rensning af trægelænder
Fra : lhs

Dato : 27-03-02 09:31

Hej

Jeg vil pifte min trappeopgang lidt op, men har et malet trægelænder
jeg gerne vil have renset for maling. Er der nogle der kan nogle gode
òpskrifter´ på dette - jeg har hørt man kan bruge brænder, eller pakke
gelænderet ind i noget celofan og brun sæbe, som sagt er der nogle der
har en god opskrift på at rense sit gelænder for maling.

Lars HS

jeg mailer normalt ikke over dejanews, men skod oranges news er nede
på 2. uge, så.....

Fra : John Vedsegaard

Dato : 29-03-02 01:29

Hej Lars

Jeg har selv lige renset et gelænder.
Jeg brugte en speciel skraber, der kunne komme ind i buerne på kanterne
(300.00 hos Johannes Fog i Lyngby). Der findes et sæt med forskellige
klinger til denne skraber (yderligere 300.00).
Skraberen er fra Sandvik og ganske effektiv.
Når du har skrabet malingen af, sliber du til glat overflade.
Gelænderet jeg rensede er lavet af fyrretræ. Da det skulle være mørkt,
bejdsede jeg det først og derefter fik det 4 gange alkydlak glans 90.
Resultatet er imponerende.

Malermester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/