Mail server til hjemmet...
Fra : H3nrik V!

Dato : 25-03-02 09:28

Hej Gruppe!

Har lige fået en TDC ADSL forbindelse med 4 dynamiske IP-adresser (da der er
4 maskiner i huset - DOH!) Jeg havde regnet med at skulle køre et LAN mellem
maskinerne derhjemme - men problemet er, at de IP-adresser, vi får tildelt
er ret usystematiske, så vi kan ikke se maskinerne i netværket. Lidt skidt,
når man skal netværksprinte. Jeg vil derfor opsætte en server, der udover at
uddele IP-adresser til netværket skal fungere som mailserver for familien.
Det er et krav, at serveren skal kunne accesses udefra. Hvad skal bruges?
HW/SW?

/H3nrik V!

Fra : Hans Pedersen

Dato : 26-03-02 08:37

On Mon, 25 Mar 2002 09:28:13 +0100, "H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Det er et krav, at serveren skal kunne accesses udefra. Hvad skal bruges?

www.e-smith.org kan alt det, du ønsker. Til alm. familiebrug vil jeg
vurdere at enhver Pentium-class maskine, med godt med RAM (64 MB+) kan
klare opgaven med bravour. Du kan tilgå den udefra via SSH, og med
webmail via https.

--

Hans Pedersen
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : H3nrik V!

Dato : 29-03-02 03:27

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> wrote in message
> [...]

> vurdere at enhver Pentium-class maskine, med godt med RAM (64 MB+) kan
> klare opgaven med bravour. Du kan tilgå den udefra via SSH, og med

Oki... Tak! Jeg har en dual 550 liggende og samle støv, så den går vel an...
:) Kører e-smith på en alm windoze installation eksempelvis?

/H3nrik!

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 30-03-02 22:27

"H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Oki... Tak! Jeg har en dual 550 liggende og samle støv, så den går vel
an...
> :) Kører e-smith på en alm windoze installation eksempelvis?

Nej det er et komplet linux system.
(kernen er en RedHat7.x)

Jeg har en kørende på en P166 med 128MB ram og 13,5GB disk, den kører fint.
Er dog ved at flytte, så det er til for en opgradering tror jeg

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : H3nrik V!

Dato : 31-03-02 16:30

OK... Tak! Hvordan ser Linux ud med drivers og sådan? Jeg tænker både på
grafik- og netkort. Og hvordan og hvorledes mht. at det er en dual maskine -
finder den selv ud af det, når kernen bygges, og hvor automatisk foregår det
hele?

/H3nrik!

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-04-02 19:58

"H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk> wrote in message
> [...]
maskine -
> finder den selv ud af det, når kernen bygges, og hvor automatisk foregår

E-smith er nærmest som at installere et wintelsystem. I med CD'en, boot på
denne og svar på få enkle spørgsmål. Selvfølgeligt kan man finde tilpas
eksotisk HW, men det er min oplevelse at det på nogenlunde gængs HW er lige
ud af landevejen.
Jeg ved ikke hvordan den udnytter dual-p.

Til gengæld kan jeg ikke befri mig for tanken om at den - netop fordi der er
så mange faciliteter installeret pr. default - måske også på det
sikkerhedsmæssige område lider af de samme svagheder som Windows.

Men hold da op hvor man får meget for de ingen penge. Fil, print, NAT/FW,
mail (POP, Imap, webaccess), samba (Domaincontroller), web ... og så har jeg
nok glemt et par småting.

Serverkrav til 'familliebrug' kan du se her:
http://www.e-smith.org/docs/manual/5.1/hardwarecat1.html

vh
Jan

Fra : H3nrik V!

Dato : 02-04-02 21:13

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in message

> Serverkrav til 'familliebrug' kan du se her:
> http://www.e-smith.org/docs/manual/5.1/hardwarecat1.html

Jepz... Det så jeg - funny - det kræver jo stort set kun en let overclocket
lommeregner... Hvor kan man mon få hjælp med installation og
opsætning?!?Gider ikke det ikke virker i 100 år og sådan først... Skal man
søge hjælp hos en Linux User Group eller er der en nyhedsgruppe, der lægger
op til den slags?

/H3nrik!

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-04-02 17:43

> [...]
> opsætning?!?Gider ikke det ikke virker i 100 år og sådan først... Skal man
> søge hjælp hos en Linux User Group eller er der en nyhedsgruppe, der

Prøv først hvis du har en box at prøve på. Så tror jeg at du vil opdage at
du, hvis du har lidt styr på nogle meget generelle ting, slet ikke har behov
for assistance. Jeg /mente/ det faktisk, da jeg sammenlignede det med en
Windowsinstallation.

Og hvis du så vil til at trylle, tror jeg ikke du vil bruge e-smith - men
for tumper som undertegnede, der (desværre) ikke har haft tid/mulighed for
at dyrke Linux virker det fint.
Og til din 'famillie-server' er det IMHO en glimrende løsning.

mvh
Jan

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 03-04-02 22:37

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> at dyrke Linux virker det fint.
> Og til din 'famillie-server' er det IMHO en glimrende løsning.

Enig Jan,

og til Henrik, undskyld jeg ikke kom hurtigt retur med et svar, er flyttet
her i påsken dog minus min adsl, så jeg har været offline i et stykke tid.
(Dette er skrevet fra en maskine jeg lige har smidt tilbage på nettet i min
gamle lejlighed mens jeg smider det sidste ud )

Jeg havde kort serveren indstalleret på min dual maskine, og der var ingen
problemer overhovedet.
Og ja det er en yderst nem installation, så prøv den en gang.

Hygge
Søren Steinmetz (midt i flytterodet)

Fra : Claus Ortvald

Dato : 07-04-02 23:36

hvorfor køber du ikke en router, og laderen af maskinerne væree din server,
det er vist den billigste løsning

Fra : H3nrik V!

Dato : 08-04-02 08:10

Det tror jeg nu ikke - en router koster ~2000kr. Maskinen har jeg,
programmet er OpenSource Linux, altså gratis. Det eneste jeg skal ud og købe
er 2 netkort ~200 kr...!

/H3nrik!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-02 12:30

On Mon, 8 Apr 2002 09:09:45 +0200, "H3nrik V!"
<dj.dreng@get2net.dk> wrote:

> Det tror jeg nu ikke - en router koster ~2000kr. Maskinen har jeg,
> programmet er OpenSource Linux, altså gratis. Det eneste jeg skal
> ud og købe er 2 netkort ~200 kr...!

PC'en repræsenterer vel også en eller anden værdi?

-A

Fra : H3nrik V!

Dato : 08-04-02 12:42

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> PC'en repræsenterer vel også en eller anden værdi?

Tjah... Men jeg havde ikke nænnet at skille mig af med den alligevel - er
ret glad for det ABIT BP6 Dual Cellery bundkort med 2 366@550...! :)

/H3nrik!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-02 12:52

On Mon, 8 Apr 2002 13:41:42 +0200, "H3nrik V!"
<dj.dreng@get2net.dk> wrote:

> Tjah... Men jeg havde ikke nænnet at skille mig af med den alligevel

Den pågældende pc er vel mindst et par tusinde værd, så du kunne
sælge den, købe en router, og stadig få penge ud af det.

Altså har Claus ret i, at router-løsningen er den billigste, og
det er dine preferencer, der gør at du foretrækker pc-løsningen,
ikke økonomien.

-A

Fra : H3nrik V!

Dato : 08-04-02 13:48

> Altså har Claus ret i, at router-løsningen er den billigste, og
> det er dine preferencer, der gør at du foretrækker pc-løsningen,
> ikke økonomien.

Ja.. OK da...! Men så skulle jeg til at lave Mailserver på en af de
stationære i stedet eller hvordan? De kører jo alle WinDoze---! Er der en
nem måde at lave det på så?!?

/H3nrik!

Fra : Hans Pedersen

Dato : 08-04-02 14:06

On Mon, 8 Apr 2002 14:47:49 +0200, "H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk>
wrote:

>Ja.. OK da...! Men så skulle jeg til at lave Mailserver på en af de
>stationære i stedet eller hvordan? De kører jo alle WinDoze---! Er der en
>nem måde at lave det på så?!?

Ja, men det er ikke at foretrække efter min mening. Men hvis du vil,
så koster noget brugbart osse penge.

Jeg ville til enhver tid bikse en mindre maskine sammen med SME
Server, køre IMAP mail og tage backup af serveren engang imellem. SME
Server er en genial mailserver IMHO, og integrationen med MySQL gør,
at der altid er styr på IMAP mails. Også efter crashrecovery.

--
Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Lars B

Dato : 10-04-02 08:23

> Ja.. OK da...! Men så skulle jeg til at lave Mailserver på en af de
> stationære i stedet eller hvordan? De kører jo alle WinDoze---! Er der en
> nem måde at lave det på så?!?

Nem og gratis (for private brugere)

www.software602.com

Lan Suite 2002
(Den kan mange andre net/lan relaterede ting også)

Mvh,

Lars

Fra : H3nrik V!

Dato : 10-04-02 20:26

"Lars B" <usenet@papayaREMOVEconsulting.com> wrote in message

> Nem og gratis (for private brugere)
>
> www.software602.com

Cool! Den er hermed downloaded... Så skal der bare læses manual... :)

Hvad gør man i praksis - jeg skal jo til at købe et domæne, men hvordan
foregår det? Har været inde på www.azero.dk for at tegne mig for et
domænenavn, men jeg aner ikke halvdelen af, hvad man skal vide?
Jeg skulle jo gerne ha' en domainserver eller hva'?!? Skal domænet så linke
til den faste IP-adresse, jeg får af TDC?
Og hvad nu med maildomænenavnet?
Håber, der er en venlig sjæl med en håndfuld hjælpende ord (links?) eller er
jeg ved at være OT og skal søge videre i en SW gruppe?

Jeg siger i hvert fald foreløbig tak for den enorme hjælp, der har været
her!

/H3nrik!

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 09-04-02 20:52

Jeg har ADSL (1024/256, tdc bredbånd) med een fast IP adresse.
ADSL forbindelsen går direkte til en bedaget 200MHz (64MB RAM) Pentium der
agerer router/firewall for mit hjemmenet.
Maskinen er forsynet med 3 netkort ( 1 til ADSL, 1 til min printerserver og
1 til husets øvrige PC'er (der alle kører windows))
Min printerserver er en PC (pentium II, 350 MHz, 128 MB RAM) der kører linux
redhat 7.1 og til den har jeg koblet min printer (en HP officejet G85) via
et (!) parallel kabel.
Selve delingen af printeren med mine "hus-pc'er" sker med programmet samba.
Tilslutningen til hus-pc'erne sker med en alm. 100Mb hub der er koblet til
netkortet på min router/firewall PC.
Hus PC'erne får alle tildelt en dynamisk adresse fra router/firewall
maskinen når de starter op. Det sker med programmet dhcpd der kører på
router/firewall maskinen.

Det betyder at alle pc'er har adgang til internettet og printeren, men at
pc'erne ikke er "live" på nettet, dvs. de kan ikke ses udefra nettet selvom
de selv kan se ud.

Det skal vel lige tilføjes at router/firewall maskinen også kører en
proxyserver (squid), og at printerserveren også agerer som filserver (samba)
og database server (Oracle8i) og (midlertidigt) som web- og ftpserver
(apache og wuftpd).

mvh. Claus E. Petersen

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 10-04-02 16:05

hehe....

I skyndingen glemte jeg at skrive at printerserveren også agerer mailserver.
Til det bruger jeg qmail (mailer) og ucspi-tcp (tcp client/server)

- cep

Fra : H3nrik V!

Dato : 10-04-02 20:22

Woooow...! Du bruger jo ord, jeg ikke engang aner hvad betyder... Føler mig
liiiiiidt grøn i denne gruppe...!

/H3nrik :)

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 13-04-02 20:18

Nu bad du jo udtrykkeligt om at høre om både software og hardware...

- cep