Mac OS 7.5.3 installationsproblem
Fra : Rasmus Kiaer

Dato : 27-03-02 20:25

Hej NG

Jeg prøver at installere Mac OS 7.5.3 på en gammel Mac IIci med 5 MB Ram
og 320 Mb harddisk, som i dag kører Mac OS 7.1. Jeg har downloadet alle
19 Mac OS 7.5.3 disketter fra www.apple.com og kopieret dem til min
harddisk. Men når jeg dobbeltklikker på den første fil (disk1, en
smi-fil), så åbner 7.5.3 installationsrogrammet i ca. 1 sekund og lukker
derefter straks igen, så jeg kan ikke få installeret OS 7.5.3. Er der
nogle Mac-eksperter, der ved hvorfor installationsprogrammet straks
lukker ned? Hvad gør jeg forkert?

VH

Rasmus Kjær

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-02 21:30

Rasmus Kiaer <raz@get2net.dk> wrote:

> [...]
> derefter straks igen, så jeg kan ikke få installeret OS 7.5.3. Er der
> nogle Mac-eksperter, der ved hvorfor installationsprogrammet straks

Hvis jeg
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-02 21:48

> Hvis jeg

Undskyld. Det var en fejl. Jeg var ved at skrive, at hvis jeg husker
ret, så er der tale om en opdatering og ikke et komplet system 7.5.3.
Men så kiggede jeg hos Apple, og det ser ud til, at der er tale om et
komplet system.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-03-02 21:57

In article <1f9q2vw.1jwrso0e3wmwwN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Hvis jeg

Henrik! Er du *så* færdig med at sidde og rode ved computeren???!!!

Thomas Tvegaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-03-02 11:47

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Henrik! Er du *så* færdig med at sidde og rode ved computeren???!!!

Ja ja, jeg slukkede også derefter og gik ned i kælderen og skilte en
cykel ad. Nu skal jeg bare finde en, der kan finde ud af at samle den.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Jesper

Dato : 27-03-02 21:43

> [...]

> derefter straks igen, så jeg kan ikke få installeret OS 7.5.3. Er der
> nogle Mac-eksperter, der ved hvorfor installationsprogrammet straks

Prøv at losse .smi filene på diskette, start maskinen på diskette 1 og
begynd installation.
--
Jesper.
"Do not expose your LaserWriter to open fire or flame."

Fra : Villy Erichsen

Dato : 27-03-02 22:03

Jesper wrote:

> Prøv at losse .smi filene på diskette, start maskinen på diskette 1 og
> begynd installation.
> --

Det ville da være nemmere at mounte alle .smi filerne og så køre
installationen
-har selv prøvet.

VH
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-02 03:41

Hej Rasmus

Det er rigtig, det Jesper skriver, - MEN - husk når ud mounter .smi filerne
med et dobbeltklik, så må du ikke trække selve det mountede image over på en
diskette, men du skal gøre flg.

Brug 1.44mb MF2HD disketter, der er Mac formatterede.
Mount hvert enkelt .smi fil.
Åbn den mountede fil og _kopier_ _indholdet_ over på disketten
Giv disketten _nøjagtig_ det samme navn som det mountede image har.
Sådan fortsætter du med alle 19 disk images. Husk at sætte mærkat på med
nummer og navn, så det er til at finde ud af.

Find disketten 'Hjælpefunktioner' (omkring nr. 14) og sæt den i
diskettedrevet og brug det Diskværktøj, der ligger på den til at opdatere
driveren _før_ du begynder på nogen form for installering. Det kan du godt
gøre med det system 7.1, der ligger på maskinen.

Træk så manuelt den gamle systemmappe i papirkurven uden at tømme den. - Man
må ALDRIG installere oveni et bestående system! - Og det er ikke nok at
omdøbe den bestående systemmappe eller trække den ud på skrivebordet, da
netop System 7.x er ligeglad med navne og installerer gladeligt oveni med
nogle ret katastrofale resultater til følge.

Brug så diskette nr. 1 med installationsprogrammet. Sæt den i diskettedrevet
og vælg 'Start igen' fra menuen 'Speciel'. Hvis den forsøger at smide
disketten ud, skubber du den blot ind igen og holder SHIFT tasten nede indtil
disketten er startet op. Start så installationsprogrammet og følg proceduren.

Da du ikke har mere RAM end du har, så bør du vælge 'Speciel installering' og
vælge en 'Minimal installering til denne computer'. Hvis du så senere får
mere RAM til den, eller du finder ud af, at der vil være RAM nok selv med en
normal installation, kan du blot installere oveni det installerede minimale
system. Det sker der ikke noget ved, da det jo er samme system, og en
tilføjelse eller ominstallering blot vil blive betragtet som en
opgradering/opdatering.

Hent også opdateringen til System 7.5.5, men den skal du finde under 'English
North-American', da det er en multi-country update, der også virker på dansk
System 7.5.3.

mvh. Erik Richard

Jesper wrote:

> Prøv at losse .smi filene på diskette, start maskinen på diskette 1 og
> begynd installation.

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Rasmus Kiaer

Dato : 28-03-02 16:05

Hej NG

Tak for hjælpen! Jeg kunne desværre ikke læse alle indlæg, da der stod
"Message not available" på nogle af dem - vist nok Jespers indlæg.
Men bl.a. indlægget fra Erik Richard var til stor hjælp!

Så vidt jeg kan forstå på jeres indlæg, så skal jeg udpakke de
19 downloadede filer, FØR jeg kopierer dem over på Mac-formaterede
disketter, og så derefter navngive disketterne nøjagtigt som deres
filer? Er det korrekt?

Hvis ja, hvordan udpakker jeg så de 19 filer? Med StuffIt Expander?

VH

Rasmus Kjær

PS: Hvad vil det sige at "mounte"?

Fra : Jesper

Dato : 28-03-02 16:42

> [...]

> filer? Er det korrekt?
>
> Hvis ja, hvordan udpakker jeg så de 19 filer? Med StuffIt Expander?

StuffitExpander kan udpakke og mounte imagefilerne. At mounte vil sige
at gøre en disk synlig på skrivebordet i Finder, det samme for disk
image filer.
--
Jesper.
"Når svenskene laver historiske film dør man, når danskerne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-02 04:01

Hej Rasmus

Rasmus Kiaer wrote:

> Tak for hjælpen! Jeg kunne desværre ikke læse alle indlæg, da der stod
> "Message not available" på nogle af dem - vist nok Jespers indlæg.
> Men bl.a. indlægget fra Erik Richard var til stor hjælp!

Det har jeg også før været ude for. Det plejer at hjælpe at quitte
programmet og så starte den op igen, men desværre ikke altid. - Og nej,
jeg har ikke en løsning på problemet (-.

> [...]
> 19 downloadede filer, FØR jeg kopierer dem over på Mac-formaterede
> disketter, og så derefter navngive disketterne nøjagtigt som deres

Fuldstændig korrekt! - Men disketterne skal have samme navn som det
mountede ikon har.

Et eksempel. Hvis .smi filen hedder 'Disk 1' men ikonet hedder
'Installation 1', når du har mountet den, så _skal_ disketten også hedde
'Installation 1' ...hvis .smi filen 'Disk 13' - når den er mountet,
hedder 'Hjælpefunktioner 1', så skal disketten hedde det samme osv..

> Hvis ja, hvordan udpakker jeg så de 19 filer? Med StuffIt Expander?

Du dobbeltklikker blot på .smi. filen, så skulle den gerne lave en ny
ikon på dit skrivebord. Denne ikon virker som en 'mappe', som du kan åbne
også med et dobbeltklik, og så kopiere indholdet til disketter. Eller
hvis du trækker dette ikon over på en harddisk, vil den automatisk blive
til en normal mappe.

Du kan trække dem hen over ikonet til StuffIt Expander og den vil så
'mounte' .smi filen og vise ikonet som ovenfor beskrevet.

> PS: Hvad vil det sige at "mounte"?

Tja, ordet 'mounte' betyder egentlig 'montere', men her vil det nok være
mest korrekt at sige, at det 'giver adgang til indholdet' i .smi filen.

mvh. Erik Richard

Fra : Rasmus Kiaer

Dato : 29-03-02 07:59

Hej NG.

Jeg har nu fået opklaret, hvorfor jeg ikke kunne starte installationen
af Mac C 7.5.3. Det skyldtes først og fremmest, at jeg ikke havde
Disk Copy 6.3.3 på min maskine. Jeg downloadede det fra Tucows,
installerede det, og pludselig kunne jeg åbne alle 7.5.3's smi-filer
og deres dertil hørende part-filer.

Så nu har jeg installeret Mac OS 7.5.3 DK og 7.5.5 på min gamle IIci.
Samtidig har jeg installeret 32 MB RAM, så nu er gamle tante IIci
pludselig blevet til en brølende tiger! Kom an PowerMacs

Mange tak for hjælpen til alle som bidrog til at opklare,
hvad der var galt - det var en stor hjælp!

VH

Rasmus Kjær

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-03-02 22:31

In article
<ce396a6e074ec9b0884d1ade5fa00ba6.10222@mygate.mailgate.org>,
"Rasmus Kiaer" <raz@get2net.dk> wrote:

> Hvad gør jeg forkert?

smi-filer virker sikkert ikke på ikke-PPC'er. Prøv at drop den på Disk
Copy i stedet for.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 27-03-02 22:42

> [...]

> derefter straks igen, så jeg kan ikke få installeret OS 7.5.3. Er der
> nogle Mac-eksperter, der ved hvorfor installationsprogrammet straks

Prøver at opdatere fra 7.1 til 7.5.3.
Denne opdatering kræver at min. Mac OS 7.5 er installeret i forvejen.
Med hele 5 Mb RAM vil det også være vanskeligt, for ikke at sige
umuligt, at Mac OS 7.5.x

Så du må ud og hitte nogle gamle 72-pins RAM, hvis du vil opgradere
systemsoftwaren.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-02 03:54

Mogens Thyregod wrote:

> Prøver at opdatere fra 7.1 til 7.5.3.

-) - Mogens, du burde da vide bedre.... Man 'opdaterer' da ikke fra et system
til et andet, men laver da en helt ny installation....

> Denne opdatering kræver at min. Mac OS 7.5 er installeret i forvejen.
> Med hele 5 Mb RAM vil det også være vanskeligt, for ikke at sige
> umuligt, at Mac OS 7.5.x

Ja, hvis man bruger System 7.5.3 opdateringen, men ikke den fulde installer
pakke.

Vælger man en minimal installering, så kan System 7.5.x komme helt ned på at
bruge ca. 3,2mb RAM - uden VM og ca. 2.2-2,4mb med VM slået til. - Når det
kan lade sig gøre at installere 7.5.5 på en SE med 4mb RAM, så skulle det da
gerne også kunne lade sig gøre med 5mb...

> Så du må ud og hitte nogle gamle 72-pins RAM, hvis du vil opgradere
> systemsoftwaren.

Det er så en hel anden snak... 8mb eller 16mb ekstra vil gøre underværker.

mvh. Erik Richard