Rimelig fremleje
Fra : Michael Olsen

Dato : 25-03-02 18:42

Kære gruppe

Min datter fremlejer en toværelses andelslejlighed i et tidsbegrænset
lejemål, som går fra 1. februar til 31. juni i år. Hun har underskrevet en
kontrakt, hvor perioden er nævnt samt et opsigelsesvarsel på 3 mdr.

Hun vil imidlertid gerne fraflytte allerede pr. 1. maj.

Hun betaler en månedlig husleje på 5.000 kr., incl. lys og varme. Hertil
kommer et depositum på 10.000 kr.

Jeg har i dag kontaktet andelsboligforeningens bestyrelse, som intet kender
til fremlejemålet. Bestyrelsesmedlemmet oplyste, at normal praksis var, at
bestyrelsen fik en kopi af fremlejekontrakten og at bestyrelsen opbevarer
depositum. Bestyrelsesmedlemmet kunne endvidere oplyse, at den normale
husleje for lejligheden er på ca. 2.000 kr., men at man i øvrigt ikke
blander sig i fremlejens størrelse.

Selv om lejligheden er møbleret, så synes jeg nok, der er noget af et spring
fra 2.000 kr. til 5.000 kr. Findes der regler om fremlejens størrelse i
forhold til de faktiske udgifter?

Hvordan kommer jeg videre, så min datter kan blive løst fra kontrakten uden
at sætte depositumet over styr? Kan det svare sig at alliere sig med en
advokat, eller vil udgifterne til sådan en fyr overstige de nævnte beløb? På
den anden side er 10.000 kr. for min datter også en slags penge. Gode råd
udbedes.

mvh Michael Olsen

Fra : Pgr

Dato : 26-03-02 12:44

"Michael Olsen" <Michael.Olsen@bt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrakt, hvor perioden er nævnt samt et opsigelsesvarsel på 3 mdr.
>
> Hun vil imidlertid gerne fraflytte allerede pr. 1. maj.

Normalt er tidsbegrænsede lejemål uopsigelige fra begge parter i
lejeperioden, men her er der åbenbart aftalt et opsigelsesvarsel på tre
måneder. Det betyder, at din datter skal give 3 mdrs. varsel, hvis hun vil
fraflytte. Eller sagt med andre ord, så har udlejer ret til at kræve husleje
for tre måneder, selv om din datter fraflytter d. 1. maj. idet hun ikke kan
nå at opsige lejligheden med 3 måneders varsel, inden lejekontrakten udløber
automatisk d. 30. juni.

> Hun betaler en månedlig husleje på 5.000 kr., incl. lys og varme. Hertil
> kommer et depositum på 10.000 kr.

KLIP

> [...]

> den anden side er 10.000 kr. for min datter også en slags penge. Gode råd

Depositum og den betalte husleje er ikke den samme ting. Hvis udlejer vil
sikre sig, at huslejen bliver betalt, må han opkræve forudbetalt husleje
(svarende til 3 mdrs. leje). Depositum er udelukkende ment som en sikkerhed
for lejerens forpligtelser overfor udlejer ved fraflytning. Dvs., at
depositum skal dække istandsættelse og varmerestancer m.m. Sidstnævnte vil
ikke komme på tale, da varmebetaling jo er inkluderet i huslejen.

Mht. huslejens størrelse ved jeg ikke, om der er noget at gøre. Lejemålet er
jo i en andelslejlighed og hører derfor ikke under boligreguleringsloven.
Jeg skal ikke kunne sige, om der er andre love, der regulerer lejens
størrelse.

Det faktum, at din datter ønsker at flytte pr. 1-5, ændrer ikke ved
udlejerens ret til at opkræve husleje indtil lejekontrakten udløber, så det
tror jeg ikke, en advokat kan ændre på.

Som jeg ser det, er det mest fornuftigt, hvis din datter bliver boende til
lejekontrakten udløber, idet hun ellers vil komme til at betale for noget,
hun ikke har glæde af. Jeg tvivler på, at udlejers genudlejningspligt vil
gøre sig gældende, når der er tale om en tidsbegrænset lejekontrakt, som
udløber om ca. 3 mdr.

Mvh.
Karina

Fra : Lars

Dato : 29-03-02 00:40

> [...]
> fra 2.000 kr. til 5.000 kr. Findes der regler om fremlejens størrelse i

Hej Michael

Jeg synes umiddelbart det lyder som mange penge i leje. Som andelsboligforeningsformand har jeg tidligere stået overfor det
problem at en andelshaver ønskede at tage "ekstra" (dog ikke noget der ligner det du nævner), og spurgte derfor ABF om hvad de
mente, og fik følgende interesante svar:

"Leje:
Hvor meget, man må tage i leje, afhænger af, hvilken kommune man bor i:

Bor man således i en kommune (dette kan oplyses gennem telefonisk kontakt
til kommunen), hvor lov om midlertidig boligregulering er tilsluttet af
kommunalbestyrelsen, må man tage en husleje, der dækker 1) de omkostninger
udlejer har i forbindelse med udlejningen af det lejede og 2) et afkast
(der svarer til renten på et almindeligt langfristet realkredit lån) på den
kapital man har skudt ind i andelen. I lovens forstand taler man om
"omkostningsbestemt leje". Udregningen heraf kan være yderst komplicereret
og må bero på et konkret skøn fra sag til sag over, hvor store omkostninger
udlejer har. Mht. andelsboliger bliver denne udregning dog yderligere
kompliceret af, at den leje, andelshaver betaler til foreningen, i et vidt
omfang går til afbetaling på foreningens prioritetslån og dermed er med til
at påvirke andelsværdien i en positiv retning. Den månedlige boligydelse
til foreningen kan sålede eksempelvis ikke anses for en "ren udgift".

Det kan anbefales, at vedkommende udlejer tager kontakt til det lokale
huslejenævn, som i givet fald kan komme med nogle retningslinjer eller med
en forhåndsgodkendelse af en fastsat leje. I den forbindelse skal det
tilføjes, at såfremt udlejer tager for meget i leje, risikerer udlejer at
blive indbragt for huslejenævnet af lejer og derved at skulle betale for
meget betalt leje tilbage, hvilket jo kan være en hård og uventet økonomisk
byrde.

Bor man i en kommune, hvor kommunalbestyrelsen ikke har tilsluttet sig lov
om midlertidig boligregulering, er det lejelovens regler, der finder
anvendelse. Udgangspunktet efter denne lov er, at udlejer og lejer frit kan
aftale lejen. Iht. lejelovens § 49, stk. 1 er det dog et krav, at huslejen
ikke væsentligt overstiger "det lejedes værdi". Ved fastsættelsen af "det
lejedes værdi" skal der foretages en sammenligning med den leje, som er
"almindeligt gældende i kvarteret eller området for tilsvarende hus og
husrum med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet , udstyr og
vedligeholdelsestilstand.......", jf. § 47, stk. 2 i lejeloven. Der er
således også tale om et konkret skøn i dette tilfælde og lejer kan også
her, til en vis grad, kræve for meget betalt leje tilbagebetalt ved et
sagsanlæg."

Jeg håber du kan bruge noget af ovennævnte.

Mvh. Lars Kramer

Fra : Michael Olsen

Dato : 31-03-02 13:40

Hej Lars