chilisuppe
Fra : Flemming

Dato : 25-03-02 20:58

Hej NG
jeg har i denne weekend samt en utrolig lækker chilisuppe med chokolade hos
nogle venner - suppen var købt færdig i en delikatesse forretning, så det
var idt svært at "lure af" hvad den nærmere bestod af, er der mon nogle ude
blandt jer som skulle ligge inde med en sådan opskrift - vil jeg blive
rigtig glad!
Påskehilsener fra
Gitte Jahns

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-03-02 08:08

"Flemming" <fl.jahns@get2net.dk> skrev följande i meddelandet...
> [...]
> forretning, så det var idt svært at "lure af" hvad den nærmere bestod
> af, er der mon nogle ude blandt jer som skulle ligge inde med en sådan

Mon det ka' være noget à la retning "Texan chili chocolate sauce"..
Evt. tilsat lidt mere hønsebouillon?

Tjek din krydderihylde, for her følger opskriften..

Texan chili chocolate sauce:

1 tsk peber (3 slags fx hvid, sort, grøn)
1 tsk stødte nelliker (frem med morteren)
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk koriander
1 tsk hvidløgspulver
1 tsk løgpulver
1 1 spsk oregano
2 spsk olie
1 ds. flåede tomater
2 dl hønsebouillon
½ øl (tuborg snebajer er udmærket- ellers porter)
1 kop stærk kaffe
2 finthakkede jalapeno chilier
2 hakkede chipotle chilier
300 g mørk chokolade
(NB: løg- og hvidløgspulver, kan erstattes af enormt fint snittede
løg/hvidløg).

Alle krydderierne blandes i en skål.
Olien varmes op i en tykbundet gryde - 1 spsk af krydderiblandingen
kommes i, røres rundt og syder i 30 sekunder. Tomat, bouillon, øl, kaffe
tilsættes.
Smag til med jalapenos, chipotle og salt.
Mens saucen simre ved svag varme, kommes chokoladen i. Udover at give
saucen en god smag, jævner chokoladen godt. Når chokoladen er helt
smeltet, er saucen klar.
Servér til en stor steak med grøn salat og friskbagt brød.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Gode nyheder!
Pizza Automatica. (den fagre nye verden)..
Pizzaer skal ikke længere bages af tykke mænd med sorte negle og svedige
T-shirts. I Paris har man opfundet en en automatisk pizzabager, som helt
uden menneskehænder fabrikerer den pizza, man måtte ønske. Maskinen er
opstillet i Rue de Montreuil omkring Bastillepladsen. Pizza "Margherita"
er mellem de seks forskellige pizzaer man kan vælge med joysticket på
det elektroniske menukort. - Når maskinen har accepteret betalingen,
klasker den foran ens næse en hvid dejklump ud på en rund bageplade.
Maskinen trykker klumpen flad, sprøjter tomatsauce ud på dejen, smider
et par baconstumper ovenpå, og en robotarm fordeler det hele jævnt ud
over pizzaen. Pizzaen presses så op i en rund varmeovn, hvor den bager
et par minutter. Den rygende varme pizza sendes dernæst over i en brun
papæske, som foldes og lukkes og til sidst ekspederes ud gennem en
sprække til kunden på gaden. -Buon appetito!)
www.politiken.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-03-02 11:49

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 2 hakkede chipotle chilier
> 300 g mørk chokolade
> (NB: løg- og hvidløgspulver, kan erstattes af enormt fint snittede

Hej Peter

Har lige et par spørgsmål ang. opskriften.
300 g. chokolade....øhhh mener du det? *S* Jeg synes det lyder af meget.
Med hensyn til chipotle, kan man bruge dem man kan købe på dåse?
Det er nok lidt omstændeligt at lave dem selv, men hvis nogen har prøvet
det, hører jeg gerne om det.
Uff hvor jeg glæder mig til at smage denne sauce.......

Mvh.

Renate Jacobsen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-03-02 05:56

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i meddelandet...

> 300 g. chokolade....øhhh mener du det? *S* Jeg synes det lyder af
> meget.

Det *står* i den oprindelige opskrift - men justér evt. som det passer
dig.

--
Ved samme lejlighed, .. Til Flemming.
Her er 2 opskrifter på chilisuppe, fundet på nettet (tilsæt selv en

CHILI CREAM SUPPE:
(ca. til 10 pers.)

3 l. Vand
2 l. Fløde
5 spsk. Rød chilipulver
2 stk. Løg (evt. Rødløg)
2 stk. Grøn peber
10 små Mel-tortillas

Løg & peber hakkes fint, sauteres i smør ell. Olie. Tilsættes så rød
chilipulver og sauteres videre.
Vand & fløde kommes i, hvorefter det koger 20 min. Bouillon kommes i, og
det koger 5-10 min. mere.

Serveres med varme meltortillas.

-oo-

CHILISUPPE:
(ca. 1 liter)

1 løg
2 forårsløg
2 friske chili
5 dl fløde
4 dl vand
1 bouillonterning (Gerne den mexicanske fra maggi)

Løg & chili hakkes, forårsløgene renses og skæres i skiver, hvorefter
det sauteres i en gryde i en smule fedtstof.
Fløde & vand tilsættes, og bouillonterningen kommes i.
Koges ved svag varme i ca 20 min.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Uvidenhed om påsken
Påsken er folkekirkens vigtigste højtid. Danskerne ved det bare ikke. En
Gallup-undersøgelse, Berlingske Tidende har foretaget, viser store
huller i danskernes viden om kristendom i almindelighed og påsken i
særdeleshed.
Kun 26 pct. af danskerne ved, at Jesus ifølge Biblen palmesøndag red ind
i Jerusalem, hvor folk tog imod med palmeblade. Og blot 19 pct. ved, at
Jesus skærtorsdag spiste sin sidste nadver.
»Det er alvorligt, når kun en femtedel ved, hvad der skete
skærtorsdag« siger biskop i Viborg Stift, Karsten Nissen.
Kun en fjerdedel af danskerne ved, at påsken er kirkens største højtid,
mens to trediedele mener, det er julen. Næsten fire femtedele svarer nej
til planer om at gå i kirke i påsken, og kun 10 pct. mener kirkens
budskab i påsken har 'meget stor betydning'. -AMEN!
(Ritzau)

Fra : Flemming

Dato : 27-03-02 18:18

Tak skal du have Peter, så er der lidt at afprøve......
Gitte

Fra : Flemming

Dato : 26-03-02 12:31

Hej Peter
Tusind tak for opskriften den lyder fantastisk om den ligner er jeg ikke
helt sikker på men den skal prøves alligevel !!!!! Den suppe vi fik blev
chokoladen tilsat til sidst som et pikant drys.

Ang. chipotle chili, kan man så købe dem i et alm. supermarked eller skal eg
hellere forsøge mig hos en af de lokale eksotiske grønthandlere??

Mange hilsener
Gitte Jahns

Fra : Henrik

Dato : 26-03-02 13:12

Prøv i etniske forretninger, eller i Brugsens forskellige butikker...de har
i al fald haft dem på dåse. Og da de efter min mening er meget "hotte"...vil
jeg foreslå en begrænset mænde til en start....og så tilsætte efter
smag....hvis man er til det...

Mvh H.