19årig på "stor" motorcykel...
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-03-02 18:16

Jeg har en kammerat, der var ude for et mindre uheld her ved middagstid.
Spdan kører jo rundt på en ldit for stor kværn... omkring 60Hk så vidt jeg
husker... det er jo ik lige efter bogen. Hvordan ser forsikringen og
politiet på sådan en sag? Det er ingen tvivl om at det er modpartens skyld
(praktisk henseende), men hvem har skylden når forsikringen "afgiver" dom?

Fra : Bo Thomsen

Dato : 27-03-02 18:19

> men hvem har skylden når forsikringen "afgiver" dom?
spørg i dk.jura for at få fat nogle der ved "alt" om jura
mvh
bo thomsen

Fra : Frederik

Dato : 27-03-02 18:29

> [...]
> (praktisk henseende), men hvem har skylden når forsikringen "afgiver" dom?

Efter hvad jeg har hørt her i gruppen betragtes det som at han har kørt uden
kørekort, da han jo ikke har kørekort til den type motorcykel. Hvad
forsikring og politi siger ved jeg ikke præcis, men normalt ser de ret
alvorligt på kørsel uden kørekort i ulykkestilfælde. Håber ikke der kom
nogen til skade...

Frederik

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-03-02 20:01

"Frederik" <glem@det.dk> wrote in message

> [...]
> forsikring og politi siger ved jeg ikke præcis, men normalt ser de ret
> alvorligt på kørsel uden kørekort i ulykkestilfælde. Håber ikke der kom

I mine 'unge' år, kørte jeg galt på min CB750F, hvor jeg endnu ikke havde
erhvervet mig det retmæssige MC-kort. Kun et B-stempel var at finde i mit
kørekort. Imidlertid var skylden 100% på modpartens side.

Thi kendes for ret:

Du formastelige uden tilstrækkeligt førerbevis (mig), du får en bøde for din
overtrædelse (500kr).
Du som ikke kan køre bil (min modpart), for lov at betale ulykkes-gildet.

Jeg fik derved min MC fit for fight, uden at stige i præmie. Det var sågar
mit forsikringsselskabs advokat (TopDanmark) der hjalp mig at vinde sagen.

/kenneth

Fra : Bo Thomsen

Dato : 27-03-02 22:24

> I mine 'unge' år, kørte jeg galt på min CB750F, hvor jeg endnu ikke havde
> erhvervet mig det retmæssige MC-kort. Kun et B-stempel var at finde i mit
> kørekort. Imidlertid var skylden 100% på modpartens side.

se denne sag kan sikkert medbringes i retten ( hvis det er nødvendigt )
og bruges som præcedens.
jeg snakkede for 2-3 år siden med en kørelærer, han sagde "at forsikringen
kun kunne slippe for at dække hvis føreren ikk havde kompetance til at føre
køretøjet, men når man har kørt det i "længere" tid, så kunne det næppe
siges
at man ikke var kompetent nok."

men om den holder i retten vides ikke
mvh
bo thomsen

Fra : Michael K. S.

Dato : 27-03-02 19:58

On Wed, 27 Mar 2002 18:16:25 +0100, "Brian Axelgaard"
<axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>(praktisk henseende), men hvem har skylden når forsikringen "afgiver" dom?

Svaret er sandsynligvis - Det kommer an på....,hvis antallet af hk
anses for at være uden betydning for uheldet af forsikringsselskabet
der skal punge ud,så får det nok ingen betydning for erstatningen.Men
det er en afgørelse man næppe kan slutte sig til på forhånd,selvom det
for jer kan være oplagt er det slet ikke sikkert at
forsikringsselskabet synes det samme. I sidste ende kan det blive en
retsafgørelse.

Politiet vil,hvis de er opmærksom på forholdet og ligeledes mener at
det er uden betydning for årsags-sammenhængen nok nøjes med at udstede
en bøde.

-M