gang. Patchet kan bl.a. findes på Jes' side og på www.MSN.com
Jeg kan også sende dig det med mail, hvis du ønsker det.
--

mvh. Claus Rolsted - som absolut ikke kender noget til Kawa Ninja - de
eneste ninja'er jeg kender er grønne og siger "cowa-bunga" - nå ja, og

Fra : René Dahl

Dato : 28-03-02 15:03

"Steffen Feddersen" <fed@city.dk> skrev i en meddelelse >
> Ninja optrådte første gang som modelbetegnelse, da Kawasaki sendte
> GpZ900 på markedet omkring 1983

Er der så noget specielt man kan kende en Ninja fra de øvrige Kawaér.
Jeg tænker på såsom : motor/hk, modelbetegnelsen"R" eller farven(grøn :)

Jeg tror nok jeg har set en Sort/rød Ninja, kan det passe ??

Jeg har også set en "ældre" Ninja på www.mc-forum.com , dog i den kendte
grønne nuance

Mvh.
René Dahl.
Suzuki GSX750EX ´81

Fra : Steffler

Dato : 28-03-02 16:07

"René Dahl" <rdgsn@worldonline.dk> wrote in message

> Er der så noget specielt man kan kende en Ninja fra de øvrige Kawaér.
> Jeg tænker på såsom : motor/hk, modelbetegnelsen"R" eller farven(grøn :)
>
> Jeg tror nok jeg har set en Sort/rød Ninja, kan det passe ??

Yep.. Det ville være en 92 ZXR, den kom i Maroon farve med
sort ramme (Gotta know your heritage

/S

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-02 22:16

> Yep.. Det ville være en 92 ZXR, den kom i Maroon farve med
> sort ramme (Gotta know your heritage

http://www.mc-basen.dk/images/kunde_billeder/zxr_750_9217953.jpg
Den er nu også ret flot..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-03-02 22:35

Martin Sørensen wrote:

> http://www.mc-basen.dk/images/kunde_billeder/zxr_750_9217953.jpg
> Den er nu også ret flot..

Whauh! Det var lige ved at man skulle købe den for at have den stående i
stuen.

--
Morten Dybdal

Fra : Mureren

Dato : 28-03-02 19:18

> Jeg tror nok jeg har set en Sort/rød Ninja, kan det passe ??

Det er min ZX6 R Ninja 2001 også

Mureren

Fra : Kim J.

Dato : 03-04-02 18:06

Hejsa,

"René Dahl" <rdgsn@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
[SNIP]

> Er der så noget specielt man kan kende en Ninja fra de øvrige Kawaér.
> Jeg tænker på såsom : motor/hk, modelbetegnelsen"R" eller farven(grøn :)
>
> Jeg tror nok jeg har set en Sort/rød Ninja, kan det passe ??

Yeps.... det passer godt nok Jeg har selv en sort/rød GPX750R Ninja
(US-Model). Hvad der egentlig er særlig ved Ninja navnet er jeg ikke sikker
på, men har en teori om, at navnet har solgt godt i USA, og at man derfor
har hæftet navnet på de forskellige 16-ventilers maskiner som er blevet
markedsført der ovre?

[SNIP]

M.V.H.
Kim Johnsen
MC De Få Rå
Løsning

Fra : Steffen Feddersen

Dato : 28-03-02 00:57

Fra : Steffen Feddersen

Dato : 28-03-02 01:04

> [...]
> Suzuki GSX750EX
>

> Det er sgu' svært, når det er 1. gang i en Newsgroup, som denne hér, men jeg prøver igen:
Ninja var modelbetegnelsen på den første Kawa GpZ900R, som kom i 1983
(så hudt jeg visker - altså årstallet). Det var Kawa's forsøg på at
høste noget af den succes, som Suzuki havde med deres Katana-serie -
jeg købte den første Katana i DK primo 1982. (Ninja = Samurai, Katana
= Ninja'ens tveæggede sværd).
Har før og efter -82 haft adskillige japanske cykler, så jeg kan
sikkert svare på de fleste spørgsmål om model-betegnelser,
motor-konstruktioner m.m. Kontakt mig gerne på mail,
M.v.h.
FEDDER p.t. Honda GW 1200 Aspencade

Fra : Foo Bar

Dato : 28-03-02 12:02

> jeg købte den første Katana i DK primo 1982. (Ninja = Samurai, Katana
> = Ninja'ens tveæggede sværd).

Altså... Bare lige for god historisk ordens skyld...

En ninja hører til i kategorien "snigmorder/spion" imens en samurai
tilsvarende ville høre til kategorien "kriger-klasse" - og de har intet med
hinanden at gøre ud over et tilhørsforhold til det feudale Japan. En
"katana" er samuraiens store sværd, der er i øvrigt er let krumt og
enkelt-ægget. Katanaen er én af familiens stoltheder, ualmindeligt kostbart
og altså ikke noget man henkastet udstyrer en tilfældig snigmorder med.

/claus

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 30-03-02 17:42

OT detalje :

(Ninja = Samurai, Katana= Ninja'ens tveæggede sværd).
Katana = Samurai sværd, ja, men tveæggede er de altså ikke. - derimod er
de ekstremt skarpe og meget avanceret smedet.

Mvh
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 30-03-02 23:50

Kristoffer Lippert <krl@imv.au.dk> skrev i en
> OT detalje :
>
> (Ninja = Samurai)

Øh?
Der er da milevid forskel på en Samurai og en Ninja!
Samurai'er er den japanske ækvivalent til de europæiske
middelalders-riddere, hvorimod Ninja'er nærmest er lejesoldater
(læs. -mordere)!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-04-02 21:45

Armand skrev:

> Øh?
> Der er da milevid forskel på en Samurai og en Ninja!

Den ene er en knallert, den anden er en MC... for lige at være lidt
on-topic!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-03-02 19:02

René Dahl skrev:

> Har navnet -Ninja- nogen speciel betydning for Kawasaki ?
>
> Jeg ser flere "grønne" Kawaér både med og uden Ninja logo.
> Hvornår er det en "rigtig" Ninja ??

Jeg har også lagt mærke til at amerikanerne kalder gpx-modellerne for
ninjaer nok lidt det samme som at gsx-f'erne kaldes katanaer i udlandet

Fra : bwl

Dato : 31-03-02 21:41

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også lagt mærke til at amerikanerne kalder gpx-modellerne for
> ninjaer nok lidt det samme som at gsx-f'erne kaldes katanaer i
udlandet

Ja det lyder da meget rigtigt.. DEr er jo lavet en GPX6R...Så det må da vel
oxo være en ninja??????

Brian W.

"Ninja Wannabe"

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-04-02 21:44

bwl skrev:

> Ja det lyder da meget rigtigt.. DEr er jo lavet en GPX6R...Så det må da
> vel oxo være en ninja??????

Ja, det vil jeg da mene Søg evt. lidt på google for at få det
opklaret...

Fra : Morten Dybdal

Dato : 31-03-02 21:50

Nu vi er ved det, så så jeg i "Dark Angel" at hun ¨kører på en Ninja
650. Kan det nu passe?

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 01-04-02 14:26

Morten Dybdal <morten@REMdm-data.dk> skrev i en
> Nu vi er ved det, så så jeg i "Dark Angel" at hun ¨kører på en Ninja
> 650. Kan det nu passe?

Intet på film passer!

- I "MI2" skiftes det imellem gade og knop -dæk på nanosekunder imellem
scenerne!

- I samme film får en triumph et skudhul i luftfilterkassen, hvorefter
der løber bensin ud (Filmfolkene kunne ikke abstrahere fra at en
"bensintank" er en bensintank - Hvor Triumph'ens på sædvanlig moderne
vis
fungerer som luftfilterkasse!)!

- I "Black Rain" omringes Michael Douglas i en parkeringskælder af en
horde på brølende off-road'ere - De tydelige totaktsosede røgringe fra
flere udstødninger afslører dog at lyden snarere skulle have været á
*ping - piiing*!

- I 007 ........ køres der på den tids Yamaha topmodel: XJ 650
turbo.Der er blot lige den detalje at trådfælge og cantilever
bagfjedring afslører at det er en XT550 der (ud fra brugen med rette!)
er forklædt!
Hvis så grundig en forklædning ses brugt, er et ninja-klistermærke jo
intet at regne!

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 02-04-02 04:19

Armand wrote:
> [...]
> er forklædt!
> Hvis så grundig en forklædning ses brugt, er et ninja-klistermærke jo

Se alt det ovenstående vidste jeg godt, men nu er sagen at jeg på
forhånd havde identificeret hendes maskine som en Kawasaki(der står også
Ninja på den). Måske en GPX600-750R, eller nærmere en ZX6R (ZZ-R600).
hvorfor skulle de opfinde et nyt volumen som det eneste?

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 02-04-02 16:14

> [...]
> R600).
> hvorfor skulle de opfinde et nyt volumen som det eneste?

Tjaeh :-/

En "Ninja 650" -søgning på Google, giver stort set kun hits på sites
omkring Dark Angel (du er altså ikke alene om at se serien)!
En enkelt: http://www.repairmanual.com/fiche/kawasakifiche.html har
6½'eren nævnt blandt andre originale Kawa-microfiches, så det ér en
original Kawa-model !!

Er Dark Angel ikke en sydamerikansk soap-opera?
Modellen kunne jo være en tilpasning til regionale regler, på samme måde
som der i USA kører 700'er versioner af snart alle forekommende 750'ere
:-/

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 03-04-02 00:03

Armand wrote:

> [...]
> En enkelt: http://www.repairmanual.com/fiche/kawasakifiche.html har
> 6½'eren nævnt blandt andre originale Kawa-microfiches, så det ér en

Øhh nej, ordene ninja og 650 findes på siden, men ikke samlet.

> [...]
> Modellen kunne jo være en tilpasning til regionale regler, på samme måde
> som der i USA kører 700'er versioner af snart alle forekommende 750'ere

Ha, nej serien er særdeles USA'sk Den fåregår i LA i år 2055.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 03-04-02 12:43

> Øhh nej, ordene ninja og 650 findes på siden, men ikke samlet.

Jeg er sikker på at jeg så den de jeg forfulgte google-link'et; men jeg
kan heller ikke se den nu

Det er måske så bedste bevis på at den ikke eksisterer andet end i
soap-drejebogen :-/

Google søgningen viser forøvrigt at der er masser af knægte verden over
der drømmer om en 6½'er Ninja - "Sort, som mit humør" p.g.a. serien

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 08-04-02 13:47

Efter det sidste afsnit er der ingen tvivl, det er en ZZ-R600 (ZX6R Ninja.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 08-04-02 22:22

> Efter det sidste afsnit er der ingen tvivl, det er en ZZ-R600 (ZX6R
> Ninja.

Sidste?
Det tror jeg ikke på!

--