Bearnaise sauce
Fra : Henrik Falkentorp

Dato : 26-03-02 14:27

Er der nogen der har en god og måske let opskrift på Bearnaise sauce?

Henrik

Fra : Jesper Winding

Dato : 26-03-02 19:57

Knorr? hæ hæ - ok! men det var altså ikke til at lade være :)

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Esben

Dato : 27-03-02 01:06

"Henrik Falkentorp" <h.falkentorp@city.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en god og måske let opskrift på Bearnaise sauce?

Hva med kold bearnaise?

En del mayo
Lidt esdragon
Lidt bearnaiseessens
Salt og peber
Måske endda lidt creme fraiche/ymer

-> lækkert til pommes frites :)

--
Esben

Fra : Kim Nielsen

Dato : 28-03-02 10:19

"Henrik Falkentorp" <h.falkentorp@city.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en god og måske let opskrift på Bearnaise sauce?
>
> Henrik

Jeg søgte forleden på Opasia efter Bearnaise, og jeg mener at der var
825 hits - opskrifter og restauranter der serverede mad med bearnaise
m.m.

Det jeg egentlig var udefter, var at finde ud af hvorfor det hedder
Bearnaise - og det lykkes ikke.
Jeg har også kikke i ord bøger på nettet og på papir.

Er der nogen der ved det, eller kan henvise til en anden NG eller noget
ligende hvor man kan finde svaret. ??

-"- KGN -"-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-02 10:52

Kim Nielsen skrev:

> Det jeg egentlig var udefter, var at finde ud af hvorfor det
> hedder Bearnaise - og det lykkes ikke.

På <http://www.google.com/search?q=bearnaise+etymology&btnI=1> står
der bl.a.:

»ETYMOLOGY: French béarnaise, feminine of béarnais, of Béarn«

Se <http://www.bartleby.com/61/71/B0137100.html> for den fulde ordlyd,
samt fx <http://www.bearn-online.com/> for at se hvad Béarn er.

// Klaus

Fra : Kim Nielsen

Dato : 28-03-02 11:28

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> der bl.a.:
>
> »ETYMOLOGY: French béarnaise, feminine of béarnais, of Béarn«

Mange tak for svaret, nu blev jeg lidt klogere, og det er jo altid godt.

-"- KGN -"-

Fra : Deleuran

Dato : 28-03-02 12:02

> [...]
> Jeg har også kikke i ord bøger på nettet og på papir.
>
> Er der nogen der ved det, eller kan henvise til en anden NG eller noget

Den Store Danske Encyklopædi skriver bl. a.:
Bernaise:
....... Saucen er skabt ca. 1830 af kokken Collinet i restaurent
PavillonHenri IV, der ligger i byen Saint-Germain-en-Laye, og er opkaldt
efter Henrik 4.s fødeegn Bearn.

Lone

Fra : Deleuran

Dato : 28-03-02 12:04

"Henrik Falkentorp" <h.falkentorp@city.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en god og måske let opskrift på Bearnaise sauce?
>
> Henrik

Escoffier´s opskrift på Sauce Bearnaise udover at være fremragende, nok nær
det mest autentiske jeg kan komme på:

Sauce Béarnaise: 2 Deciliter Hvidvin og 2 Deciliter Estragon Eddike
tilsættes 4 Skefulde hakkede Charlotter, 20 Gram hakkede Estragonblade, 10
Gram Kørvel, 5 Gram groftknust Peber og 1 Pris Salt og nedkoges derefter tit
en Trediedel.
Det stilles derpaa tit Afkøling nogle Minutter, saa tilføjes 6 Æggeblommer,
og Saucen monteres ved svag Ild mod 500 Gram Smør (der kan være smeltet i
Forvejen), idet den piskes let.
Da Saucen lieres ved den jævnt fremadskridende Kogning af Æggeblommerne, er
det nødvendigt at tillave Bearnaise Sauce ved svag Ild.
Naar Smørret er kommet i, passeres Saucen gennem et Etamineklæde.
Den krydres mod en Smule Kayenne, og dertil føjes en Skefuld Estragon og en
halv Skefuld hakket Kørvel.
Anvendes særligt tit stegt Kød.
Bemærk. Denne Sauce bør ikke serveres meget varm, da den jo egentlig er en
Mayonnaise med Smør. Det er tilstrækkeligt, at den er lunken; hvis den er
for varm, skiller den let.
I saa Tilfælde kan man atter gøre Saucen anvendelig ved at komme nogle
Draaber Vand i den, og derpaa bearbejde den mod Piskeriset.

Nem er denne opskrift ikke, men måske vil dette opvejes af glæden ved selv
at fremstille en fantastisk og original sauce.

Lone

Fra : H. Olesen

Dato : 28-03-02 22:54

On Tue, 26 Mar 2002 14:26:43 +0100, "Henrik Falkentorp"
<h.falkentorp@city.dk> wrote:

>Er der nogen der har en god og måske let opskrift på Bearnaise sauce?

Jeg har brugt opskriften fra denne side

http://sites.tv2.dk/opskrifter/707.htm

som var så nem, at selv jeg kunne finde ud af den. Og jeg syntes at
den smagte ganske udmærket, betydeligt bedre end den bearnaise jeg har
lavet fra pulver.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk