Udvide Raid1 med Storage Array controller-
Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 25-03-02 18:41

Hejsa,

Jeg skal have opgraderet et systemvolume fra 2*9GB diske (spejlet) til 2 stk. 18GB'er. Diskene sidder på den integrerede controller
(maskinen er en DL580), og mit spørgsmål er, kan jeg udskifte den ene disk, smide en 18GB'er i, vente til spejlet er genoprettet,
for derefter at skifte den anden disk, og slutteligt udvide partionen ?

Manualen beskriver kort at det kan lade sig gøre, men den er ikke så tillidsvækkende at jeg lige ville springe ud i det uden et råd
fra sidelinien.

Steen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 25-03-02 20:03

Hej "Steen D. Pedersen" <sdp@mailme.dkFJERNDETTE>

> [...]
>disk, smide en 18GB'er i, vente til spejlet er genoprettet,
>for derefter at skifte den anden disk, og slutteligt udvide partionen ?

I store træk, bortset fra at du ikke udvider partionen. Du udvider dit
RAID, men du kan ikke udvide den logiske partition. Den fri plads
bruger du til en ny logisk disk, og den kan du lave et volumesæt med
på OS niveau.

Men der er et par problemstillinger. Jeg mener i øvrigt ikke at cpq
tillader expand uden batteri-backup, og det har den interne controller
i dl580 ikke. Desuden tillader Win2k ikke at man udvider
systempartionen svjh.

I dit scenario ville jeg nok vælge at lave en backup, skifte diskene
og restore.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning

Dato : 26-03-02 21:01

On Mon, 25 Mar 2002 18:41:10 +0100, "Steen D. Pedersen"
<sdp@mailme.dkFJERNDETTE> wrote:

> [...]
>
>Manualen beskriver kort at det kan lade sig gøre, men den er ikke så tillidsvækkende at jeg lige ville springe ud i det uden et råd

Du kan gøre som du selv foreslår, og sluttelig udvide partitionen med
Power Quests Server Magic.
Ellers som det foreslåes - backup & restore!!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk