våd sokkel
Fra : Helle Skoett

Dato : 27-03-02 01:50

Hej gruppe.
Sidste forår byggede jeg mit drivhus. Med en fin sokkel af lecasten. Da jeg
kom lidt sent i gang, syntes jeg ikke, at jeg ville bruge tid på at pudse
soklen - men omvendt ville jeg jo gerne - bare senere. Så jeg dækkede den
til med plastic, så der ikke kom jord ind i lecablokkene.
Nu er det senere, og jeg har gravet jorden ud af drivhuset, og taget
plasticen af - og stenene, der lå under jordhøjde er drivende våde. (Der er
meget vand i jorden efter den megen regn). Men er det *meningen*, at stenene
skal kunne tåle at være våde? Mit eget svar vil være et nej, men det afføder
endnu et spørgsmål: Hvordan undgår jeg det så?
Når væggene er lidt mere tørre at kikke på, pudser jeg dem op, så drivhuset
bliver fikst og færdigt at se på, men pudsen forhindrer ikke
gennemblødningen. Så det sker vel igen til næste forår? Og hvad så med
pudsen? Bliver den så frostsprængt i vinterens løb?
Jeg skal måske lige nævne, at den ene mur er pudset udvendig - altså uden
plastdækning udefra, og den er mindst lige så våd som de andre. Måske endda
lidt vådere.
Og plasticen går helt op til remmen, som huset står på, alligevel er den
øverste række sten - som ligger over jordhøjde - ikke våd. Så det skyldes
altså ikke mangel på fordampning.
jordnær og våd hilsen
helle s

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-03-02 22:37

Helle Skoett <Helle.Skoettvaek@bt.dk> skrev i en
> [...]
> øverste række sten - som ligger over jordhøjde - ikke våd. Så det skyldes

Du har valgt et dårligt materiale, men få nu det bedste ud af det ved at
pudse med noget stærkt puds. Det kan du gøre såsnart der ikke er fare for
frost, uanset om lecaen er våd eller ej.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle Skoett

Dato : 29-03-02 18:53

Hej Preben.
Tak for svaret. Men hvad mener du med, jeg har valgt et dårligt materiale?
(Det har jeg måske nok, men jeg har fulgt alle forskrifter fra Politikens
bog om Drivhus. Her stod, at man skulle bygge soklen af lecasten eller sådan
noget hundedyrt vandfast træplade med flamengo imellem - af hensyn til
isoleringsevnen....)
Jeg spørger af hensyn til en mulig anden gang eller andre entusiatiske
drivhusbyggere, der ikke behøver begå samme fejl.
vh helle s

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-02 21:32

> [...]
> Jeg spørger af hensyn til en mulig anden gang eller andre entusiatiske
> drivhusbyggere, der ikke behøver begå samme fejl.

Jeg vil mene at man skal bruge sokkelsten eller støbe sokkel. Selv har jeg
indtil videre kun stillet huset på nogle fliser, stroppet det fast til
jorden med 4 ankre, og isoleret indvendig med 60 mm flamingo. Da jeg har
gravet mig en halv meter under terræn, ville det blive en ret stor
støbeopgave. Dine lecablokke har det med at frostsprænges hvis de ikke står
tørt eller kan holde sig tørre nok ved at være pudsede godt. Med de milde
vintre vi har, kan der være håb om at det holder alligevel. Hvis der lige
var en murer der kunne korrigere, hvis jeg tager fejl, så mener jeg man skal
pudse i rent sand og cement i forhold 5:1 eller 4:1.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen