/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dysning af Yam. Fazer 600
Fra : Henrik Lohse


Dato : 26-03-02 21:43

Hej NG.

Så er der brug for et par gode råd (igen !!!!). Jeg har monteret KN-filter
og Carbon potte af suspect fabrikat = ingen dysningsvejledning (det skulle
jo være billigt !!). Nu skal dyret jo dysses eller ..... ?.

Hvor kan det anbefaldes at få udført ovennævnte (på sjælland) og kan det
lade sig gøre, sådan nogenlunde uden dysningsvejledning ?.

Hvad mener gruppen at sådan et kirugisk indgreb i Fazerens ædlere dele skal
koste, sådan +/- inden for en træskolængde ?.

Jeg er helt blank på dette område, så erfaring søges.

Mvh.
Henrik
Sort Fazer 600



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (26-03-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 26-03-02 22:09

> Hvor kan det anbefaldes at få udført ovennævnte (på sjælland) og kan det
> lade sig gøre, sådan nogenlunde uden dysningsvejledning ?.

Hej Henrik

Jeg har selv dyset min XJ 600 ind. Den kom til at gå acceptabelt, men aldrig
perfekt. Den kunne startes uden choker altid og gik generelt for fedt (ikke
på den gode måde ). Du skal få det gjort et sted de har et rullefelt.
Det koster 2-3 timers arbejde og en rulning. I alt 1200- 1800kr. Jeg ville
ikke spare de penge, og prøve at gøre det selv. Jeg har prøvet og indset det
kræver erfaring, know how og dyrt udstyr. Vær sikker på at din maskine er i
service mæssig god stand, så de ikke skal bruge tid på at fejlfinde. Jeg har
fået min CBR rullet ved lydmuren, og jeg er meget tilfreds med resultatet.

Her er et par links how to, hvis du absolut vil selv:

http://members.accesstoledo.com/fastlarry/banditcarbtunning.html

http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html

http://204.71.0.3/motoprof/moto/mcycle/mototech.html

Du får også lige min historie:

Herunder er den komplette karburator beretning, ucensureret og uncut som det
skete for et par år siden.

Min komplette Motad N-Eta udstødning på min XJ 600 knækkede over her sidste
dag. Den gik over i en svejsning p.g.a. metaltræthed ikke p.g.a. rust -
møgpotte. Jeg kunne derefter med et snuptag vride potten af. Da jeg så stod
med lydpotten i hånden raslede der et rør ud på 40cm plus diverse stykker
metal på ca. 4X4cm. Jeg følte mig lidt presset på det tidspunkt, men stor
var min glæde da jeg så at den var knækket et heldigt sted. Jeg har
tidligere på året været på stumpemarked i Herning og en af de ting jeg fik
med hjem var en Lenhardt og Wagner racing slip-on potte til en FZR 600 R.
Det viste sig at L&W potten passede på med få modifikationer. Jeg var dog
lidt betænkelig på larmen og mit gode rygte over for naboerne, da der er hul
direkte igennem den. Derfor pakkede jeg den hårdt om med ny dæmperuld og
svejsede den på. Efter nogle gange sort kakkelovnsmaling er det faktisk
blevet ret pænt. Lyden er dyb og lidt markant, men det er til at leve med.
Jeg ønsker mig en potte hvor jeg kan tøffe gennem byen med 3-4000rpm uden at
gøre mig bemærket, men ved 7-8000rpm må den gerne larme. Lidt Johnny er man
vel altid . Problemet er at motoren har mistet en masse kræfter og jeg er
bange for den kører alt for magert. Så er mit spørgsmål: Kan man dyse sine
karburatorer selv?

Jeg kan godt lide at skrue i min MC, og jeg er stolt af at jeg selv kan
ordne den. Jeg har læst i min værkstedsmanual, men der står bare hvordan man
skiller karburatorerne ad og samler dem igen. Jeg har læst på denne side
hvordan man justerer sine karburatorer selv:
http://204.71.0.3/motoprof/moto/mcycle/carb101/carb101.html
http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html
http://members.accesstoledo.com/fastlarry/banditcarbtunning.html

Mit ønske er ikke at hive de sidste 2-3hk ud af maskinen, men at den bliver
velkørende og at jeg ikke behøver at være bange for at brænde
udstødningsventilerne af p.g.a. for mager blanding. Som jeg ser det kan jeg
prøve lidt selv, og hvis det mislykkedes så kan jeg altid få den dysset på
rullefelt.

Den mister virkelig pusten ved fuld hane.


---------------------------------------------------------------------

Her er en update. Jeg har besluttet at prøve at dyse mine karburatorer selv.

Jeg har været ud ved Aagesen og købe to sæt hoveddysser. Et sæt 107,5 og et
sæt 110, standart er 102,5. pris i alt 160Kr

At få karburatorerne ud af MC'en var temmelig nemt, men så begyndte mine
problemer. Rigtig mange at skruerne i karburatorerne sad fast. Selv med
masser af WD40 og en slagskruetrækker var det ikke nemt. Jeg har ødelagt en
masse skruer, og været ned og købe nye rustfrie bolte med unbacho hoved for
88kr. Da jeg fik pillet mine karburatorer fra hinanden viste det sig at alle
mine membraner var revnede eller næsten revnede. Jeg havde dog et andet sæt
karburatorer fra en skadet cykel, og her var alle membranerne ok. To af
pilot skruerne flækkede toppen af kærven da jeg skulle skrue dem ud. Her
skulle jeg nok have bruge mere WD40 og meget mere tålmodighed. Cylinder 1 og
to havde 102,5 dyser i, men 3 og 4 havde 105??? Hvorfor det? Hvis en
tidligere ejer har dysset den om, skifter man så ikke alle dyserne
samtidigt?

Jeg har nu fået totalt adskilt 4 karburatorer der alle er ok. I morgen
bliver de renset grundigt og samlet igen. Jeg hæver nålene et trin, sætter
107,5 hoveddysserne i og giver pilotskruen en ekstra halv omgang som udgangs
punkt. Så ser jeg hvordan det går derfra.

----------------------------------------------------------------------------

Update 2:

I dag samlede jeg karburatorerne. Det tog lang tid, og bøvlede lidt. Jeg
havde hævet nålene en tak og sat 4 dyser størrelse 107 i. Jeg fik monteret
skidtet, og den kørte forfærdeligt, og kun på tre cyl. Damn!! Jeg skilte det
hele ad igen fandt nogle fejl, og satte alt til standart. Så tog jeg mig en
prøvetur. Med de nye membraner er den meget hurtigere til at tage gassen, og
det initiale træk når jeg giver en lille smule gas er voldsomt forbedret.
Jeg tog mig en hurtig tur på motorvejen, men tophastigheden er lavere end
normalt, og det tager den længere tid at komme derop.

I morgen leger jeg med større dyser og måske en hævning af nålene. Jeg synes
egentligt at fra 0 til 1/3 gas går fint, så jeg vil ikke lege med
pilotskruen lige nu. Desuden har jeg knust hovedet på en pilotskrue. Den er
lille (4mm), har fingevind og sidder nede i et 1 cm dybt hul. Hvordan
helvede får man sådan en ud? Jeg har en ny dyse, så hvis jeg bare får den
uden at kværne gevindet er alt ok. Hjælp!

Jeg har nu dobbelt checket med værkstedsmanualen og de der forskelligt
størrelse dyser.
1 og 2 har 105
3 og 4 har 102,5

1 og 4 har en størrelse nåle
2 og 3 har en anden størrelse nåle
Det synes jeg er mærkeligt! Som jeg ser det får alle fire cylindere
forskellig blanding?

I morgen lægger jeg ud med at montere 105 105 107,5 107,5 Kører ud på
motorvejen. Giver fuld rulle i 30 sek. tager koblingen og dødemandsknappen
og ruller ind i nødsporet. Så kigger jeg på tændrørene og kører hjem og
monterer 107,5 107,5 110 110 og laver samme procedure igen. Jeg tror ikke
jeg skal op i 112,5 men vi får se. Når jeg har fundet den rigtigt dyse, vil
jeg se om nålene et sat rigtigt ved at lave tændrørstricket igen men ved 1/2
gas

----------------------------------------------

Update 3

I dag har jeg rodet med dyser og bøvlet med at få en fastgroet
blandingsskrue løs og kørt "Frøen". Jeg har først kørt med 105 105 107,5
107,5 som er et nummer større en standart. Det gik egentlig ok, men der var
ikke forskel i acc. fra 2/3 til fuld gas. Jeppe Degnbol påstod at der skulle
være forskel i acc. på den sidste drejning. Jeg tævede den en del i 3 og 4
gear på motorvejen det gjorde at jeg ikke kørte så stærkt, og den ikke acc.
jævnt hurtig så jeg kunne mærke om der var forskel i den måde den tog gassen
på. Farven på Tændrørene var lysegrå, men egentlig ikke for hvid. Derefter
fik den 107,5 107,5 110 110. Det hjalp på 2/3 til fuld rulle acc, men
tophastigheden og tændrørsfarven var næsten ens, dog en anelse mere mørkegrå
gående mod brun. Faktisk kørte den rigtigt godt med disse dyser, men jeg
ville gerne have mine tændrør mørkere, så jeg var sikker på at den ikke gik
for magert. Jeg havde ikke dyser større og min MC var skilt ad. Jeppe
spurgte om jeg ikke ville låne frøen (ZX6R fra 98), det siger man jo ikke
nej til og jeg tog en tur fra DTU til Aagesen. Frøen er ny-serviceret og
hold da op hvor gik den godt. Jeg nød turen i fulde drag. På vej til bage
løb den tør for benzin på hovedtanken, og jeg måtte trække over i nødsporet
for at finde benzinhanen. Jeg sagde tak for lån til Jeppe og gav et Dobbelt
Whopper Cheese meal som tak. Det var en oplevelse. Jeg har prøvet 39
forskellige cykler og denne står som en af de aller mest velkørende. Her
efter gik der en del tid med at få den fastgroede pilotskrue ud. Den blev
varmet, fik WD 40, blev banket på, fik mere varme, mere WD40, flere bank.
Der blev boret en ornepik i den, og efter mange forsøg kom den op og
karburatoren er nu i perfekt stand. Hurra! Med 110 110 112,5 112,5 gik den
ikke så godt. Først tævede jeg til den og kiggede på tændrørene. De var
lyse?? På vej tilbage løb jeg tør for benzin, så det var ikke så mærkeligt
Det var dog kun 50M fra Statoil, så skaden var til at overleve. Der kan
være 18,92 L i min tank kan jeg nu fastslå. Jeg prøvede igen og denne gang
gik den meget mere fedt og ikke så godt. Jeg kunne ikke se det så tydeligt
på tændrørene, ud over de var mørkebrune, men den tog ikke fuld gas så godt,
så jeg skiftede over til 107,5 107,5 110 110 som er to numre over standart.
I morgen roder jeg med en karburator synkronisering (igen) Jeg hæver nok
nålene og jeg ser om jeg når at stille på blandingsskruerne som alle kan
justeres nu.

------------------------------------------------------------------------

Update 4

Cyklen kører rigtigt godt fra 3000 RPM og op. Jeg har ikke hævet eller
sænket nålene, da jeg synes den trækker rigtigt godt i mellem området.
Desværre trækker den dårligt under 3000. I dag synkroniserede jeg
karburatorerne og fik dem til at stå rigtigt godt. Jeg skruede også på
pilot/blandningskruen. Standart er 2 drejninger ud. Ved 1 drejning gik den
om muligt endnu værre! Ved 2½ drejning blev det tåleligt, men ikke helt som
før. Kan man justere mere end 2½ drejninger ud? Skal jeg så have en større
tomgangsdysse, og derfor formindske hoveddyssen? Den tager ikke gassen helt
rent fra tomgang og den trækker først ordentligt ved 2000 RPM i 2-3 gear når
den får over 1/6 gas, hvis i forstå hvad jeg mener.

Indtil videre er jeg rigtigt godt tilfreds. At få tætte membraner i
karburatorerne har Virkelig hjulpet på gas responsen. Derudover har de
større dyser gjort at den kører bedre end før over 3000 rpm. Jeg vil påstå
at den har fået flere heste ved 4000- 6000 rpm, men det bliver jo en
påstand. Det føles ikke som om der er nogen huller i momentområdet. Desværre
er momentet under 3000 forværret, men det havde jeg egentlig også forventet
ved påmontering af en racing potte. Jeg har nu ingen skrupler ved at følge
Snorre på en YZF1000 og Hylle på en CBR600F3 til Skagen træf i næste uge.
Hvis jeg er heldig bliver det så sjov kørsel at der skal en hel liter olie
med i topboxen - man er vel Yamaha kører

-------------------------------------------------------------

Update 5

Nu kører den bare godt !
Dette er en kort historie denne gang. Jeg havde problemer med at få cyklen
til at tage gassen fra tomgang. Jo varmere cyklen blev, jo værre blev
problemet. Til sidst blev jeg nød til at holde omdrejningerne på 3000 rpm
for at den ikke gik i stå. I dag holdt jeg for rødt lige foran er politivogn
med racing potten brølende lige i hovedet på dem. De stoppede mig ikke......
jeg vil have mine skattepenge igen

Der var tre grunde til jeg forventede den gik for fedt: Den tog gassen bedre
kold end varm. Her taler vi om at tage gassen fra tomgang til 3000rpm. Ved
koldstart lugtede der en lille smule af benzin. Hvis jeg lige gassede lidt
op fra tomgang fald omdrejningerne lavere end tomgang, eller den gik i stå.
Jeg skruede blandingsskruen en omgang! ind, og nu kører den markant bedre.
Den skal nok justeres 1/4 omgang, men et er jo hurtigt gjort.

Opsummering:
Penge sparet:
1000-1300 for justering + timer for at få alle skruerne ud af
karburatorerne.
Der var mange der sad fast.

Min pris:
dyser: 160kr
timer: 40, men der er indbefattet generel klub hygge og burgerspisning

Prøv det. Jeg har lært en masse og har alligevel ferie. Jeg er 100% sikker
på jeg har fået flere HK ved 7000 rpm, men er jeg utilfreds dyser jeg den
bare om

-----------------------------------------------------------------

Update 6
Grunden til den dårlige tomgang var at man skal justere blandingsskruerne i
mindre spring en ½ omgang. ved 1 3/4 omgang gik den bedst. Jeg fik senere
rullet den gamle XJ og den smed 54,6Hk samt havde en pæn moment kurve.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste