Andet multimedie
bentjuul 3670
Grafik til web
Fra : Kim Larsen

Dato : 27-03-02 11:38

Hej i gruppen

Jeg har fået en opgave af en jeg kender, hun vil have en hjemmeside om sin
hund. Den hjemmeside skal primært have billeder og grafik, men jeg er stødt
på problemer.
Menuen som består af noget grafik har hun ønsket skal have noget gradient i
grå-toner, men jeg kan ikke få det til at se pænt ud når jeg gemmer
grafikken, det bliver stribet og grimt, jeg har forsøgt mig med jpg og gif
formaterne, men der er ikke den store forskel.
Hvad kan jeg gøre for at få det til at se pænt ud, skal jeg undlade
gradient, eller er der et lille fif til opgaven ?

Kim Larsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-03-02 13:49

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> Hvad kan jeg gøre for at få det til at se pænt ud, skal jeg undlade
> gradient, eller er der et lille fif til opgaven ?

Du kunne brugr png istedet. Jpg er ikke lossless, så afhængigt af
kvaliteten man vælger kan man få synlige fejl, og det menneskelige øje
er meget godt til at se gråtoner. Gif kan kun gemme 256 farver i et billede,
hvilket også kan give kvalitetstab. Png kan gemme 24bit billeder tabsløst,
til gengæld bliver det nok lidt større. De fleste browsere understøtter
png-filer (NN4, NN6, IE6, Opera 6, dog med fejl i transparensen i IE6)

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : itgrafen

Dato : 27-03-02 14:17

"Kim Larsen" skrev d. 27-03-02 11:38 dette indlæg :
> [...]
> Hvad kan jeg gøre for at få det til at se pænt ud, skal jeg undlade
> gradient, eller er der et lille fif til opgaven ?

En løsning kunne være at lave den del af grafikken i Flash eller et
lignende program.
Så får du ikke problemer med at din gradient kommer til at stå i
vertikale striber.
Hvis det bare er nogle knapper, så give mig et prej, så skal jeg lave
dem for dig.

venlig hilsen
Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-03-02 17:32

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Hvad kan jeg gøre for at få det til at se pænt ud, skal jeg undlade
> gradient, eller er der et lille fif til opgaven ?

Det burde være til at have med at gøre. Tag et kig på:

http://www.fam-lund.dk/eks/graatoner.htm

Her er beskrevet hvilke indstillinger gif-filen er kørt med. På min skærm har
den ikke nogen synlige overgange.

--
Kurt Lund

Fra : Kim Larsen

Dato : 27-03-02 18:04

Hej igen

Takker for svarene, jeg vil prøve mig lidt frem.

Til Kurt Lund:

Det se jo fint ud det du har lavet, kan samme resultat opnåes hvis farverne
er på skrå ? Det du har lavet, er det ikke noget med at man udnytter de
vandrette linier på skærmen, og at det derfor ikke ses så tydeligt at det er
en gradient ?

Kim Larsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-03-02 19:31

> [...]

> vandrette linier på skærmen, og at det derfor ikke ses så tydeligt at det er

Næ, der er ikke udnyttet noget specielt. På samme link har jeg lagt et skrå
forløb ind. Du kan da prøve at kigge på det.

Fra : Kim Larsen

Dato : 27-03-02 21:11

> [...]
skrå
> forløb ind. Du kan da prøve at kigge på det.

Jeg er gået i gang med at "lege"

Kim Larsen