Hjælp til mac lydkort efterlyses!
Fra : Chris Juriston

Dato : 26-03-02 10:38

Jeg skal have installeret et lydkort, så jeg kan afspille de
partiturer, som jeg arbejder med i Finale! Er der én derude, som kan
fortælle mig, hvad der er godt og måske endda billigt?! Jeg ved ikke
en pind om lydkort og har just erhvervet mig Finale!
Jeg skal udelukkende arbejde med klassiske instrumenter til jazz
ensemble!

Chris Juriston

Fra : dolbedk

Dato : 26-03-02 12:45

Nu skriver du ikke noget om hvad du har lyst til at det skal koste, og
om du skal bruge audio eller du kun skal afspille midi....men hvis du
har brug for audio i/o er audiowerk vældigt populært. Selv har jeg netop
købt et Mia fra Echo som jeg er rigtigt godt tilfreds med. Begge er
forholdsvis små og billige (ca. 2500).
Dolbe

http://www.kandu.dk/

Fra : tom dissing

Dato : 26-03-02 14:11

2 ind og flere ud.. Så er mulighederne stort set uendelige..
8 ind/8 ud.. Så begynder det at blive dyrt...
Skal du bruge mange i/o er RME hammerfall ( rme-audio.de ) ret
interessante.. ( og i nogle få tilfælde kompatible med Mac)
MOTU.com har lavet flere 8 i/o via Firewire løsninger ( billigste er 828 )
Digidesign har deres AM Media III og flere andre meget dyre løsnigner..
Men som der står her er det væsentligt at vide hvad du skal bruge og hvilken
mac du skal bruge det på..
PS
Jeg har som ex. Et 4 i/o Yamaha DS2416 + AX44 som jeg er vældigt tilfreds
med, men som dog ikke kan trække ( særligt mange ) af de nye synther,
hvorfor jeg nu bruger kortet til ren HD recording..

PS
Midi bør du ( alt efter software/sequencer) køre for sig selv på en mac..
(!?)

PPS
Et råd herfra er at købe noget der lyder godt !!
Det er der nemlig flere kort der IKKE gør !!

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 27-03-02 00:51

Chris Juriston <currant13@hotmail.com> wrote:

> [...]
> en pind om lydkort og har just erhvervet mig Finale!
> Jeg skal udelukkende arbejde med klassiske instrumenter til jazz

Hm... Lydkort er som regel ikke det der siger noget men mere en
forbindelse ind/ud af Mac'en. Det lyder som om du gerne vil ha' et slags
lydmodul der kan afspille musikken. Jeg mener at quicktime kan fungere
som midi afspiller men hvordan det lige virker med finale? Jeg har ikke
erfaring med quicktime, men har sat et finale program op med et lille
keyboard. Det fungere ganske udemærket. Til det skal der bruges et midi
interface, alt efter hvilken Mac du har (USB eller Seriel stik). Jeg
mener der er ganske alm. standard lyde og mulighed for 16 forskellige
"instrumenter" på samme tid. Jeg synes også at kunne huske forskellige
muligheder for indstilling i finales midi del.

Der findes også en del softsynth's der kan bruges til at spille midi
Spørgsmålet er også lige hvordan finale behandler noderne og hvordan det
omsætter dem til midi/lyd. Har du prøvet med quicktime? Hvis du har og
ikke er glad for kvaliteten skal du på jagt efter enten et lydmodul
eller en softsynth der lyder bedre. Her vil jeg anbefale at besøge en
musikforretning, hvor der er mulighed for at høre hvordan tingene lyder
(og hvor der også tit følger en pris med...)

Der findes et program der hedder OMS der kan sende midi signaler fra
diverse programmer til mange forskellige dele, fx til et midi interface
eller quicktime. Måske en muligehd hvis du ikke umidelbart kan få
quicktime til at virke. Du skal sørge for at alle delene til quicktime
er indstalleret (specielt "QuickTime Musical Instruments" udvidelsen).

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : dolbedk

Dato : 27-03-02 11:17

En kommentar til Nicolais indlæg er, at hvis du kan undgå OMS, så vil
jeg råde dig til at gøre det. Jeg har i hvert fald haft rigtigt meget
bøvl med dette.
Nu har jeg ASIO-driver til mit lydkort og et mt4 interface som fungerer
uden oms.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-04-02 17:22

> [...]

> en pind om lydkort og har just erhvervet mig Finale!
> Jeg skal udelukkende arbejde med klassiske instrumenter til jazz

Hvis det drejer som om en privat kontrolaflytning af, om dit partitur
fungerer, som du har tænkt dig, så er QuickTime rigeligt til dit behov.
Jeg arbejder selv mange år med Finale og holder meget af programmet. Men
jeg er aldrig blevet helt dus med midifunktionerne og tildeling af
instrumentlyde. Manualen giver ikke svar på alle mine spørgsmål. Jeg kan
f.eks. ikke finde ud af at bruge slagtøjsdelen.
Når jeg kører fast, laver jeg en midifil af de færdige Finalenoder, som
åbner i Cubase. Her bliver der sat lyd på.
Jeg kender også til, at en Finalefil pludselig ikke vil spille. Andre
filer vil gerne. Og indstillingerne synes at være de samme.
Det er ikke sikkert, at OMS har skylden.
Hvis man imidlertid slet ikke kan få lyd frem, skal man huske at checke
kontrolpanelet OMS preferred device og QuickTimeindstillinger.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 07-04-02 18:50

> [...]

> fortælle mig, hvad der er godt og måske endda billigt?! Jeg ved ikke
> en pind om lydkort og har just erhvervet mig Finale!
Ok så har du ikke nogen penge tilbage.

Du har slet ikke brug for et lydkort. Et lydkort laver god analog lyd ud
fra digital lyd. Du har brug for en synthesiser, der efterligner rigtige
instrumenter når en midi-signal kommer id.
Sådan en dims koster dyrt.

Meen siden QuickTime 3 er QuickTime også en synth (se de andre indlæg).
Andre soft synths er fx. Yamahas SXG og Roland Virtual Sound Canvas.
Soft Synths suger CPU og RAM!

Ny har du bare brug for et programm der styrer Midi-stømmen på Mac'en.
FreeMidi og OMS bliver understøttet af Finale.

Jeg har lige skrottet Finale til fordel for Sibelius (men den krig skal
ikke føres her) med følgende set up:

Yamaha Piano MP80T med midi out port

MidiMan Midi-2 USB (for at få midi signalet til noget der forstås af
moderne Mac).

iMac Rubiline DV+ OS 9.1
OMS 2.3.7 (senere Versioner giver kun bøvl!)
USB floppy enabler extention (spørg ikke men uden virker det ikke)
MidiMan drivers

Finale / Sibelius som notation software

QuickTime 5 eller Yamaha SXG eller Virtual Sound Canvas

Som regel bruger jeg Yamha SXG for at lytte til noderne, QuickTime
lydder lidt tyndt og Virtual Sound Canvas suger alt CPU power.

> Jeg skal udelukkende arbejde med klassiske instrumenter til jazz
> ensemble!
Så lad være med at investere i en hardware Synth og brug en brøgdel af
pengene til RAM. Man kan ikke arbejde fornunftig med sequencing på en
Mac med virtual memory slået til.

hilsen
Sebastian

--