Beskæring af Bramley
Fra : Peter Andersen

Dato : 26-03-02 16:06

Jeg har et Bramley æbletræ som har været enormt stort og for ca. 20 år siden
blev skåret helt ned og man har ladet 3 stammer vokse ud og jeg er begyndt
for nogle år siden at få lidt form på det da det har vokset enormt tæt og
meget højt. Problemet er at træet har en extrem vækst og noget rodbeskæring
eller ringning må efterhånden komme på tale. Har nogen erfaring inden for
dette? Jeg havde håbet at ren sporebeskæring og lidt udtynding i løbet af
sommeren ville kunne holde det nede, men nej, jeg får 1m høje skud overalt.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-02 19:18

On Tue, 26 Mar 2002 16:06:09 +0100, "Peter Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> [...]
>sommeren ville kunne holde det nede, men nej, jeg får 1m høje skud overalt.

Det lyder til at være et træ på vildstamme... Den slags er ikke gode i
en villahave, men i store haver burde man bruge æbler podet på vildæbler
noget mere... Jeg kan huske hvordan det var at klatre i æbletræer. Det
kommer min nevø næppe til

Nå, jeg tror ikke rigtig du kan holde træet nede... En ringning bruges
vel mest for at få en bedre frugtsætning - men det giver nok samtidig en
lidt svagere vækst. Men det er efter min mening også en drastisk metode.

Nåh, få du fat i nogle M26/M106 og kom i gang med at pode nogle nye - og
fæld så det gamle når de nye bliver nogle år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-03-02 19:36

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nåh, få du fat i nogle M26/M106 og kom i gang med at pode nogle nye - og
> fæld så det gamle når de nye bliver nogle år.

Nej den vokser garanteret på din egen stamme, den har været mange meter høj
i din ungdom, og har været ved at smadre både hus og det hele.
Ja, jeg har også tænkt mig at købe en del grundstammer og pode dem på. Træet
er 100% sund og rask, ikke skyggen af kræft, sygdom eller andet og har
nogle vidunderlige æbler til brug i al slags madlavning (og hvem sætter ikke
pris på en god æblekage, og så lavet jeg for en sikkerhedsskyld nogle
grenstiklinge af den i år.

Hører gerne fra nogle der har erfaring inden for emnet (subj).

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-02 20:29

On Tue, 26 Mar 2002 19:35:34 +0100, "Peter Andersen"

> [...]
>pris på en god æblekage, og så lavet jeg for en sikkerhedsskyld nogle

Stiklinger vil jo også blive så store som modertræet.... De skal på en
svagere grundstamme hvis de skal blive til et træ som kan være i en
villahave....

http://www.gartneriet.dk