Energiindhold/fordeling i kødvarer
Fra : Puk

Dato : 25-03-02 20:31

Hej alle sammen

Nu hvor jeg lidt mere minutiøst forsøger at finde ud af, hvad min
mad egentlig indeholder irriterer det mig temmelig meget, at
kødvarer (altså ting som hakket oksekød, koteletter,
kalkunmedaljoner etc) ofte ikke har nogen angivelse af
energifordeling.

Når jeg køber pålæg, mælk, brød osv så kan jeg altid finde en
varedeklaration der som minimum fortæller mig hvad varen
indeholder af proteiner, kulhydrater og fedt, men det finder jeg
altså ikke på kødet til aftensmaden.

Spørgsmålet er så, om nogle af jer kender nogle gode sites, hvor
jeg kan finde den slags varedeklarationer.
Jeg er bestemt ikke nogen ørn til det med kød, så jeg ved
eksempelvis ikke hvad en kalkunmedaljon er lavet af (om det er
bryst, overlår eller noget helt andet), så jeg helt ideelt ville
det jo være, hvis man kunne finde et sted, hvor de mest
almindelige betegnelser er angivet.

Jeg troede egentlig, at en varedeklaration var påkrævet. Er det
helt forkert? Og hvis ikke, hvorfor finder jeg den så ikke på
kødet i køledisken? Har nogle af jer erfaringer med at gå
direkte til slagteren i butikken og udbede sig en afklaring?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mette Frederksen

Dato : 26-03-02 07:28

http://www.madprocenter.dk er vist den side i dk der har flest varer... *S*

Mvh Mette

--
^~^
http://www.valo.dk

Fra : Christian

Dato : 26-03-02 10:12

On Mon, 25 Mar 2002 20:31:25 +0100, "Puk" <powder@worldonline.dk>
wrote:

>Spørgsmålet er så, om nogle af jer kender nogle gode sites, hvor
>jeg kan finde den slags varedeklarationer.

Jeg har lavet en liste på http://www.vandsoe.dk/misc/helse.html - jeg
har ikke gjort noget ud af et fancy design eller andet, da det mest er
til eget brug, men du er da velkommen til også at bruge den.

/Christian

--
~ http://www.vandsoe.dk/ ~
[ Non semper ea sunt quae videntur ]

Fra : kvesterb

Dato : 26-03-02 16:17

Hej Puk

Varedeklarationer er ikke påkrævet. Producenter kan således selv vælge
at varedeklarere deres produkter eller ej. Varer med varefakta
(deklarationer) bliver kontrolleret af Dansk Varefakta Nævn.

Mht. kødstykkers deklaration kommer der inden længe en del kødstykker
mv. på www.madprocenter.dk

Venlig hilsen

Kim Emil Vesterbirk
webmaster & udvikler af www.madprocenter.dk