vedr honda vf 1000 f2
Fra : Bruno Lind

Dato : 27-03-02 13:51

Jeg går stadig og overvejer købet af en honda VF1000 F2. Jeg har efterhånden
hørt flere versioner om denne mc, nogen siger alle honda`s V-motorer op til
årg 90 havde problemer med smøringen af knastakslerne og andre siger det kun
var VF1000 F1 modellen der havde knastaksel problemer og at det var rettet
på F2 modellen...???
Hvad skal man tro....
Nu er jeg ikke interesseret i at høre om at: køb hellere den eller den mc
men derimod om der er nogen der sidder inde med seriøs viden omkring dette
problem..

Kan man høre det på motoren hvis den pågældende mc har de omtalte problemer?

Jeg har også hørt at honda skulle have tilbudt alle ejere af denne mc en
gratis udbedring af dette problem helt op til år 1990.... Kan man se om den
pågældende mc har fået problemet fixet af Honda.?

Motoren kører perfekt og bruger ikke vand og olieforbruget er normalt (ca ½
l. pr 3-4000 km). Motoren har gået 50000km.

MVH
Overvejer stadig køb af vf1000
Bruno

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-03-02 14:02

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
½
> l. pr 3-4000 km). Motoren har gået 50000km.

Ring og spørg Klaus, Agusta Motor, 39678231. Han er guruen mht. Honda.

Mvh. Kenneth

Fra : boe

Dato : 27-03-02 14:17

> [...]
kun
> var VF1000 F1 modellen der havde knastaksel problemer og at det var rettet

F1 og F2 motoren er ens bortset fra kølersystemet. Derfor er "problemet" til
stede på begge modeller.

> Nu er jeg ikke interesseret i at høre om at: køb hellere den eller den mc
> men derimod om der er nogen der sidder inde med seriøs viden omkring dette
> problem..

Ja, det gør jeg!

> Kan man høre det på motoren hvis den pågældende mc har de omtalte
problemer?

Ikke nødvendigvis, men man kan se det ved at tage ventildækslerne af og
kigge på knasterne. Få gjort det, det koster ikke mange basseører!

> [...]
den
> pågældende mc har fået problemet fixet af Honda.?

Honda tilbød vist bare nogle nye knaster - det løste jo ikke noget problem.
Den eneste kendte metode til endeligt og helt at løse problemet, er at
eftermontere et Oil Mod. kit, som kraftigt øger tilførslen af (ren) olie til
knasterne. Det fås b.la. i Canada, og koster omkring 2800 kr. Man kan selv
montere det, hvis man har en smule fingersnilde (jeg har selv monteret mit).

> Motoren kører perfekt og bruger ikke vand og olieforbruget er normalt (ca
½
> l. pr 3-4000 km). Motoren har gået 50000km.

Jeg har læst om VF'ere, der har haft problemet i svær grad, men stadig selv
har kørt til værkstedet uden den store nedgang i performance. Husk også på,
at mange andre cykler har haft meget værre problemer end Honda, men det er
bare så sjældent, at Honda har den slags problemer, og derfor blev der
fokuseret voldsomt på det. Tag den, Armand!!!

Køb nu den cykel, mand - når du har fået undersøgt knasterne.
Har du prøvekørt den? Nå ikke - så er det derfor du ikke har købt den
endnu

Bo, VF1000F (1)

Fra : Arne Sørensen

Dato : 28-03-02 12:14

Hej Bruno

Jeg kan varmt tilslutte mig Bo's svar - prøv den - få den undersøgt og køb
den.
Jeg har lige købt en 86-model fra Tyskland der har gået 86k - den kører
fint, men jeg havde da samme overvejelser som dig inden jeg havde set/prøvet
den model jeg endte med at købe. Ham jeg købte den af kendte intet til
problemer med knasterne og påstod at han kendte nogle der havde kørt 130k
uden problemer....
Lydmuren i Stenløse har også expertise mht. VF modellerne. tlf: 47173272

Arne
VF1000F2

Fra : Armand

Dato : 28-03-02 14:40

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en

> [...]
> bare så sjældent, at Honda har den slags problemer, og derfor blev der
> fokuseret voldsomt på det. Tag den, Armand!!!

Jeg er ellers begyndt på at holde mig fri af denne art tråde, hvor
spørgeren tit viser sig at have handlet mentalt inden at spørgsmålet
stilles, hvorfor alle argumenter oftest er skønne spildte kræfter.
Men siden jag ligefem skulle nævnes med navn bliver jeg nødt til at
blande mig i denne debat (igen):

Det forholder sig snarere sådan at det med VF'erenes problemer var
første gang at Honda kom ud for fejl der var så graverende at man ikke
kunne skjule dem (selvom problemet blev grundigt forsøgt negliseret i
første omgang)!
Tidligere modeller á Bol d'Or (ventilsædeskader) og Goldwing
(fejlkonstrueret med for få hovedlejer), hører man jo ikke så meget om
fordi det lykkes Honda at holde historierne indenfor egne rækker -Og
forøvrigt at rette dem!
En kammerat til mig fik f.eks. sin 900'er Bol d'Or hjem fra service og
kunne se at topstykket var pakket om. Værkstedet havde intet nævnt derom
og kun ved at brokke sig grundigt over at de havde haft hans sprit nye
motorcykel adskilt uden tilladelse, fik han forklaret at man "lige havde
udført en efterservicering á en opfræsning af ventilsæderne" (á 50%
mer-bredde!)!

At V4'erenes problem ER graverende kan ses alene deri at Honda havde til
agt at lancere V4'eren som den ultimative mc-motor på samme måde som de
havde været de der lancerede den firecylindrede rækkmotor 15 år
forinden; men problemerne var dels nærmest uløseligt (havde en bekendt
der fik mindst tre forskellige knastmodifikationer monteret i sin
VF1000), medførte en sådan mistro til produktet at man i første omgang
måtte ekspres-udvikle en række-firer model (á: CBX 750) til suplement af
det haltende 750ccm's marked, og med CBR-serien sidenhen holdt fast ved
række-fire udlægningen!
Jeg ved ikke hvorvidt at VFR'eren er nævnt i den lidelseshistorie om
VF'erne, som M.K.S. tidligere har linket til; men det er til gengæld en
konstantering at VFR-serien ikke har nogen problemer af den art endsige
nogen anden og på det nærmeste er at regne for bundsolid.
Med over 100 Hk's og en god sædehøjde/kørestilling er den ikke mindst
derfor et godt alternativ til en VF1000 F2 (men dét ville Bruno jo ikke
høre noget om!)

> Køb nu den cykel, mand - når du har fået undersøgt knasterne.
> Har du prøvekørt den? Nå ikke - så er det derfor du ikke har købt den
> endnu

Dengang at jeg fik lokket Mads Kristiansen fra at købe en GSXF 600 og
istedet en SV 650, var min frue rystet: "Hvad nu hvis det skulle vise
sig at SV'eren er noget skrammel, eller blot at lige hans SV'er lider af
en mandags-sygsom, Hvad vil du så forklare dig med?", var hendes kolde
konstantering, som slet og ret var særdeles relevant og godt kunne få
mig til at sende en stille bøn op om at SV'eren ville holde!
På samme måde synes jeg at du er ude på gyngende grund alene på grund af
at din ér oil-mod.'et og at du ellers er glad (fanatisk?) for den!

--
Armand.
(der forøvrigt netop i lørdags dvælede en stund ved en VF 750 - Det

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-03-02 15:29

On Thu, 28 Mar 2002 14:40:10 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jeg er ellers begyndt på at holde mig fri af denne art tråde, hvor
>spørgeren tit viser sig at have handlet mentalt inden at spørgsmålet
>stilles, hvorfor alle argumenter oftest er skønne spildte kræfter.

Hvorfor egentlig,man kan kun fremsætte argumenter og synspunkter og så
må spørgeren jo selv vælge hvilke han/hun vælger at lægge vægt på.Det
er vel ikke at anse som et nederlag ifald vedkommende vælger
anderledes,men blot et udtryk for en anden prioritering end man måske
selv har....

>Men siden jag ligefem skulle nævnes med navn bliver jeg nødt til at
>blande mig i denne debat (igen):

He-he.....når en gammel cirkushest lugter savsmuld

> [...]
>første gang at Honda kom ud for fejl der var så graverende at man ikke
>kunne skjule dem (selvom problemet blev grundigt forsøgt negliseret i

Det er rigtigt - Honda _har_ bare ikke den slags problemer og derfor
var det en katastrofe for dem at det fremkom,indrømme det gjorde de
aldrig rigtig direkte,men alle vidste det....en gammel joke går :

Knock-knock....who's there ? Honda VF )

Hele historien kan læses i et nr. af eng. Bike fra sidste
år,interessant faktisk idet den ret godt også beskriver situationen på
MC-markedet i 80'erne og Honda forretningsfilosofi.

> [...]
>agt at lancere V4'eren som den ultimative mc-motor på samme måde som de
>havde været de der lancerede den firecylindrede rækkmotor 15 år

Det er korrekt, V4'eren var tænkt som guds (Hondas) gave til
motorcyclismen,det blev den aldrig,men-men......

> men problemerne var dels nærmest uløseligt (havde en bekendt
>der fik mindst tre forskellige knastmodifikationer monteret i sin
>VF1000)

Ikke uløselige nej, men løsningen i form af geartårn og Honda VFR blev
så dyr for Honda,motoren er nok den mest "overengineered" verden endnu
har set på en gadecykel,at det ikke var økonomisk rentabelt og hele
V4-projektet blev (hævdes det) dermed en underskudsforretning for
Honda isoleret set.Men måske i større perspektiv alliwl et plus da
modellerne i høj grad var med til at etablere Hondas ry som
indbegrebet af kvalitet...

> [...]
>måtte ekspres-udvikle en række-firer model (á: CBX 750) til suplement af
>det haltende 750ccm's marked, og med CBR-serien sidenhen holdt fast ved

Men interessant er det at Honda nu igen begynder at bevæge sig over
mod V4/V5 - modellerne,der altid har været deres favoritmotor,det var
bestemt ikke uden sværdslag hos Hondabosserne at SP-1'eren blev en
V2'er....bebuddet er således en GP-replica med V4 og en
Blackbird-afløser med en V5'er.

> [...]
>konstantering at VFR-serien ikke har nogen problemer af den art endsige
>nogen anden og på det nærmeste er at regne for bundsolid.

Den er nævnt som ikke havende nogle problemer af den art,hvilket jo
ikke kan undre,helt anden udlægning...

>Med over 100 Hk's og en god sædehøjde/kørestilling er den ikke mindst
>derfor et godt alternativ til en VF1000 F2 (men dét ville Bruno jo ikke
>høre noget om!)

Jeg ville også vælge en VFR til enhver tid....Men det har en række
årsager og ikke specielt p.g.a motoren

-M

Fra : Armand

Dato : 28-03-02 17:18

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> er vel ikke at anse som et nederlag ifald vedkommende vælger
> anderledes,men blot et udtryk for en anden prioritering end man måske

Som jeg havde skrevet det, indså jeg at det måske kunne lyde lidt
mavesurt á: "Hvis i ikke tager mine ord alvorlige"; men det er ikke dér
jeg vil hen!
Jeg synes blot at have registreret at det i en altovervejende antal
tilfælde ér for sent at rådgive når først folk spørger herinde - I
enkelte tilfælde har folk end ikke nået at svare førend at spørgeren
replicerede med et: "anyhow, nu er den købt alligevel" !!

> He-he.....når en gammel cirkushest lugter savsmuld

Hæ!

> [...]
> år,interessant faktisk idet den ret godt også beskriver situationen på
> MC-markedet i 80'erne og Honda forretningsfilosofi.

Hæ - Lige ord i munden på mig!
En tung årsag til min antipati imod Honda, er deres arrogance i mine
tidlige MC-år:
Så sent som da Goldwing'en blev lanceret (og senere?) kunne man
(motorjournalister) i Danmark ikke låne en Honda til prøvekørsel -
"Honda solgte sig selv", var importørens attitude!
Jeg tror faktisk at det var salgsnedgangen p.g.a. VF-problemerne, der
gjorde det nødvendigt at promovere senere modeller igennem udlån til
diverse mc-magasiner

> Ikke uløselige nej, men løsningen i form af geartårn og Honda VFR blev
> så dyr for Honda,motoren er nok den mest "overengineered" verden endnu
> har set på en gadecykel,

Det er vel ikke blot geartårnet v.s. knastkædedrevet der skulle være
årsag til problemet/dets løsen :-/

> [...]
> bestemt ikke uden sværdslag hos Hondabosserne at SP-1'eren blev en
> V2'er....bebuddet er således en GP-replica med V4 og en

Tiden læger alle sår, siges det jo. Og det er jo som sådan også til at
konstantere derved at VF-køb ligefrem anbefales her i gruppen

> Den er nævnt som ikke havende nogle problemer af den art,hvilket jo
> ikke kan undre, helt anden udlægning...

Hvilket åbenbart er det der skulle til for 100% holdbarhed - Hvilket
ingen VF-model er blevet bestykket med :-/

> Jeg ville også vælge en VFR til enhver tid....Men det har en række
> årsager og ikke specielt p.g.a motoren

Tjaeh - Vi har alle vores bevæggrunde: Min er den at en god(!) kammerat
har fortalt mig hos hvem reservenøglen til hans VFR ligger, i fald at de
ikke er hjemme når min lyst/behov for en tur melder sig

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-03-02 18:54

On Thu, 28 Mar 2002 17:18:06 +0100, "Armand"
> [...]

>enkelte tilfælde har folk end ikke nået at svare førend at spørgeren
>replicerede med et: "anyhow, nu er den købt alligevel" !!

Det kan du have meget ret i,men egentlig synes jeg ikke det gør så
forfærdelig meget,måske fordi jeg selv tit i andre sammenhænge spørger
om råd for så efterflg. at totalignorere samme hvis jeg ikke føler de
kan bruges - men det betyder ikke at jeg ikke er glad for at få dem

>Det er vel ikke blot geartårnet v.s. knastkædedrevet der skulle være
>årsag til problemet/dets løsen :-/

Nej ikke ganske,der var også andre ting,men det er blot en nem (kort)
måde at beskrive det på.

>Hæ!
>Tiden læger alle sår, siges det jo. Og det er jo som sådan også til at
>konstantere derved at VF-køb ligefrem anbefales her i gruppen

Jeg vil personlig hverken anbefale eller det modsatte....

>Hvilket åbenbart er det der skulle til for 100% holdbarhed - Hvilket
>ingen VF-model er blevet bestykket med :-/

Det er synd at sige,men der er også andre ting af værdi end lige netop
det,og en vægtning som enhver jo selv må foretage.

>Tjaeh - Vi har alle vores bevæggrunde:

Det er jo netop det vi har ja...

>Min er den at en god(!) kammerat
>har fortalt mig hos hvem reservenøglen til hans VFR ligger, i fald at de
>ikke er hjemme når min lyst/behov for en tur melder sig

Du er ret heldig der ja,når nu du ikke tør tage skridtet til den
SV650S eller Fazer du sukker efter

-M

Fra : boe

Dato : 02-04-02 20:28

<snip>....en masse gode argumenter..
> På samme måde synes jeg at du er ude på gyngende grund alene på grund af
> at din ér oil-mod.'et og at du ellers er glad (fanatisk?) for den!

Jeg går ud fra at du mener (fantastisk?) - ja, jeg er meget glad for den
Og jeg anerkender at dine kommentarer er yderst relevante. Det er også
derfor jeg skrev:

[...]

Jeg gør udtrykkeligt opmærksom på, at der er et problem - og en løsning. Du
skriver i dit indlæg, at problemet var uløseligt. Det passer altså ikke, det
var bare ikke Honda, der løste det. Det var Tierney-Hollen med mod. kittet,
som efterfølgende er lavet af andre i forskellige udgaver. Det kan købes
her: http://www.holeshot.com/ , se under V-4 Honda/Top End Oiling Kit. Det
koster 279$ + moms, told og fragt. og er ret nemt at montere.

Til Bruno vil jeg sige, at hvis han løfter ventildækslerne og sikrer sig, at
knasterne er ok og derefter monterer mod. kittet, så mener jeg at motoren er
lige så solid som alle mulige andre Honda motorer - og motorgangen og
karakteristikken sandsynligvis lige så god eller bedre end noget andet han
kan finde til samme pris og alder.

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 03-04-02 00:07

> [...]
> knasterne er ok og derefter monterer mod. kittet, så mener jeg at
motoren > er lige så solid som alle mulige andre

OK!
Tilbage er så blot om man overhovedet kan se knastbanerne når man har
fået låget af en VF'er :-/
Men det husker du givetvis bedre end jeg!!

> Honda motorer - og motorgangen og karakteristikken sandsynligvis lige

> god eller bedre end noget andet han kan finde til samme pris og alder.

Personligt har jeg aldrig kunne forlige mig med VF-motorlyden - Den
lyder som en totakter der er proppet totalt til med koks i udstødningen

--
Armand.

Fra : Bruno Lind

Dato : 28-03-02 12:19

Hej boe

Hvor lang tid har du haft din vf1000?
Har du oplevet andre problemer med cyklen?
Har du skiftet knaster og i såfald hvad koster en sådan udskiftning?
Er der en internet adresse på dette oil mod kit? Kan man bestille det på
nettet?

P.S. Jeg har prøvet MCèn og den er bare fed. Sikke et bundtræk.
Selv efter at have kørt den hårdt (selvfølgelig først efter 10 km ) står den
perfekt i tomgang. Ville den kunne stå så flot i tomgang hvis knasterne var
slidte???

Hilsen fra spørge-jørgen

Bruno

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-03-02 12:27

On Thu, 28 Mar 2002 12:19:23 +0100, "Bruno Lind"
<b_lind@post5.tele.dk> wrote:

>Har du skiftet knaster og i såfald hvad koster en sådan udskiftning?
>Er der en internet adresse på dette oil mod kit? Kan man bestille det på
>nettet?

Du kan læse (til du bliver blå i hvovedet) om Honda V4
Cam-problemet,hvordan det afhjælpes og der findes også info om oil-mod
kittet.

http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/moto_long.html

Skulle det værste ske, at knasterne begynder at se lidt skumle ud er
katastrofen ikke så stor igen,de kan købes til ca. 1000,- stk for helt
nye originale hos DavidSilverSpares = DSS i UK.

http://www.davidsilverspares.co.uk

Guldstedet for Honda-folk,hvor man næsten uanset Honda model tit kan
spare en pæn procentdel på originale reservedele....

-M

Fra : Bruno Lind

Dato : 28-03-02 12:48

Hej michael

Tak for linket vedr knastproblemet...

Med hensyn til det du skriver vedr udskift af knaster til kun 1000,- stk så
lyder det lidt betryggende at det kan gøres for så relativ få penge men hvis
knasterne er ødelagt, er toppen af ventilen (der hvor knasten trykker på
ventilen) vel også ødelagt ?? For hvis det er tilfældet kan jeg jo godt se
at så bliver det dyrt hvis topstykket skal af, ventiler udskiftes o.s.v.

mvh bruno

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-03-02 13:03

On Thu, 28 Mar 2002 12:48:20 +0100, "Bruno Lind"
<b_lind@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> For hvis det er tilfældet kan jeg jo godt se
>at så bliver det dyrt hvis topstykket skal af, ventiler udskiftes o.s.v.

Nu ved jeg ikke hvor meget der står på det link jeg gav,for det er
noget tid siden jeg selv læste det,(jeg har selv haft et par VF500'ere
) ). Men dengang var der forskellige beretninger om hvor meget der
skulle udskiftes og det var meget forskelligt,nogle gange kunne man
tage det i opløbet og nøjes med knasterne,(det er snydenemt at rive
toppen af og inspicere) andre gange skulle der også nye vippearme til
(en fælles vippearm = rockerarm pr. 2 ventiler) når problemet havde
fået lov at løbe løbsk,men det var så som regel også det,så det
behøver ikke at blive så forfærdelig dyrt idet det altsammen er noget
DSS kan skaffe og noget man selv kan skifte,er man teknikmongol kan
det dog som altid løbe op.

Mne VF500'ere udviklede iøvrigt _aldrig_ nogensinde bare antydningen
af knastproblemer,til gengæld udførte den første en langsom
indsættende ars moriendi i bunden hvilket udløste en cykel nr. 2
skaffet fra udlandet...på trods af dette kostede det mig stort set
ikke andet end tid da det tiloversblivende blev solgt fra ..

Hvis du er begejstret for 1000'eren så køb den endelig,men riv lige
dækslet af og tag en kigger....

-M

Fra : Armand

Dato : 28-03-02 14:33

> [...]
> katastrofen ikke så stor igen,de kan købes til ca. 1000,- stk for helt
> nye originale hos DavidSilverSpares = DSS i UK.

Du har skruet grundigt i din tidligere VF500'er, ved jeg; men har du
nogensinde prøvet at skifte knaster på den?
Selv for rutinerede skruere (deres undertegnede!) er ilægning og timing
af VF-knaster noget af en opgave.
Dertil kommer pladsmangel og des ligeomkring topstykke arbejde på
VF'erne.

> [copy&paste:] ,(det er snydenemt at rive toppen af og
inspicere).......
???????????
Jeg huske alene det at genmontere luftfilterboxen som et mareridt !!

Bruno kan endvidere ikke formodes lige at skifte knaster på en weekend;
hvorfor han må regne med at skulle betale sig fra det ved en mekaniker,
som
måske endda ikke er særligt godt stemt for at man selv medbringer sine
DSS-købte knastaksler :-/

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-03-02 15:00

On Thu, 28 Mar 2002 14:32:52 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Du har skruet grundigt i din tidligere VF500'er, ved jeg; men har du
>nogensinde prøvet at skifte knaster på den?

Nej i sagens natur ikke,men jeg ville ikke betænke mig på at give mig
i kast med det....Armeret med en Haynes/clymer naturligvis hvor
proceduren er beskrevet for totalamatører - jeg så hele proceduren
igennem,og det _er_ altså noget at folk med skrueerfaring sagtens kan
gøre,jeg talte også med nogle stykker der havde foretaget proceduren
og det lød ikke som om det havde været specielt besværligt (læs
umuligt)...Det er væsentlig at være opmærksom på hvordan timing
indstilles med mærkerne på svinghjulet og knasternes position,men når
først det er indset,så skulle det være til at gå til.Men det tager
noget tid,der er trods alt en del der skal skilles ad - netop derfor
kan det være en stor fordel at lave det selv,fremfor at få et værksted
til det !!!

>Selv for rutinerede skruere (deres undertegnede!) er ilægning og timing
>af VF-knaster noget af en opgave.

Tjah - det er da nemmere at fylde luft i dækkene,men umuligt er det på
ingen måde

>Dertil kommer pladsmangel og des ligeomkring topstykke arbejde på
>VF'erne.

Det er rigtigt at der ikke er meget plads -- ja

>inspicere).......
>???????????
>Jeg huske alene det at genmontere luftfilterboxen som et mareridt !!

Så er det vist for længe siden du har gjort det,jeg kunne gennemføre
den øvelse på ca. en time !!! (når man ved hvordan,ellers tager det
måske 2).Men det er helt korrekt at luftfilterkassen skal voldes lidt
mere end man har lyst til i starten - skal presses godt på !

>Bruno kan endvidere ikke formodes lige at skifte knaster på en weekend;
>hvorfor han må regne med at skulle betale sig fra det ved en mekaniker,
>som

Hvor ved du det fra ?? Kender du ham ? Nu taler vi heller ikke om at
skifte dem,men evt. at tjekke dem,inden et køb - sandsynligheden taler
for at de ikke fejler noget som helst....

>måske endda ikke er særligt godt stemt for at man selv medbringer sine
>DSS-købte knastaksler :-/

Jeg spurgte på et værksted i sin tid om det ville være et problem -
nej var svaret ...Men det kan naturligvis variere og ellers gør man
det selv,som sagt en vis skrueerfaring kræves men raketvidenskab er
det altså ikke IMO !!

-M

Fra : Armand

Dato : 28-03-02 16:57

> [...]
> gøre,jeg talte også med nogle stykker der havde foretaget proceduren
> og det lød ikke som om det havde været specielt besværligt (læs

Nu er umulig også et stort ord; men det er sager som man ikke skal lade
stå til omkring i fald at noget er beskrevet tvetydigt eller
uforståeligt (alene det at alle tilgængelige manuals er på udenlandsk er
en hurdle i sig selv, for teknisk engelsk er langt fra selv en
studentereksamens engelsk)!

> Det er væsentlig at være opmærksom på hvordan timing
> indstilles med mærkerne på svinghjulet og knasternes position,men når
> først det er indset,så skulle det være til at gå til.

Netop omkring timing var den VF500'er som jeg har været i, temmelig
krakilsk og dårligt beskrevet i (var det:) Clymer!
Så dårligt faktisk at vi måtte udskyde samlingen indtil et
Honda-værksted havde kunnet konsulteres derom!
Min fejl var selvfølgelig at jeg i tillid til fabriksopmærkningen ikke
havde taget mine egne notater, endsige opmærket selv

> [...]
netop
> derfor kan det være en stor fordel at lave det selv,fremfor at få et

Lige min pointe omkring værkstedsudgiften i fald at man ikke selv magter
det!

> Så er det vist for længe siden du har gjort det,jeg kunne gennemføre
> den øvelse på ca. en time !!! (når man ved hvordan,ellers tager det
> måske 2)

Er det ikke dumt at afgive skruetips ud fra "hvis man ellers ved
hvordan"?

> Hvor ved du det fra ?? Kender du ham ?

Så dybe reparationer er ikke hvad flertallet har prøvet/kan :-/

Skal vi lige lave en D.F.M. undersøgelse derom her på stedet!?
Hvem herinde har haft sin/sine knaster i egne hænder ved egen kraft,
hhv: vil ikke give sig i lag med sådant et job?
ANYONE?

> Nu taler vi heller ikke om at skifte dem,men evt. at tjekke dem,inden
et køb

Inkorrekt!
Mit argument er sat imod en sætning fra dig, hvori indkøbsmuligheden ved
DSS nævnes, hvorfor monteringen må regnes for samhørende :-|

> - sandsynligheden taler for at de ikke fejler noget som helst...

Tjah :-/
Hvorledes ligger det så med sandsynligheden for at den kommer til det i
den nye ejers hænder?

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-03-02 18:25

On Thu, 28 Mar 2002 16:57:24 +0100, "Armand"

>Er det ikke dumt at afgive skruetips ud fra "hvis man ellers ved
>hvordan"?

Jow - men nu skrev jeg en time hvis man ved,og ellers 2,det henregner
jeg bestemt stadig til nemt !!

>Så dybe reparationer er ikke hvad flertallet har prøvet/kan :-/

Næh,det kan du have ret i men det er da a priori umuligt at sige hvad
han kan og ikke kan,når man ikke kender ham

>Inkorrekt!
>Mit argument er sat imod en sætning fra dig, hvori indkøbsmuligheden ved
>DSS nævnes, hvorfor monteringen må regnes for samhørende :-|

Niksen biksen den herre,jeg nævner begge muligheder ikke kun den
ene,dels bør man tjekke før køb og det er vil jeg stadig påstå
snydenemt at gøre selv og ellers betale et værksted et par timer i
arbejdsløn for....når man så _har_ købt den (uden knastskader
naturligvis),så er det IMO ikke den store katastrofe hvis der _henad_
vejen skulle opstå en knastskade på en af dem, idet reservedelene som
sagt kan fås rimelig billigt og hvis man så ovenikøbet selv har mod på
monteringen,som jeg skrev er man teknikmongol (læs: ikke har mod på
det),ja så løber det naturligvis op.De bagerste har altid være de mest
udsatte og derfor dem det er vigtigst at tjekke.

>Tjah :-/
>Hvorledes ligger det så med sandsynligheden for at den kommer til det i
>den nye ejers hænder?

Der er absolut en risiko,hvad hverken jeg eller andre vel heller ikke
har lagt skjul på,i mine øjne er det absolut ikke noget der bør
afholde en fra modellen hvis man ellers iøvrigt har set sig varm på
den.Er man derimod et nervøst gemyt ,for hvem det måtte være en
katastrofe hvis det skulle ske bør man nok holde nallerne fra den - så
enkelt synes jeg egentligt det er.....

Jeg vidste f.eks udmærket godt da jeg købte mine VF500'ere at de havde
en uholdbar motor,men det blev vægtet ind i forhold til alle de
styrker den havde og prisen - jeg tænkte egentlig heller ikke specielt
over det når jeg kørte på den,den fik alle de smæk jeg kunne gi' den
og så måtte det holde så længe det nu kunne.Så da motoren så endelig
gik til de evige jagtmarker efter ca. 80.000 km (det begyndte allerede
ved 70 kkm) så var det såmænd ikke andet end jeg havde
forventet.Økonomisk kom det som beskrevet heller ikke til at koste mig
synderlig meget,det var på alle måder en utrolig dejlig cykel - det
kan man så vælge at tolke som "ingen indrømmelser" eller
"Honda-fanatisme" eller whatever,jeg var godt tilfreds

-M

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-03-02 18:26

> Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

snip................

> [...]
> Hvem herinde har haft sin/sine knaster i egne hænder ved egen kraft,
> hhv: vil ikke give sig i lag med sådant et job?

--- får lige lyst til at fortælle her, at jeg godt nok selv på min tidligere
VF750S, stod for demonteringen når det vart derhenne ad med knasterne, men
med en Haynes i hånden og et rimeligt engelskendskab suppleret med ordbogen,
turde jeg alliwel ikke give mig i kast med monteringen. Lige den øvelse fik
jeg en dygtig ven til at hjælpe mig med, men ok, det var så lige kun den ene
time der skulle betales for.
--
M.VF(azer)H. - Arne

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-03-02 18:44

On Thu, 28 Mar 2002 18:26:15 +0100, "Arne Lorenzen" <aclo@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>jeg en dygtig ven til at hjælpe mig med, men ok, det var så lige kun den ene

Og det er faktisk et godt tip i al almindelighed,at ordne al det man
selv kan/tør - F.eks adskille al det man kan eller tage den del der er
defekt ned til værkstedet hvis muligt,mange af værkstedstimerne
betaler man for adskillelse for at komme ind til den defekte del og
efterflg. samling og det er ganske unødvendigt som oftest.

-M

Fra : Claus

Dato : 29-03-02 11:03

> [...]
> Hvem herinde har haft sin/sine knaster i egne hænder ved egen kraft,
> hhv: vil ikke give sig i lag med sådant et job?

Hej.

Claus der gennem tiden har haft flere motorer skilt helt ad for renovering/
tuning.:

Kawasaki H1 500 ccm. H2 750 ccm Z 900. og Cagiva Mito 125 alle med
hjælp fra en god værksteds håndbog.
Og så lige et par bilmotorer.

Claus
Der nu er så gammel at han næsten ikke gider rode med konen's Mito.

Fra : Henry

Dato : 29-03-02 19:05

> Skal vi lige lave en D.F.M. undersøgelse derom her på stedet!?
> Hvem herinde har haft sin/sine knaster i egne hænder ved egen kraft,
> hhv: vil ikke give sig i lag med sådant et job?
> ANYONE?

Jeg har, på flere forskellige modeller, faktisk har jeg stadigvæk en gammel
knast til min første CB750K2 liggende, og en brændt ventil til min XJ650.
Men dertil skal også siges at jeg nok ikke ville kaste mig ud i en sådan
udskiftning på min VFR800 idag. :-/

mvh
Henry
www.vfr.dk (tidligere ejer af en vf1000ff i 13år)

Fra : Bruno Lind

Dato : 30-03-02 19:58

Hej Henry
Du skriver du havde en vf1000 i 13 år. Har du haft nogle dyre reparationer i
den pågældende periode??? Man må jo udlede at du på en eller anden måde må
have været tilfreds med mcèn når du har haft den så længe....

MVH br