Hvem eller hvad kunne blive til en *god* S~
Fra : Just Johnny

Dato : 27-03-02 20:09

Vi kender vist alle genren, Hel-aftens filmen, "Block-Buster'en" eller
hvad man vel godt bare kan kalde "Storfilmen". En genre som jo her i
de seneste år virkelig har gjort sig bemærket med titler som
"Titanic", "Pearl Harbor" og "Lord of the Rings". 3-timers lange
"episke overflødighedshorn", (eller i hvert fald forsøg på at være
sådanne).

Nu hvor computer-baserede special effects gør det muligt at
visualisere så godt som alt, og hvor det faktisk kun er instruktørens
fantasi og filmselskabets pengepung der sætter grænsen for hvilke ting
der kan visualiseres på det store lærred. Så er spørgsmålet man kan
stille sig selv: "Hvad kunne blive den næste i rækken af sådanne
storfilm?"

Er der nogle gode romaner, eller nogen historiske personligheder eller
begivenheder som kan bære en en tre-timer lang storfilm, og som ikke
allerede er blev filmatiseret gentagne gange?
Er der i det hele taget nogle historier der indeholder alle de
elementer man måtte kunne ønske sig af en storfilm, såsom drama,
spænding, kærlighed og vel også gerne lidt menneskelig indsigt, som
kan fortælles *visuelt* og på en sådan måde at det kan bære en
hel-aftensfilm oppe?

For nu at illustrere hvad jeg egentlig mener, så hvis jeg selv skulle
give et bud, så ville det bedste jeg kunne foreslå nok være en film
bygget over den engelske Admiral Horatio Nelsons liv og død. En
markant personlighed som en god skuespiller sagtens gøre underværker
med, og så er der muligheden for at for første gang rigtigt kunne
gengive et klassisk søslag som det ved Trafalgar med titusindvis af
mænd i lange rækker af majestætiske træskibe, der indædt forsøger at
skyde hinanden i sænk.
En sådan historie har indbygget både romantik (hans affære med Lady
Hamilton), dramatik (hele Europas fremtid stod på spil), tragedie (han
dør ved Trafalgar) og vel nok det vigtigste, muligheden for at gengive
noget på film (ved hjælp af computer-effekter) som ikke er set
tidligere.

Men er der nogen som kan foreslå andre og gerne bedre historier, der
ville kunne gøre sig som Storfilm?

(I ved, også sådan lidt til en afveksling fra blot at brokke sig over
de film der nu engang allerede *er* blevet lavet. )

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-03-02 20:47

Jeg venter stadig på den perfekte Moby Dick film - Virkelig en stor roman af
Herman Melville der kunne blive en kæmpe film.
Og bare til barnet i mig, så jeg gerne hele C.S. Lewis' Narnia serie
filmatiseret med et kæmpe budget.

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Jakob Madsen

Dato : 28-03-02 01:19

> Og bare til barnet i mig, så jeg gerne hele C.S. Lewis' Narnia serie
> filmatiseret med et kæmpe budget.

Den er jeg helt med på!

Desuden kunne jeg godt tænke mig en genindspilning af Den Uendelige
Historie, den gamle udgave var sgu lidt tynd!

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 27-03-02 21:26

> En sådan historie har indbygget både romantik (hans affære med Lady
> Hamilton), dramatik (hele Europas fremtid stod på spil), tragedie (han
> dør ved Trafalgar)

Argh! Spoiler!! Nu gider jeg sgu ikke se den! Hvornår kommer den??

Nej seriøst, en film jeg spændt venter på må være "Khan - The Warlord!" (tm)
om Genghis Khan. Der er både forræderi, kærlighed, storhed og fald med.
Eller hvad med "Alexander - The Conquerer!"

Jeg har altid kunne tænke mig en filmatisering af DragonLance bøgerne. Okay,
jeg var ikke så gammel da jeg læste dem så de er måske for barnlige nu, men
det samme kan vel siges om Harry Potter, og det var en god film.

Fra : John Hinge

Dato : 28-03-02 07:04

On 27 mar 2002 Ronny Nielsen was heard to say:

> Nej seriøst, en film jeg spændt venter på må være "Khan - The
> Warlord!" (tm) om Genghis Khan. Der er både forræderi, kærlighed,
> storhed og fald med. Eller hvad med "Alexander - The Conquerer!"

http://www.corona.bc.ca/films/details/alexanderthegreat-dino.html
http://www.corona.bc.ca/films/details/alexthegreat.html

http://www.corona.bc.ca/films/details/alexanderthegreat.html
obs, den her version vil nok ende på nogens 'aaaargh' liste, pga
hvad man hos Corona indtilvidere ved/gætter på til hovedrolle.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Bo Kristensen

Dato : 27-03-02 22:41

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> wrote in message
> [...]
> spænding, kærlighed og vel også gerne lidt menneskelig indsigt, som
> kan fortælles *visuelt* og på en sådan måde at det kan bære en

Tjaaaa.... En filmatisering af The Hitch Hikers Guide To The Galaxy (alle
fem bind i trilogien), ville da være mums, den var også på vej, men højst
beklageligt døde vor tids mest geniale forfatter (IMHO) alt for tidligt
sidste år, så filmen bliver nok kun ved ideen.

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 28-03-02 00:13

> [...]
> beklageligt døde vor tids mest geniale forfatter (IMHO) alt for tidligt
> sidste år, så filmen bliver nok kun ved ideen.

Har altid forestillet mig den med John Cleese og Eric Idle i hovedrollerne
samt Michael Palin som to-hovedet Alien. Det kan så godt være de
enkeltpersoner er ved at være lidt for gamle til den slags
krumspring. -chris

Fra : Bo Kristensen

Dato : 28-03-02 13:07

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> [...]
> samt Michael Palin som to-hovedet Alien. Det kan så godt være de
> enkeltpersoner er ved at være lidt for gamle til den slags

Og Sean Connery som Slartibartfast... *suk*

Fra : Boblerne

Dato : 27-03-02 22:43

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> wrote in message
> Men er der nogen som kan foreslå andre og gerne bedre historier, der
> ville kunne gøre sig som Storfilm?

Umiddelbart kommer jeg til at tænke på et filmisk epos om Adolf Hitler(ozzy
osbourne), et potræt fra vugge til grav. Kan det mon lade sig gøre, at lave
en sådan film uden stillingstagen og fordømmelse?

Eller hvad med et potræt af Ozzy Osbourne? Hold da helt op!

Mvh
Jeppe

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 28-03-02 14:57

"Boblerne" <jbomholt@mail.dk> wrote in

> [...]
> Hitler(ozzy osbourne), et potræt fra vugge til grav. Kan det mon lade
> sig gøre, at lave en sådan film uden stillingstagen og fordømmelse?
<SNIP>

Et _epos_!? Du ved, det betyder "heltekvad", ikke? Et epos hylder en helts
storslåede bedrifter; allerede når du kalder det et epos har du taget
stilling.

Held og lykke med at finansiere idéen.

--
VH, Lasse Rimmer

lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com

Fra : Boblerne

Dato : 28-03-02 22:17

"Lasse Rimmer" <lasse@evilpandapunktum.dk> wrote in message
> "Boblerne" <jbomholt@mail.dk> wrote in
> Held og lykke med at finansiere idéen.

øhh? nå...

Jeppe

Fra : ottesen

Dato : 28-03-02 00:19

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> skrev i en meddelelse
> [...]
> spænding, kærlighed og vel også gerne lidt menneskelig indsigt, som
> kan fortælles *visuelt* og på en sådan måde at det kan bære en

Jeg har lige læst Jan Guillous Middelaldertrilogi (Vejen til Jerusalem +
Tempelridderen + Riget Ved Vejens Ende) og tænkte netop da jeg var færdig at
der IMHO er masser af potentiale i den til en middelalder storfilm. (Hvis
ellers bla. budgettet er stort nok...)

/ottesen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-03-02 14:30

> [...]
at
> der IMHO er masser af potentiale i den til en middelalder storfilm. (Hvis

Totalt enig.

Mark
www.mandezonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Zeki

Dato : 28-03-02 00:28

-En film om admiral Canaris, der var chef for den tyske
efterretningstjeneste , Abwehr, under 2. Verdenskrig og som hjalp jøder til
at flygte til USA og Scweiz under dække af at være tyske agenter. Canaris
blev opdaget og henrettet i en KZ-lejr fem dage før den blev befriet af
amerikanere. En spændende livshistorie, hvor han blandt andet var gode
venner med både Hitler og Eichmann, og desuden var en af de mest
respekterede ledere i det tredie rige.

Derudover kunne:
-En ordentlig film om korstogene, og krigen mod Saladin.
-En film om Luther og reformationen
-En film, poltisk thriller, om USA's mislykkede aktion i Iran i 1979
-Krigsdrama om Boer-krigen.
-En ordentlig film om skyttegravskrigene under 1. Verdenskrig

....lyde ret tiltalende.

Zeki

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 28-03-02 00:43

Knaldgodt topic, kan komme på to:

Hulebjørnens Klan -

Istidshistorien over dem alle! Er vist nok nr. to all time skønlitterær
bestseller efter Borte med Blæsten. En fed historie i totalt anderledes
omgivelser, indeholder kærlighed, død, familiefølelser, jalousi, ondskab,
menneskers styrker og svagheder, den rødstrømpehistorie har lige netop det
hele. Den ville jeg satendæleme gerne se realiseret på film, eks. med en
Reese Whitherspoon el. lign. blondine i hovedrollen. Bare tanken om
neanderthalere, cro magnoner, mamutter, sabeltigre, hulebjørne og huleløver,
i det hele taget bare drømmen om fortidslandskabet får det til at koge af
fryd i mit filmhjernecenter.

Sokrates -

Den person er der sjovt nok ikke en eneste billedmager i filmhistorien der
har haft turde kaste sig over endnu, og det er sgu synd. Den lille
provokerende satan burde der have været lavet en film om for længst, hans
liv og levned kunne gå hen og blive en knaldfed film (den kunne så også
blive røvkedelig, men det afhænger af hvem der sidder i instruktørstolen og
hvor meget vedkommende tør provokere). Danny de Vito i hovedrollen ville
kunne sælge projektet (han har lidt mediterraneren over sig). Jeg ved så
godt der er lidt meget oldtidskundskab over emnet, men jeg må indrømme at
legenden om Sokrates fascinerer mig kolossalt.

IMHO

Chris

Fra : Merete

Dato : 28-03-02 01:00

> [...]
huleløver,
> i det hele taget bare drømmen om fortidslandskabet får det til at koge af

Den er allerede lavet, og den er vanvittigt dårlig. Jeg tror den vil være
meget svær at filmatisere godt på grund af den store betydning
sprog-indlæring og sprog-problemer har i alle fire bøger (ja, måske ikke i
mammutjægerne, men i alle de andre). Se bare hvor dårligt John Travolta
klarede det i Battlefield Earth... *GGG*

/Merete

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-03-02 09:03

> [...]
> godt der er lidt meget oldtidskundskab over emnet, men jeg må indrømme at
> legenden om Sokrates fascinerer mig kolossalt.

Danny DeVito som ... Sokrates? Think again, child!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 28-03-02 20:17

> Danny DeVito som ... Sokrates? Think again, child!

Jeg ved det umiddelbart lyder åndssvagt, men tænk over det: Sokrates er
ifølge diverse oprindelige kilder en lille grimrian af en mandsling (no
offense, Danny!) der bare havde en karisma og en intelligens der betagede
nogen, og pissede resten fuldstændig af! (Manden blev dømt til døden af
magthavere der var trætte af hans evige provo, det synes jeg er en feeed
pointe.) Det synes jeg passer fint på De Vito, og i tanken kunne det gå hen
og blive hans glansrolle. Det kunne selvfølgelig også ende med at blive det
stik modsatte...
Jeg ved så ikke hvem der evt. skulle spille Sokrates som ung (Elijah Wood?)
på slagmarken mod Perserne (eller hvem det nu var), og hvem der evt. skulle
portrættere Platon (Sean Connery?), der har en ret så stor rolle i
historiebøgernes syn på Sokrates.

Forstå mig ret: Sokrates er den første vestlige filosof af betydning, så at
der aldrig er lavet en storfilm om hans levned er en bommert af rang (de har
lavet film om Odysseus, for pokker!). Accepterer man at emnet ligger
indenfor det ellers kiksede fag oldtidskundskab, så er det en fed legende at
bygge en film over, hvis man endelig skulle tage et storemne op.

Synes jeg...

Chris

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-03-02 20:45

> [...]
> på slagmarken mod Perserne (eller hvem det nu var), og hvem der evt. skulle
> portrættere Platon (Sean Connery?), der har en ret så stor rolle i

Elijah Wood, der vokser op og bliver til ... Danny DeVito? Think again!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 31-03-02 01:47

> Elijah Wood, der vokser op og bliver til ... Danny DeVito? Think again!

Ja ok, måske er det bare mig der er for visionær. -chris

Fra : Per Sandholt

Dato : 06-04-02 23:24

hmmmmm???

Fra : Ole Kofoed

Dato : 28-03-02 09:26

"Røde Orm" af Frans G. Bengtsson.

Den er tidligere filmatiseret, jeg har dog aldrig set den:
http://us.imdb.com/Title?0057259

Mvh.

Ole

Fra : Per Goetterup

Dato : 28-03-02 11:11

On Wed, 27 Mar 2002 20:09:22 +0100, Just Johnny <just.johnny@your.service> wrote:

> [...]
>der kan visualiseres på det store lærred. Så er spørgsmålet man kan
>stille sig selv: "Hvad kunne blive den næste i rækken af sådanne

Isaac Asimov's "Foundation Trilogy"! - Ikke bare de oprindelige 3 bind fra 50'erne,
men også de to efternølere og måske også forløberen.

- Per.

Fra : Jesper Winding

Dato : 28-03-02 11:49

Ja selvfølgelig! den havde jeg glemt - mens vi venter kan vi jo se om Rama
bliver det stor hit :)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-03-02 14:34

> Isaac Asimov's "Foundation Trilogy"! - Ikke bare de oprindelige 3 bind fra
50'erne,
> men også de to efternølere og måske også forløberen.

Ja, det ville også være mit bud.

Desværre ville én eller tre storfilm ikke være nok, der skal en
tv-serie til.

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-03-02 13:12

> [...]

> (I ved, også sådan lidt til en afveksling fra blot at brokke sig over
> de film der nu engang allerede *er* blevet lavet. )

Hej

Kadavermarch af Jürgensen. Det ville sq være for stort :]

Hilsen

Peter

Fra : Martin Helbo

Dato : 29-03-02 09:05

> Kadavermarch af Jürgensen. Det ville sq være for stort :]

Enig, jeg tror bare tiden er løbet lidt fra den type fortællinger. Men med
den rette instruktør og ditto skuespillere kunne det blive en kanonfilm.

/Martin Helbo

Fra : Emil Rune

Dato : 29-03-02 19:45

"Martin Helbo" <helbo@webhiker.dk> skrev i en meddelelse

> Enig, jeg tror bare tiden er løbet lidt fra den type fortællinger. Men med
> den rette instruktør og ditto skuespillere kunne det blive en kanonfilm.
>
> /Martin Helbo

Var der ikke på et tidspunkt planer om at filmatisere bogen? Måske er det
bare mig der husker galt, men synes jeg kan erindre noget om det.

Emil

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-03-02 16:01

Det er muligt den er lavet, men en larger-than-Life Marco Polo film gad
jeg godt at se.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-03-02 15:05

> Det er muligt den er lavet, men en larger-than-Life Marco Polo film gad
> jeg godt at se.

Der er jo altid den røvfede tv-serie, der blev lavet.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-03-02 16:46

"Mark Thomas Gazel" <mark@fjerndettegazel.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo altid den røvfede tv-serie, der blev lavet.

Den sad jeg også og slugte tilbage i firserne. Men mon den holder stadigvæk
i dag?

Mine egne drømme går mere i retning af filmatiseringer af Sv. Aage Madsens
Lad tiden gå og Se dagens lys. Wikke og Rasmussen forsøgte som bekendt at
realisere sidstnævnte, men kunne ikke få finansieringen op at stå.

Apropos "op at stå", så ville en storslået biopic om 70'er-ikonet Ornepigen
Bodil da også være...lad os sige interessant. Jeg forestiller mig den tilsat
tidstypiske, psykedeliske indslag med Otto Brandenburg og Tom McEwan på
bongotrommer.

En film om Slaget ved Dybbøl i 1864 ville være mægtig. Historien om tabet af
en landsdel af fuld af politiske rævekager og højt diplomatisk spil. Krydret
med fragmentariske og blodige krigsscener, og vi kunne have en dansk/tysk
Saving Private Ryan. Jaja, ambitionerne fejler i hvert fald ikke noget.

Endeligt kan jeg slutte af med at være komplet useriøs: En film om Bruno
Topf - manden der erklærede Als som republik og tre dage senere blev sat i
husarrest. Titlen skulle naturligvis være "Bruno Topf - by any means
necessary". Og nej, der er ingen point for at gætte, hvilken landsdel jeg
stammer fra.

MVH
Jens

Fra : Wertigo

Dato : 30-03-02 09:55

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> skrev i
> [...]
> med fragmentariske og blodige krigsscener, og vi kunne have en dansk/tysk
> Saving Private Ryan. Jaja, ambitionerne fejler i hvert fald ikke noget.

En dansk/tysk Saving Private Ryan er nok lige lovligt utopisk at tro på. Men
jeg tror faktisk godt man kunne realisere en spændende film over
konflikten - måske hvis man lavede den som politisk thriller end som
krigsfilm. Jeg ville sgu' gerne se en film om, hvad der foregik bag
kulisserne i forbindelse med fx Dannevirke. Altså ikke en dansk Saving
Private Ryan, men snarere en dansk Thirteen Days (der måske ikke kommer ind
under begrebet episke storfilm).

Mht. til krigen i 1864 og Als så kunne man også starte med at lave en
hæderlig filmatisering af Herman Bangs fremragende Tine. Den eksisterende
film fra 1962 (?) er IMO et makværk, hvor bogens kvaliteter langt fra kommer
til sin ret.

Andre ting jeg godt ville have filmatiseret som storfilm:
- Gulliver's rejser (se det kunne være interessant)
- En god film om vikinger - fx deres færd i Vinlandet (hvor de kæmpede med
indianere)
- Moby Dick
- Odysseen eller Iliaden (en drøm af en eventyrfilm)

The Hichthiker's Guide to the Galaxy ville være en drøm at se i biografen,
men den skal ikke laves som en tre timer lang episk storfilm. Snarere 100
minutters ren underholdning.

Så kunne jeg godt tænke mig at se en samtidsaktuel, kontroversiel dansk
drama/thriller. Man hører tit, at Hollywood aldrig laver film, der
kritiserer USA, men hvornår har vi set en ægte kontroversiel dansk film (og
her tænker jeg på emnet, snarere end fx volden i filmen). Den Attende er den
eneste, jeg kan tænke på. En film om Blekingegade ville være forrygende.

MvH Mikkel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-03-02 16:57

> Andre ting jeg godt ville have filmatiseret som storfilm:
> - Gulliver's rejser (se det kunne være interessant)

Der er lavet en hammerfed tv-serie, med, tro det eller være, Ted Danson
i hovedrollen. Røvgodt klippet og fænomenal.

> - En god film om vikinger - fx deres færd i Vinlandet (hvor de kæmpede med
> indianere)

Jo. Min Prins Valiant filmatisering lader vente på sig.

> - Moby Dick

Kunne være fed.

> - Odysseen eller Iliaden (en drøm af en eventyrfilm)

Det er jo desværre skamredet i diverse tv-serier, Xena, Young Hercules osv.
Når jeg en sjælden gang ser de serier, er der gerne et mytologisk aspekt med
og de fanger det faktisk rigtigt, men rammerne er virkelig tåbelige.

> The Hichthiker's Guide to the Galaxy ville være en drøm at se i biografen,
> men den skal ikke laves som en tre timer lang episk storfilm. Snarere 100
> minutters ren underholdning.

Den er lavet som tv-serie, og ganske ok som sådan, men den egner sig bare
ikke til det store lærred. Det fungerer bare ikke, selvom BBC prøvede at
være
tro mod forlægget osv. Det blev bare en underlig affære.

Fra : Luhmann

Dato : 29-03-02 00:19

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> wrote in message

[...]

> [...]
> spænding, kærlighed og vel også gerne lidt menneskelig indsigt, som
> kan fortælles *visuelt* og på en sådan måde at det kan bære en

[...]

Hvad med "Tamilsagen" instrueret af Oliver Stone ..??

--
Mvh. Luhmann

Fra : Aragorn_dk

Dato : 29-03-02 04:00

Hmmm....synes at David Eddings bøger om Jernhøg/Sparhawk kunne blive gode,
men det ville nok havne i al for megen LOTR-kopiering...eller hvad?

Ellers ville jeg meget gerne se en film om Martin Luther King eller Robert
Kennedy hvis vi taler amerikanere - der er Dr. King nok den mest
sandsynlige.

Og ellers kunne man jo i forbindelse med jubilæet snart lave en moderne film
om D-Dag i Normandiet under 2.verdenskrig - The Longest Day er jo strengt
taget lidt outdated når man tænker på Saving Private Ryan - modernisér The
Longest Day!

Jeg kan dog også stemme for at Jan Guillous bøger om Jerusalem-korsfareren
bliver filmatiseret - og hvis ikke dem, så Ken Folletts Pillars Of The
Earth - dér er stof til en megafilm i den!

Og nu da jeg ER Welles-fan ville jeg meget gerne se en film om hans liv!

Venlig hilsen
Maria - http://www.welles.dk - siden skal snart opdateres.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 29-03-02 16:30

Hej

Aragorn_dk wrote:
> [...]
> film om D-Dag i Normandiet under 2.verdenskrig - The Longest Day er jo
> strengt taget lidt outdated når man tænker på Saving Private Ryan -

Hmm da, hvad er der galt med The Longest Day? jeg synes nu ikke den er
outdated, men stadig en fed krigsfilm..... Jeg synes ikke der er det store
behov for en modernisering, Saving Private Ryan komplimenterer den ganske
udmærket synes jeg, så hellere en ny historie med den moderne
teknik/stil..... Skal lige have set Blackhawk Down, men jeg har lidt på
fornemmelsen at den ikke er så god en krigsfilm som actionfilm...

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 29-03-02 09:06