Problemer ved 4000-4500 omdr.
Fra : Kim Hansen

Dato : 27-03-02 06:18

Hej experter ;)

Så kom de første problemer med der nylig indkøbte GPZ500S :((

Når jeg når 4000-4500 omdr. så holder den op med at ta' gas og jeg må slippe
gassen eller skifte gear så jeg kommer under 4000 omdr. igen og så kommer
der liv i motoren igen. det virker/føles som om den ikke får noget at "leve
af" når det sker og motoren lyder "hul" når den "dør".
Jeg kan godt få den til at trække over området 4000-4500 hvis jeg "fyre den
af" så er der højst et lille hak når jeg når ind i området, med kører jeg
pænt og stille ruller gassen ind i de 4000-4500 omdr. så dør den og det
hjælper ikke bare at vride op for gassen for den taber fortsat omdr. indtil
jeg har sluppet gassen og været "nede og hente den" på de omdr. den er
faldet til.

Det er hvergang jeg når til 4000-4500 omdr. det sker og ikke kun når den er
kold, problemet fulgte mig på min 2 timers tur i søndags :(
Der er sat nyt udstødning på "2i1 Laser haløjsa noget" kan det være
manglende motor justering efter dette er kommet på eller er det mere
alvorligt ?

Mvh. Kim Hansen

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 28-03-02 00:19

;)
> Der er sat nyt udstødning på "2i1 Laser haløjsa noget" kan det være
> manglende motor justering efter dette er kommet på eller er det mere
> alvorligt ?
Jeg tror du selv har givet svaret," manglende motorjustering", læs dysning
af kaburatorerne, kør ind til et mc værksted der har et rullefelt, de kan
hjælpe dig med problemet lynhurtigt, men få det gjort hurtigst muligt ellers
kan det godt blive en særdeles alvorlig sag, så som nedsmeltning af
stempler, brændte ventiler og hvad deraf følger. (meget dyrt)
Mvh.
Carsten

Fra : Armand

Dato : 28-03-02 17:39

Carsten H Steffensen <kejser@image.dk> skrev i en
> ;)
> Jeg tror du selv har givet svaret," manglende motorjustering", læs
dysning
> af kaburatorerne,

Mnjaeh :-/
Hvis den ikke blot mister pusten i et område; men dør helt indtil den
atter er nede på et omdrejningstal er det ikke inddysningsproblemer!

Det er nok snarere noget frekvens(= omdrejnings) -relateret :-/

Eftersom at problemet tilsyneladende ikke har været tilstede ved en
given prøvetur, sige min spåkugle at Kim har været på reservetanken
siden købet !?
Derfor vil jeg give forårsklassikeren: "vand i karburatorerne" skylden!

Løsning:
- Gi' først og fremmest tankens bensinindhold en solid kur med
karburatorsprit.
- Tøm dernæst svømmerhusene v.h.a. de "ventiler" á kærvskruer der sidder
siden-ud i bunden af svømmerhusene.
- Efterfyld slutteligt (v.h.a. "PRI) med frisk bensin!

Mon ikke at det afhjælper problemet?

--
Armand.

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-03-02 20:12

Hej igen igen!

> [...]
> siden-ud i bunden af svømmerhusene.
> - Efterfyld slutteligt (v.h.a. "PRI) med frisk bensin!

Den lavede også nummeret på prøveturen, men prøveturen kørte jeg meget
forsigtigt da det er over 2½ år siden jeg sidst havde siddet på en mc, så
jeg
skiftede gear ved de 4000 omdr. de fleste gange, så jeg oplevede det kun et
par gange der, jeg nævnte det for sælger men de kunne ikke rigtig forstå det
og mente det var fordi den ikke var blevet varm nok.
De har efterfølgende været her og prøvet en tur og har erkendt der er noget
galt og de har lovet at de nok skal udbedre det for deres regning for som
han sagde "det skal du bestemt ikke leve med" og han kommer efter cyklen på
mandag og får sammen med en kammerat kigget på det, og kan de ikke selv
finde
og rette fejlen så kører han den på værksted og betaler af egen lomme.

Jeg har selv her torsdag aften været ude og kigge lidt efter at jeg læste
news (jeg har intet forstand på motorer mm.), jeg havde lige sædet af
og lod mærke til en klar plast slange der så ud til at være klemt helt
sammen (var i spænd mellem sikringskasse og batteri) det er vist den
der hedder "carburator vent tube" ifølge min Haynes service bog, den
frigjorde jeg og smed sædet på igen, startede cyklen op og tog en meget
lille tur 1,5 km. og havde nu ingen problemer med at den døde i området
4000-5000 omdr. selvom jeg prøvede at fremprovokere det.
Kan det være det der har været problemet at der ikke har været gennemgang i
den slange ?

Mvh. Kim

Fra : Bendt Grunge

Dato : 28-03-02 21:21

> 4000-5000 omdr. selvom jeg prøvede at fremprovokere det.
> Kan det være det der har været problemet at der ikke har været gennemgang
> den slange ?
>
> Mvh. Kim

Det kan også være tændrørne som har for stor afstand i elektroden og når
motoren kommer under hårdere arbejde kan gnisten ikke springe og motoren går
meget ujævnt, så tjek om de har den afstand som de skal have, jeg har selv
lavet den fejl og indstillet dem after forkerte data og den gik meget skidt.

BG.

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-03-02 21:34

Hej!

> Det kan også være tændrørne som har for stor afstand i elektroden og når
> motoren kommer under hårdere arbejde kan gnisten ikke springe og motoren
går

Vi prøvede onsdag med nye tændrør uden at det hjalp.

Mvh. Kim

Fra : Armand

Dato : 29-03-02 03:39

Kim Hansen <kim@translator-lykke.dk> skrev i en

> [...]

rigtig
> forstå det og mente det var fordi den ikke var blevet varm nok.

Dette er en bebrejdelse:
Hvorfor besvære sig med en prøvetur, hvis man ikke prøver den grundigt,
endsige tager konstanterede fejl alvorlige???
Jeg husker ikke på stående fod i hvilken grad at du har været igennem
møllen omkring råd og advarsler; men jeg har netop i anden tråd (VF1000)
misytret over at skribenter i den sidste ende mangler vilje til at
droppe den model de allerede har forelsket sig i også selv om spørgsmål
til den afstedkommer adskilelige advarsler og bedre alternativer, og
denne begivenhedsrække kan godt ligne den aversion temmeligt godt :-/

Nå - Videre i teksten:

> [...]
> på mandag og får sammen med en kammerat kigget på det, og kan de ikke
> selv finde og rette fejlen så kører han den på værksted og betaler af

Rart at høre om så kulant en sælger. Da ikke en privatmand, vel?

> [...]
> sammen (var i spænd mellem sikringskasse og batteri)
> Kan det være det der har været problemet at der ikke har været

Jup!
Hovedet på sømmet!!!
Det er endda særdeles vigtigt at der er fri gennemgang igennem den
slange (som svømmerhuset ånder igennem)!

Til gengæld kan den ikke være skyld i fejlen som du beskriver den,
eftersom at det mere skulle være et tidsbestemt problem á karburatoren
savner atmosfæretryk efter et antal km og først får snøftet noget til
sig efter motoren har været stoppet et stykke tid (evt. stiger af
modellen, hvis det var sædet der klemte slangen!)
Men jeg er villig til at tro at der også kan foreligge et
symptom-definitions problem for dit vedkommende, hvorfor jeg afgjort
mener at du skal give dén fejlårsag en chance og tage en god testtur
snarrets muligt!!

--
Armand

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-03-02 21:00

news:a80kca$1628> rigtig

> Dette er en bebrejdelse:
> Hvorfor besvære sig med en prøvetur, hvis man ikke prøver den grundigt,

Jeg opdagede jo fejlen og blev jo lovet at maskinen var 100% iorden, hvis
ikke så ville sælger selvfølgelig bringe det iorden.

> Nå - Videre i teksten:

> noget

> Rart at høre om så kulant en sælger. Da ikke en privatmand, vel?
Jo det var en privat jeg købte den af :)

> [...]
>
> Til gengæld kan den ikke være skyld i fejlen som du beskriver den,
> eftersom at det mere skulle være et tidsbestemt problem á karburatoren
Jeg var ude og køre igen i dag i ca. 45 min. og jeg havde ingen problemer
med at den "døde/satte ud" i området 4000-5000 omdr. så nu er jeg rimelig
sikker på at problemet er løst, og jeg tror selv at det er den slange der
har været problemet for ellers kan jeg ikke forklare hvorfor jeg konstant
har haft problemet i området 4000-4500 omdr. fra første minut på mine
"lange" ture og til jeg satte cyklen igen 70 km.senere og det var hvergang
den ramte de 4000-4500 omdr. ved alm. kørsel.
På turen idag kørte jeg og prøvede at fremprovokere fejlen uden at den kom,
jeg ved så ikke om fejlen evt. kan skyldes en kombination af den klemte
caburator vent. slange og så evt en tankfuld gammel benzin, hvis man
forestiller sig at sælger har valgt at fylde tanken op inden han satte
motorcyklen væk for vinteren og det så er den benzin jeg har kørt med indtil
igår, hvor jeg fyldte tanken med friskt benzin ?

Mvh. Kim Hansen

Fra : Armand

Dato : 30-03-02 23:52

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg var ude og køre igen i dag i ca. 45 min. og jeg havde ingen
> problemer

OK - Regn blot med at have fundet problemets arnested!!

> .............. og det så er den benzin jeg har kørt med indtil
> igår, hvor jeg fyldte tanken med friskt benzin ?

Læste jeg rigtigt at du ikke lige gav modellen den obligatoriske
forårskur á en gang karburatorsprit?
Hvis(!) der skulle ligge en pøs vand i bunden af tanken, lukker du den
lige lukt i karbunaderne ved første benyttelse af reservetanken. Og dét
med høj risiko for at stoppe hoveddysen øjeblikkelig!
Med en spritkur kan du køre normal-tanken tom med god samvittighed

--
Armand.