Lobelia
Fra : vagn torup

Dato : 26-03-02 15:42

Hejsa allesammen
Er der nogen af jer, der ved, hvorfor jeg ikke kan få lobelia til at
spire???
Både i år og sidste år har jeg prøvet at så dem, ude såvel som inde, med og
uden platiskfilm m/huller (altså minidrivhus). Sidste år måtte jeg vejen
forbi min blomsterhandler og købe planterne i stedet for. De er ganske vist
ikke dyre, men jeg ville da hellere lave mine egne.
MVH Rikke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-02 19:13

On Tue, 26 Mar 2002 15:42:18 +0100, "vagn torup" <vagntorup@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>forbi min blomsterhandler og købe planterne i stedet for. De er ganske vist
>ikke dyre, men jeg ville da hellere lave mine egne.

Hvilken slags lobelia? De almindelige hænge/kant?

Der kan være for koldt, eller for varmt?

Hvordan sår du frøene, altså i hvilken type jord og dækker du dem med
jord?

http://www.gartneriet.dk

Fra : vagn torup

Dato : 27-03-02 16:55

Hej Mads
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sfe1austejriqoeinvcrgbed0a9hbbverp@4ax.com...

> Hvilken slags lobelia? De almindelige hænge/kant?
>
> Der kan være for koldt, eller for varmt?
>
> Hvordan sår du frøene, altså i hvilken type jord og dækker du dem med
> jord?

Jeg har sået dem i "almindelig" pottemuld fra supermarkedet. Det er de
almindelige blå hængelobelia. Det kan da godt være temperaturen er forkert,
men det undrer mig bare, at de så hverken kommer, når de bliver sået ude
eller inde. Den ene del burde jo være ok. Det skal siges, at udendørs
betyder en inddækket altan, hvor vinduerne er skudt fra i dagtimerne men
lukket om natten for at undgå nattefrost.
MVH Rikke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-02 19:04

On Wed, 27 Mar 2002 16:55:10 +0100, "vagn torup" <vagntorup@get2net.dk>
wrote:

>Jeg har sået dem i "almindelig" pottemuld fra supermarkedet. Det er de

Det kan meget vel være problemet. Pottemuld er gødet, så- og priklejord
er ikke gødet (det er i hvert fald meget meget svagt hvis det er). Det
kan have noget at sige.

> [...]
>betyder en inddækket altan, hvor vinduerne er skudt fra i dagtimerne men
>lukket om natten for at undgå nattefrost.

De bør spire hvis de sås indendørs. De fleste planter vil have det varmt
for at spire - tit anbefales det at sætte planterne ved 22-24 grader
indtil de er spiret og så sænke temperaturen igen - så spirer de
hurtigere.

Jeg ved ikke om du har dækket frøene, men lobelia skal kun trykkes fast
i jorden, de må _ikke_ dækkes med jord. Frøene er så små at de meget
dårligt kan trænge gennem et jordlag. Men ved at frøene ligger i
overfladen af jorden skal man også være mere omhyggelig med at de ikke
tørrer ud...

http://www.gartneriet.dk

Fra : vagn torup

Dato : 28-03-02 21:09

Hej Mads
Jeg har fulgt såvejledningen på pakken, men da de ikke spirerede har jeg så
eksperimenteret mig frem - stadig uden held. Frøene er fra 3 forskellige
poser.
Jeg har ikke dækket dem med jord, det står på posen, at man ikke må.
MVH Rikke
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u624auc01djo3sk1pt3d5q1tv61e2pi2n2@4ax.com...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-02 21:17

On Thu, 28 Mar 2002 21:09:20 +0100, "vagn torup" <vagntorup@get2net.dk>
wrote:

>Jeg har fulgt såvejledningen på pakken, men da de ikke spirerede har jeg så
>eksperimenteret mig frem - stadig uden held. Frøene er fra 3 forskellige
>poser.

Er de 3 poser så købt samme sted? Frø har f.eks ikke spor godt af at
blive opbevaret i varme rum.
Jeg havde engang mine tomatfrø liggende i køkkenet i et par uger - ikke
et af dem spirede. Jeg tror det var varmen i køkkenet som gjorde
udslaget...

http://www.gartneriet.dk

Fra : vagn torup

Dato : 29-03-02 10:14

Hej Mads
Nej, poserne er ikke købt samme sted, men måske er der håb. Her til morgen,
så jeg 5-6 bittesmå spirer i den kasse, jeg såede for 4½ uge siden. Om det
er lobelia, kan jeg slet ikke se endnu, men da spirerne er ens, så er det jo
nok dem. Nu har jeg vandet dem meget varsomt, inden solen begynder at brænde
og så bliver det spændende at se, om der er kommet flere.
Jeg har i øvrigt også mine frø liggende i køkkenet og har ikke haft nogle
problemer med det (nå ja måske lobelia). Alle spirer flot. Mine
tallerkensmækkere er 15 cm høje nu og alle morgenfruer er kommet op.
Pragtsnerlerne synes at gå lidt langsommere. Guldblomsterne er alle spiret,
mens petuniaerne kun er kommet med 3-4 spirer.
MVH Rikke
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:heu6aukrfqdchajr7aerci3mtm7nnsdfk8@4ax.com...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-02 11:24

On Fri, 29 Mar 2002 10:14:17 +0100, "vagn torup" <vagntorup@get2net.dk>
wrote:

>Nej, poserne er ikke købt samme sted, men måske er der håb. Her til morgen,

Er de så måske fra samme firma? (Altså alle fra Dæhnfeldt, Hammenshøg
eller lign.)

Det kunne jo være et af firmaernes produktion ikke har det så godt....
men det er gætværk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : vagn torup

Dato : 30-03-02 09:02

Hejsa
Jo det er samme firma, Hammenshøg, men jeg er fortrøstningsfuld omkring at
det virkelig er lobelia, der kommer i kassen derude på altanen.
Tak for din hjælp og interesse!!!!!
MVH Rikke
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:62g8au0gp3qm044170sqqm5p6pcmjmsv44@4ax.com...