Bestand i et 325 liters akvarie
Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-03-02 22:14

Hej

Jeg skal snart ud og købe et 325 liters akvarie, og tænkte på følgende
beboere til at starte med.

1:1 Maylandia (Pseudotropheus) estherae, rød rød zebra
1:2 Pseudotropheus lombardoi
1:1 Haplochromis (Cyrtocara) moorii
1:1 Kribensis
1 gibbiceps malle
1:1 Ancistrus

Er det for meget for lidt ellers tilpas ?

Eventuelt også 2 par Neolamprologus multifasciatus med unger, men se
venligst nedenstående post.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-03-02 10:37

Michael Sørensen <ms@hco.kollegienet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mz5o8.2246$iY5.57194@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Er det for meget for lidt ellers tilpas ?
>
> Eventuelt også 2 par Neolamprologus multifasciatus med unger, men se

Selvfølgeligt kan du sætte fiskene sammen, uden at de slår hinanden ihjel
med det samme, men
sammensætningen er ikke optimal!
Nu har du lige som lagt ud med at det skal være Malawiciklider der skal
være i akvariet, så passer kribensisene slet ikke
der til. Deres opførsel og yngleadfærd duer ikke sammen med
Malawiciklider, kribensis laver et territorie og forsvarer dette,
samtidig med at de skal bruge en hule/kokosskal/urtepotte til at lægge æg
i, og når ungerne klækker føres de rundt i akvariet,
på jegt efter foder. Malawi cikliderne vil elske de små kribensiser!

Med hensyn til dit valg af ciklider, synes jeg du skal finde en anden en
C. moori, og det skyldes at den i naturen lever på sandbund,
og dels at den bliver ganske stor. Vælg isteder f.eks en Aulonocare art,
de koster normalt ikke alverden og samtidigt kan du få
en trio istedet. Aulonocarer lever i naturen på den samme klippe kyst som
Mbunaerne. Tag også lige en ekstra M. estherea hun!

Jeg synes også du skal glemme Gibbiceps mallen, den bliver jo også ganske
stor, tag i stedet for nogle flere Ancistius.

Glem også N. multifasciatus, den hører heller ikke hjemme sammen med
Malawierne, den er så lille at du risikerer at C. moorierne
tager dem. De skal helst gå i et akvarie for sig selv, hvis du vil se
deres yngeladfærd.

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 01-04-02 09:50