delphi 5 : checkboxes
Fra : Sordid

Dato : 25-03-02 19:14

Hej.

Jeg er nybegynder i delphi, jeg har et spørgsmål.

Hvordan kan det være at dette ikke vil virke?

if checkbox1.checked := true then
label1.caption := 'checked' else
if checkbox2.checked := true then
label2.caption := 'checked' else
if checkbox3.checked := true then
label3.caption := 'checked';

Den bliver ved med at prompte mig for boolean.. (som efter hvad jeg
kan forstå af hjælpen, står for true/false ) hvilket jeg jo har
fortalt den ved "checkbox.checked := true then ... "

Er der noget som jeg har overset her?

jeg har været på nettet det meste af dagen for at finde et lign.
eksempel med boolean, men havde ikke rigtig heldet med mig.

er der nogen som kan hjælpe mig?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-03-02 19:22

"Sordid" <soulmate@hippie.dk> wrote in message
> if checkbox1.checked := true then

Ret det til :

if checkbox1.checked = true then
eller

if checkbox1.checked then

Fra : René Jensen

Dato : 29-03-02 17:29

Sordid wrote:
> Er der noget som jeg har overset her?

Der er forskel på en tildeling (assignment) og sammenligning
(comparison), ved at benytte følgende stump kode vil du tildele en
boolsk værdi (TRUE) til CheckBox'en:

CheckBox1.Checked := TRUE;

.... ønsker du at sammenligne for at se om den er checked, så skal du
bruge følgende:

CheckBox1.Checked = TRUE

.... eller ...

CheckBox1.Checked

.... bruges ovenstående kode i en betingelses (condition) sætning vil
compileren gå ud fra at du beder om at udtrykket skal udføres hvis
betingelsen returnerer TRUE.
--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"