Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilket format er bedst?
Fra : GINGE

Dato : 26-03-02 00:37

Jeg sidder og roder lidt med en hjemmeside hvor jeg skal have lagt nogle
elektronikdiagrammer ind på.
Jeg har scannet dem ind og gemt dem i "tif" men er det godt, eller skal det
være "jpg","tif" fylder kun en trediedel af "jpg".

Per

Fra : Niels Svendsen

Dato : 26-03-02 01:39

Hvis det er tegninger, bør du nok prøve med gif.
I sort/hvid kan du klare dig med 2 farver, og det sparer godt.
Ellers må du eksperimentere med, hvor meget du kan komprimere dem i jpg
Somme tider giver det bedre resultat og mulighed for at komprimere dem
temmelig hårdt uden for meget kvalitetstab.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Madsen

Dato : 26-03-02 01:47

"GINGE" <GINGE>nospam skrev:

> "tif" fylder kun en trediedel af "jpg".

Omvendt, ikke?

Madsen.

Fra : Per LH

Dato : 26-03-02 06:42

> Jeg sidder og roder lidt med en hjemmeside hvor jeg skal have lagt nogle
> elektronikdiagrammer ind på.

Fordelen ved at bruge .gif til diagrammer er at man kan gøre baggrunden
transparent: Det bliver så hjemmesidens baggrund der bliver basis for
diagrammet - se f.eks. www.guitarsiden.dk /Elektronik. Komprimerer man en
..jpg for meget begynder stregerne at blive grimme.

--
Per LH xgoto@trashcan.dkx rem/fjern x&x
:::: www.guitarsiden.dk :::: www.bandprobs.dk ::::

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-03-02 06:51

GIF eller PNG er bedst til tegninger.

Kurt Brixen

Fra : itgrafen

Dato : 26-03-02 07:32

"GINGE" skrev d. 26-03-02 00:37 dette indlæg :
> [...]
skal det
> være "jpg","tif" fylder kun en trediedel af "jpg".

Hej Per.
Jeg starter lige med at sige at jeg er fotograf og ikke illustrator. Min
erfaring er at, hvis du virkeligt vil ha diagrammerne til at fylde
mindre. Så skal du åbne dem i eks. Illustrator, cad eller et andet
tegneprogram og tegne dem op forfra.
Hvis du ikke har mod på det. Så er det en god ide at arbejde med
lys/kontrast og få slettet baggrunden. Hvidt ses ofte som en farve på
pc'en og fylder også en del.
venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas

Dato : 26-03-02 18:19

"itgrafen" <itgrafen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> erfaring er at, hvis du virkeligt vil ha diagrammerne til at fylde
> mindre. Så skal du åbne dem i eks. Illustrator, cad eller et andet
> tegneprogram og tegne dem op forfra.

Det vil ikke formindske størrelsen til brug på web, medmindre han vil bruge
det i Flash.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Mogens

Dato : 26-03-02 11:41

> [...]

>Jeg har scannet dem ind og gemt dem i "tif" men er det godt, eller skal det
>være "jpg","tif" fylder kun en trediedel af "jpg".

Hvis det er 256 farver eller færre, er GIF det bedste

Ellers JPG

Til et tegnet og scannet diagram viller jeg vælge GIF

Mvh Mogens

Fra : GINGE

Dato : 27-03-02 00:36

"Mogens" <momo@portportalen.no> skrev i en meddelelse

> Hvis det er 256 farver eller færre, er GIF det bedste
>
> Ellers JPG
>
> Til et tegnet og scannet diagram viller jeg vælge GIF
>
> Mvh Mogens

Hermed tak til alle der er kommet med kommentarer og gode råd, det endte med
"gif som ser ud til at være det bedste i dette tilfælde.

Per