Hvilken scanner er bedst ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-02 20:04

Jeg har 3 forskellige scannere stående, men jeg kan ikke finde en skid
om dem på nettet ?

Agfa StudioScan II

Microtek Phantom MRS-600E3

Microtek ScanMaker X6 MRS-1200X6S

alle er SCSI modeller, men hvilken er bedst ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-02 06:56

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har 3 forskellige scannere stående, men jeg kan ikke finde en skid
> om dem på nettet ?
>
> Agfa StudioScan II

Jeg har selv en IIsi, som stadig kører upåklagelig. Den er klippestabil,
og jeg vurderer den som værende helt klart den bedste. Model II er et
nummer ældre, men selve scanner-værket er det samme i kvalitet. Den er en
smule langsomemre end IIsi

> Microtek Phantom MRS-600E3

Selv kender jeg ikke meget til Phantom serien, men fra andre skulle den
være meget hurtig, men også en smule upålidelig især med brug af OmniPage
til OCR. TextBridge Pro skulle fungere bedre.

> Microtek ScanMaker X6 MRS-1200X6S

Samme problem med OmniPage, men til billedscanning er den lige så suveræn
som Agfas StudioScan II og IIsi. Den kan dog være vanskelig at få til at
virke på OS 9.2.x. Jeg har selv haft en stående, og jeg fik den aldrig
til at fungere på 9.1 og 9.2.x - selv med de nyeste drivere,k der er
tilgængelig på Microteks driverside. Farvekorrektionen i selve scanningen
er meget fin.

> alle er SCSI modeller, men hvilken er bedst ?

Jeg vil umiddelbart sige, at Phantom scanneren er den dårligste, og Agfa
StudioScan II den bedste, men forskellen på X6 og SS II er så lille, at
det bør prøves i praksis, selvom X6'eren har en højere opløsning end SS
II. Agfas software FotoLook 2.09.2 fungerer også stadig på OS 9.x.

Så jeg vil faktisk anbefale, at du prøver at scanne både det samme
billede og den samme tekst på alle 3 og så sammenligner resultaterne.
Brug et kontrastrigt billede i ca. 10x15cm format. Og til tekst skal du
vælge en tekst med både en serif skrift (fx. Times) og en sans serif (fx.
Arial). Vælg så ensartet en opsætning i prefs som det er muligt.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World